مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اهدا بیش از ۱۰۲ هزار واحد خون، پلاکت و پلاسما در ۹ ماهه سال جاری، گفت:: با توجه به این‌که در فصل سرما قرار داریم، اما نیاز به خون و فرآورده‌های خونی به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجید زینلی مدیرکل انتقال خون استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به این‌که خون و فرآورده‌های خون یک بافت زنده‌اند و یک تاریخ انقضای محدودی دارند، به صورت روزانه به 400 تا 450 واحد خون نیاز داریم، همچنین با توجه به این‌که در فصل سرما قرار داریم، اما نیاز به خون و فرآورده‌های خونی به قوت خود باقی است از مردم اصفهان تقاضا داریم که به طور مستمر، روزانه و تدریجی به مراکز انتقال خون مراجعه و خون خود را اهدا کنند.

وی افزود: همیشه در فصل زمستان با توجه به کوتاه شدن روزها و سرد بودن هوا با کاهشی در اهدای خون مواجه می‌شویم ولی در حال حاضر مشکل خاصی جهت تأمین خون و فرآورده‌های خون برای بیمارستان‌ها نداریم؛ در 9 ماهه سال جاری بیش از 102 هزار واحد خون، پلاکت و پلاسما اهدا شده است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در ادامه در رابطه با مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون توضیح داد: 65 درصد از اهداکنندگان به صورت مستمر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که از این میان بیش از 97 درصد آن‌ها را مردان و کمتر از 3 درصد را زنان تشکیل می‌دهند، با توجه به فعالیت چشمگیر بانوان در همه عرصه‌های اجتماعی انتظار مشارکت بیشتری در این زمینه از آن‌ها می‌رود.

زینلی  تصریح کرد: روزانه در حدود 400 تا 450 واحد خون نیاز داریم و برای تأمین این مقدار، باید 500 تا 550 نفر به صورت روزانه به مراکز انتقال خون مراجعه کنند تا 400 الی 450 نفرشان موفق به اهدای خون شوند.

وی با بیان این‌که فراوان‌ترین و پرمصرف‌ترین گروه خون، گروه خونی O مثبت است، گفت: معمولاً تعداد گروه‌های خونی منفی در سطح جامعه کم است، به ویژه گروه خونی  AB منفی که فراوانی بسیار کمی دارد و به همین خاطر است که مرتباً از کسانی که گروه خونی منفی دارند درخواست می‌کنیم که به مراکز اهدای خون مراجعه و به افرادی که به این گروه خونی نیاز دارند کمک کنند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: با وجود این‌‌که پلاسمای خون را تا بیش از یک سال می‌توان نگهداری کرد و گلبول قرمز خون بین 30 تا 35 روز قابل نگهداری است، ولی بعضی از فرآورده‌های خونی مانند پلاکت خون تا 72 ساعت بیشتر قابلیت نگهداری ندارد، بنابراین به صورت روزانه به اهدای خون نیاز داریم و از مردم می‌خواهیم که به صورت مستمر و تدریجی به مراکز اهدای خون مراجعه و خون خود را اهدا کنند.

زینلی در ادامه با تأکید بر این‌که از مردم می‌خواهیم که بیماران و نیازمندان به فرآورده‌های خون را فراموش نکنند و به صورت مستمر به مراکز اهدای خون مراجعه کنند ، مطرح کرد : در شهر اصفهان مرکز میدان خواجو از ساعت 07:30 تا 18:30 همه روزه به جز جمعه‌ها به صورت یک سره آماده پذیرش اهداکنندگان خون است ، مرکز عاشق اصفهانی در چهارراه عاشق اصفهانی نیز فقط در نوبت صبح از ساعت 08:00 تا 12:30 فعال است.

وی در رابطه با آمادگی شهرستان‌ها جهت پذیرش اهداکنندگان خون عنوان کرد: مرکز ثابت اهدای خون شهرستان خمینی‌شهر در نوبت صبح، مرکز انتقال خون شهرستان‌های نجف‌آباد، خوانسار، کاشان و شهرضا و مرکز ثابت اهدای خون گلپایگان نیز اهداکنندگان خون را پذیرش می‌کنند، مرکز اهدای خون نائین نیز روزهای زوج فعال است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در پایان در مورد نحوه نوبت‌گیری اینترنتی برای خون‌دهی توضیح داد: شهروندان می‌توانند از طریق سایت سازمان انتقال خون استان به نشانی www.ebto.ir و یا به نشانی وب‌سایت سازمان Esfahan.ibto.ir مراجعه کنند و برای اهدای خون نوبت اینترنتی بگیرند.

انتهای پیام/م

شهروندان اهدای خون در فصل سرد را فراموش نکنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار