به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سینما در حال حاضر در کشور ما جزو شناخته شدهترین کالاهای فرهنگی و عمومی شده است که دیگر هر خانواده ایرانی میتواند حداقل یک بار در سال, سینما را به سبد فرهنگی خود اضافه کند.
سینما جزو تفریحات و کالاهای فرهنگی محسوب می شود که شاید به دلیل گران بودن آن در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی اتفاقا نمیتواند در دسترس عموم مردم قرار گیرد و طبق بررسیهای صورت گرفته توسط مجلات معتبر سینمایی در دنیا بسیاری از شهروندان مقیم این کشورها حتی توانایی پرداخت یک بار بلیت سینما در سال را به دلیل گران بودن آن ندارند.
مجله معتبر ورایتی در گزارش اخیر خود قیمت بلیت سینماها در کشورهای مختلف جهان را بررسی کرده و به تفکیک کشورها قیمت بلیت را به نرخ ارز جهانی با هم مقایسه کرده است.
در این بین شهر لندن یکی از گرانترین شهرهای دنیاست و حتی شهروندان قدیمی این شهر گاه از قیمت بالای بلیت سالنهای سینمایی همچون «اودئون» در میدان لاکس لیسِستِر شوکه میشوند.
این سالن سینمای قدیمی و معروف در لندن جمعه هفته گذشته پس از یک مرحله نوسازی و مجهز شدن به فناوری روز سینمای دالبی، قیمت ۴۰ پوند معادل ۵۰ دلار و ۷۵ سِنت را برای هر بلیط تماشای فیلم تعیین کرده است.
آمار زیر نشان میدهد که در هر پایتخت در کشورهای توسعه یافته هزینه بلیت سینما چقدر است.
لندن
۵۰ دلار و ۷۵ سِنت معادل ۴۰ پوند: سینما «اودئون» میدان لاکس لیسِستِر همراه با سیستم سینمای دالبی با صندلی کاملا باز شونده به پشت که تا حد درازکش امکان راحتی را فراهم میآورد، به علاوه یک میز کوچک در جلوی صندلی.
نیویورک
۲۶ دلار و ۴۹ سِنت: سینما AMC میدان لینکولن لُوِز همراه با سیستم سینمای دالبی و صندلی بازشونده
لُسآنجلس
۲۱ دلار و ۹۹ سِنت: AMC سنچری سیتی، با سینمای دالبی و صندلی بازشونده
دُبی
۲۰ دلار و ۴۰ سِنت (۷۵ درهم امارات): سینما ریل، مارینا مال دُبی، با سینمای آتموس دالبی و صندلی بازشونده
پاریس
۱۷ دلار و ۲۵ سِنت (۱۵ یورو): منطقه «پَته بوگرِنِه» با سینمای آتموس دالبی
توکیو
۱۶ دلار و ۲۰ سِنت (۱۸۰۰ ین ژاپن): مجموعه سینماهای «توهو» در منطقه «روپونجی هیلز»
پکن
۱۰ دلار و ۹۰ سِنت (۷۵ یوان چین): مجموعه سینماهای «استلار اینترنشنال سینپلِکس، به صورت ۴D
رُم
۹ دلار و ۷۵ سِنت (۸.۵۰ یورو): مجموعه سینماهای «آدرومِدا» با سیستم سینمای آتموس دالبی
مکزیکو سیتی
۹ دلار و ۱۰ سِنت (۱۸۱ پِزو): مجموعه سینماهای «سینِپولیس فورام بوناویستا، به صورت ۴D
تهران
۱ دلار و ۵۰ سِنت (به نرخ دلار روز) (۱۵ هزار تومان): این مبلغ بالاترین نرخ بلیت در تهران است که برای سالنهایی که تحت عنوان «پردیس سینمایی» هستند تعیین شده است. دیگر سینماهای تهران برای هر بلیت مبلغ ۱۲ هزار تومان دریافت میکنند. البته بلیت نیمبها هم وجود دارد که در تهران شامل روزهای شنبه و سهشنبه میشود که بلیت ۱۵ هزار تومانی به بهای ۸ هزار تومان و بلیت ۱۲ هزار تومانی به بهای ۶ هزار تومان ارائه می شود.
این آمار نشان میدهد که بلیت سینما در تهران از جنبه هزینه کرد برای مخاطبان یکی از ارزانترین شهرهای جهان محسوب میشود؛ هرچند کیفیت سالن و سیستم سینمای دالبی و صندلیها نیز از عوامل تاثیرگذار بر بهای بلیت بوده، اما سالنهای پردیسهای سینمایی در کشور ما نیز میتوانند حداقل استانداردهای پخش را رعایت کنند و در شرایط خوبی قرار دارند.
تعداد سالنهای سینما در حال حاضر طبق آخرین آمار که توسط سینماگران اعلام شده است حدود ۷۰۰ سالن است. با توجه به اینکه این عدد نسبت به سرانه جمعیت همچنان کم است، اما رشد قابل ملاحظه ای را در مقایسه با تعداد سالنهای رسمی و غیر رسمی در پیش از انقلاب دارد. سالنهای سینما قبل از انقلاب حدود ۵۰۰ سالن بوده است که تعداد قابل توجهی از آنها کاربریهای غیر سینمایی نیز داشته اند و تناسبی با اکران فیلمها نداشته است. سینمای ایران پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی حالا توانسته جایگاه قابل توجهی را در سبد فرهنگی کشور داشته باشد و در دسترس عموم قرار بگیرد.
محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینما داران ایران درباره رشد سالنهای سینما پس از انقلاب و فراگیر شدن این کالای فرهنگی در میان اقشار مختلف مردم در گفتگو با خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از سینماها تک سالنه بودند و صندلیهای سینما در هر سالن بسیار کمتر از امروز بوده است.
وی با بیان اینکه سینما پس از انقلاب اسلامی به سمت صنعتی شدن پیش رفته است، اظهار کرد: بعد از انقلاب سینمای ایران به دلیل تغییرات صورت گرفته در عرصه جهانی و داخلی به سمتی پیش رفت که بتواند چرخه کامل سینما را در داخل به تولید برساند که سینما و سالن های آن هم شامل این موضوع می شد.
قاصد اشرفی بیان کرد: سینمای ایران متناسب با رشد جمعیت در ایران توسعه پیدا نکرد اما پیشرفت قابل قبولی را در عرصه سینماسازی و کیفیت سالن ها توانست در طول انقلاب اسلامی داشته باشد به طوریکه رشد کیفی سالن های سینما منجر به چند سالنه شدن و تجاری شدن پردیس های سینمایی شد.
وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی, سینما نیز کاملا تجاری شده است، تصریح کرد: در چند سال اخیر به خصوص دو سه سال گذشته یک موج سینما سازی در قالب پردیس های سینمای تجاری به راه افتاده است که بسیار در عرصه رشد سالن های سینما تاثیرگذار بوده است و می تواند نوید بخش شکوفایی و رونق سینما سازی در دهه چهارم انقلاب اسلامی باشد.
رئیس انجمن سینماداران ایران بیان کرد: بسیاری از سینماداران قبل انقلاب به دلیل عشق و علاقه ای که به سینما داشتند همچنان هم سینماهای خود را زنده نگه داشته اند و با بازسازی هایی که پس از انقلاب انجام گرفت توانستند رونق تازه ای را به سینماهای فرسوده خود دهند که این یکی از مهمترین اتفاقات صورت گرفته پس از انقلاب است.
وی ادامه داد: حدود ۵۰ پروژه سینمایی در سراسر کشور در مرحله کار است که این نشان میدهد ما در موضوع زیرساخت ها و رشد آن خیلی جلوتر از تولید در سینما به سر می بریم و باید بیشتر از همیشه به فکر اقتصادی کردن و صنعتی شدن سینما باشیم.
وی در پایان درباره بلیت سینما که در کشور ما جزو ارزان ترین کالاهای فرهنگی به شمار می رود، افزود: سینمای ایران به دلیل محیط سالم و پاکی که دارد مورد استقبال مخاطبان است و در حال حاضر همانطور که می دانیم در جهان جزو ارزان ترین سینماهای جهان از حیث بهای بلیط است و خود این موضوع نشان از آن دارد سینما در ایران در میان مردم است و همه می توانند به آن دسترسی داشته باشند.
گزارش از امید پویانفر
انتهای پیام/