به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش استانها امروز در اردوگاه باهنر برگزار شد و اعضای شورای معاونان نظرات خود را درباره مسائل و چالش های آمورش و پرورش بیان کردند.
حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با توجه بهضرورت صرفهجویی و مشکلات تهیه کاغذ باید آمادگی داشته باشیم که کتابها برای سه سال یا بیشتر ماندگار باشد و مورداستفاده دانش آموزان قرار گیرد لذا فرهنگ مواظبت از کتابهای درسی باید در مدرسه تقویت شود.
تورانی تصریح کرد: اغلب نهادها و دستگاهها برای تدوین محتوای کتابهای درسی حساسیت دارند، اما برای اجرای مطالب و محتوای کتب حساسیتی وجود ندارد و دستگاههایی که اصرار بر گنجاندن فلان موضوعی را در کتابها دارند در ادامه پیگیر اجرای موضوع آن نیستند.
وی ادامه داد: مدیران کل برای دریافت کتابهای راهنما نباید به دنبال کتاب فیزیکی باشند بلکه باید آن را دیجیتالی دریافت کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اضافه کرد: اگر پول داشته باشیم، اما نیروی توانا نداشته باشیم و روشهای کارآمد نداشته باشیم خروجی ضعیفی خواهیم داشت.
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به اهمیت ایمنی مدارس اظهار کرد: سلامت و ایمنی مدارس محیط و عوامل خارجی و خطای انسانی دو عامل ناامنی مدارس است و فرهنگ ایمنی، فقدان استاندارد، آموزش ناکافی و کمبود نظارت از موارد ناامنی است که در حوادث نقش دارند.
وی افزود: بر اساس آمار حدود ۷۰درصد حوادث براثر خطای انسانی ازجمله فقدان نظارت و نقص سیستم ایمنی و غیره اتفاق میافتد خطای انسانی قابلرفع است و با رفع آن قسمتی از دومینو را برمیداریم لذا حادثه واقع نمیشود.
حمیدی اظهار کرد: باید از وقایع درس بگیریم و از حوادث آینده پیشگیری کنیم و با تحقیقاتی که در زمینه آسیبهای اجتماعی انجام دادیم مشخصشده ۸۶نوع آسیبی که اتفاق افتاده، اغلب مربوط به زمین خوردگی و برخورد با اشیا است که خیلی جدی گرفته نشده است.
حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به یکصد سالگی تربیتمعلم در ایران اظهار کرد: در سال ۱۲۹۷هجری شمسی اولین مرکز دارالمعلمین تأسیسشده است و برای گرامیداشت یک صدمین سال تاسیس تربیت معلم برنامههایی در دست اقدام است.
وی افزود: در کشورهای پیشرو و توسعهیافته، آیندهپژوهی میکنند، بهترین معلمان را جذب میکنند و مهارت محور فعالیت میکنند و بدون شک با چنین شاخصهای به پیشرفت دست پیداکردهاند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: مدیران استانی در مراکز دانشگاهی فرهنگیان بسیار همراه بودهاند و امیدواریم در طرح صد -سیویک این همراهی باشد در این طرح۳۱استان ۱۰۰هکتار معرفی کنند تا مراکز و پردیسها را در استانها توسعه دهیم.
خنیفر بابیان اینکه به دنبال خودکفایی استانی در تأمین نیروی انسانی هستیم، گفت: آمار دقیق تفکیکی استانها را برای ردیفها میخواهیم و کمبودها را مجزا و دقیق اعلام کنید تا در تخصیص ردیف مشکلی به وجود نیاید.
رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: کیفی کردن مراکز و پردیسها در ارتقایساختار سازمانی، منابع انسانی، بودجه، محتواها، کارورزی و غیره را پیگیری میکنیم و فراموش نشود که هر چه معلم خروجی مهارتیتر، باسوادتر و راضیتر باشد، کار تعلیم و تربیت در استانها راحتتر خواهد بود.
علی باقر زاده با اشاره به مقایسه نرخ رشد باسوادی در ایران با میانگین جهان و ٣کشور ترکیه، چین و برزیل اظهار کرد: در طول ٣٨ سال گذشته نرخ رشد باسوادی در ایران حدود ۵٠ درصد است و در جهان ٣درصد تعیینشده است و ایران در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ٣ برابر میانگین جهانی رشد باسوادی داشته است.
وی افزود: آمار جهانی رشد باسوادی ترکیه را در ٣٨سال گذشته ٣۴درصد اعلام میکند که ١۵درصد کمتر از ایران است. از سال ١٩٨٢تا ٢٠١٠ میزان باسوادی جمهوری اسلامی ایران ۴٢درصد و چین ٢٩/۶درصد رشد کرده است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: در فاصله سالهای ١٩۹٠تا ٢٠١۴رشد باسوادی جمهوری اسلامی ایران ۴۵درصد و رشد باسوادی برزیل ١٧درصد بوده است.
باقر زاده اظهار کرد: در ۱۰ ماه اول سال٩٧تاکنون بیش از ٣٩٠هزار نفر در دورههای اصلی تحت پوشش رفتهاند که معادل٩۴درصد اهداف کمی سالانه بوده است که استانهای آذربایجان غربی، کرمانشاه، فارس، چهارمحال بختیاری، هرمزگان و کردستان به ترتیب بهترین عملکرد کمی را داشتهاند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اهمیت برگزاری امتحانات و اسناد مالی اظهار کرد: مسئولیت ادارات آموزشوپرورش در سلامت برگزاری امتحانات و صحت و دقت فرایند و همچنین تنظیم اسناد مالی و رعایت قانون در تمام مراحل مورد تأکید است.
وی گفت: تقویت مراکز یادگیری محلی و توجه به توسعه متوازن کمی و کیفی توصیه و تأکید میشود و برای وجود وحدت رویه نیاز است که استانها در بحث استخدام آموزشدهندگان بدون هماهنگی با وزاتخانه اقدامی انجام ندهند.
مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی اظهار کرد: شوراهای آموزشوپرورش یکی از بازوهای توانمند آموزشوپرورش است و گفتمان سازی از طریق رسانهها یکی از برنامه هفتههای شوراها است.
وی افزود: یکی از ظرفیتهای خوب برای حل مشکلات فعلی، شوراهای آموزشوپرورش است و مهمترین هدف قانون شوراها بسیج همه امکانات برای حل مشکلات است.
زینی وند بیان کرد: در هفته بزرگداشت شوراها استانهای برتر مشخص میشوند و از همه دستگاههای که با شوراها همکاری میکنند، تجلیل خواهد شد.
وی اظهار کرد: استفاده از قانون شوراها یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و باید با استفاده از ظرفیت شوراها فاصله بین جامعه و آموزشوپرورش را کاهش دهیم و اعتماد عمومی را به آموزشوپرورش تقویت کنیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی تصریح کرد: برای تحرک و پویایی شوراها نیازمند ایجاد انگیزه در اعضای شوراها هستیم لذا برای تحقق آن باید در هفته شوراها از فعالان تجلیل شود.
وی ادامه داد: نظارت به هنگام و بهموقع میتواند سبب تشخیص بهموقع و انجام تغییرات مؤثر باشد و شورای نظارت استان و مرکزی بر اساس ماده ۲قانون این مدارس نظرات را بر عهده آموزشوپرورش است.
زینی وند گفت: تمام قوانین حاکم بر مدارس دولتی بر مدارس غیردولتی هم حاکم است و نظارت مدارس غیردولتی هم بر عهده سرگروههای آموزشی است، لذا همه بخشها برای نظارت دقیق و همهجانبه بر مدارس غیردولتی باید تلاش کنند.
وی اظهار کرد: شورای نظارت استان فقط میتواند صدور مجوز برای فعالیت مدارس غیردولتی را صادر کند لذا کسی که بخواهد مدرسه غیردولتی دایر کند باید بررسی شود آیا هزینه یک سال اداره آن مدرسه را بدون دریافت مشارکتها دارد یا خیر، زیرا بضاعت مالی مؤسسان مدارس مذکور باعث مشکلاتی در اداره مدرسه خواهد شد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی اذعان کرد: خرید خدمات آموزشی یک سیاست کلی است که در دستور دولت قرار دارد و معاونتهای مختلف هم وظایفی را بر عهدهدارند.
فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اظهار کرد: دانش آموزان تعدادی از استانها در باشگاه دانش پژوهان جوان برای آمادگی دورههای اعزام حضور دارند و مدیران کل استانی میتوانند در راستای انگیزه بخشی به دانش آموزان و هم مطلع شدن از فرایند آمادگی به باشگاه بروند.
وی افزود: برای استانهای که مدال آور ندارند یا تعداد مدال هایشان کم است استانهای معین انتخاب میکنیم تا در مدال آوری ارتقا پیدا کنند.
رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه برخی از استانها تلاش بسیار خوبی در جشنواره نوجوان خوارزمی داشتند، گفت: در استان یزد۵ مدال آور، در استانهای کرمان و تهران ۴ مدال آور، در استانهای آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی ٣مدال آور و در استان هرمزگان ٢ مدال آور داشته اند.
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به مکارم اخلاقی اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) مکارم را در ایستادگی در برابر هوای نفسانی، بخشش و گذشت، ارتباط برقرار کردن و نیکی کردن میداند.
وی افزود: از همراهی مدیران کل آموزشوپرورش استانها درباره ساماندهی نیروی انسانی در شاخه پرورشی قدردانی میکنم چراکه نیروی انسانی رکن تحول است.
معاون پرورشی و فرهنگی بیان کرد: به اقامه نماز در مدارس توجه شود و خوشبختانه در همایش کشوری نماز آموزشوپرورش رتبه برتر را کسب کرد که با تأکید وزیر آموزشوپرورش شورای عالی نماز شروع به کار خواهد کرد.
کاظمی در ادامه گفت: در نهضت ملی حفظ قرآن، آموزشوپرورش بهخوبی اقدام کرده است و تاکنون یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در سامانه مربوطه شرکت کردهاند.
وی تصریح کرد: کتاب نور ولایت رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص موضوع نماز در آموزشوپرورش است و مطالعه این کتاب به مدیران توصیه میشود و همچنین کتابی در معاونت پرورشی و فرهنگی تدوینشده است که در آن به راهنماییهای برای حفظ قرآن اشارهشده است.
معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به برنامههای در دست اقدام گفت: زنگ قرآنی رأس ساعت ۷:۳۰در رادیوپخش میشود که برنامه بسیار ارزشمندی دارد و مدیران مدارس میتوانند از آن برای برنامههای صبحگاهی استفاده کنند.
کاظمی گفت: طرحی داریم که در آن هر مدرسه یک سرود و یک تئاتر را بادانش آموزان خواهد داشت چراکه بهترین بستر برای ارتقای هویت ملی فعالیتهای فرهنگی است و نمایشگاههای مدرسهای چهل سال دستاورد انقلاب اسلامی را در دهه فجر برگزار میکنیم.
عبدالرسول عمادی سرپرست معاون آموزش متوسطه با قدردانی از تلاش همهکسانی که در برگزاری امتحانات نهایی دیماه همکاری کردند، اظهار کرد: در حوزه سنجش طرح نظارت جامع راداریم که هرساله استانها با یکدیگر تبادل تجربه انجام میدهند و امسال ششمین سال اجرای طرح است که نتایج بسیار خوبی داشته و از مدیران کل استانی میخواهم از ارزیابیهای این طرح استفاده کنند.
وی افزود: در طرح «تجربیات برتر حوزه ارزشیابی» معلمانی در طرح شرکت میکنند که عاشق حرفه خود هستند و خلاقیت دارند و با جدیت پیگیر طرحهای خود هستند در استانها میتوان از تجربیات این افراد استفاده کرد.
سرپرست معاون آموزش متوسطه بیان کرد: در شاخه کاردانش عمده کار و هدف، تربیت نیروی کار ماهر است و با طرح برونسپاری کاردانش این هدف احیاشده است و در ۶ استان در شهرکهای صنعتی دفتر همکاری تأسیسشده است و تا پایان سال تأسیس این دفاتر را در سایر استانها خواهیم داشت.
عمادی در پایان گفت: برای اینکه بتوانیم از برونسپاری کاردانش به شکل مطلوب استفاده کنیم و به اهداف این شاخه دست پیدا کنیم باید اعتبارات موردنیاز تخصیص داده شود.
انتهای پیام/