علی باقری معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی لوایح FATF را بدون منفعت و مخالف مصلحت کشور دانست و گفت: با تصویب آن بهانه از دشمن گرفته نمی شود.

لوایح cft و پالرمو برای کشور بی فایده استبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علی باقری عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای، لوایح cft و پالرمو را بی فایده دانست و اظهار کرد: شورای نگهبان پالرمو را خلاف قانون اساسی و شرع می داند. همچنین دکتر ظریف درمجلس شورای اسلامی به صورت صریح بیان کردند که پالرمو برای کشور هیچ سودی ندارد و فقط بهانه را از طرف مقابل می‌گیرد. سوال من این است که آیا وظیفه دولت رفع بهانه از دشمن است آن هم به بهای دادن امتیاز؛ از سوی دیگر باید گفت مهم‌ترین بهانه دشمن که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده خود این انقلاب و نظام اسلامی است که آمریکا و غرب تاکنون تلاش کردند به بهانه‌های مختلف برضد آن توطئه کنند. اگر بخواهیم برای گرفتن بهانه از دشمن این لوایح را تصویب کنیم به این هدف نخواهیم رسید از این رو به نظر من تصویب این لایحه به مصلحت کشور و منافع ملی نیست.

این کارشناس ادامه داد: جریان غربگرا کوشید تا باور‌های انقلاب را دست نیافتنی جلوه دهد. اما مردم همین باور‌ها را نیز دست یافتنی کردند. در عرصه امور خارجه نیز برخی به ارزش‌ها و باور‌های انقلاب اعتقاد ندارند.چون باور ندارند و آرمان‌ها را کنار می‌گذارند. ما در سوریه توانستیم مساله عینی مشارکت بسیاری کشور‌ها علیه انقلاب اسلامی ایران را حل کنیم.ما در هر زمان که به این باور انقلابی اعتقاد داشته باشیم می‌توانیم پیشرفت کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران به ویژه در عرصه های، پزشکی، صنعتی هسته‌ای، نظامی وهوا وفضا ادامه داد: لازمه حرکت و رسیدن به آرمان‌ها باور است، مانند ایران که از ابتدا‌ی انقلاب اسلامی براساس اعتقاد به اصل «خواستن توانستن است» وباوربه این که ما می‌توانیم، توانست در حوزه نانو، هسته‌ای و موشکی به دستاورد‌های بزرگی برسد.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب خود به فاصله بین واقعیت‌ها و باید‌ها اشاره کردند و فرمودند که بار‌ها این فاصله طی شده است و در آینده هم طی خواهد شد، در تمام دوره‌های بعد هم این تجربه تکرار شد.

 باقری در ادامه برنامه «بحث روز» با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: مقام معظم رهبری فرمودند «هویت مردم سه بعد اسلامی، انقلابی وتاریخی ملی دارد.» پس ما در تعاملات خود باید به دنبال صیانت از هویت ملتباشیم، هرکجاکه ما برای صیانت از هویت ملت حرکت و ایستادگی کردیم، موفقشدیم البته به شرط اینکه مسئولان امر باور داشته باشند.

در ادامه برنامه «بحث روز» محمدرضا حسینی استاد حقوق بین الملل دانشگاه با اشاره به سرفصل‌های بیانیه گام دوم رهبر انقلاب بیان کرد:در صحبت‌های مقام معظم رهبری هفت فصل کلی وجود دارد که ۶ فصل از آن توصیه به جوانان در مورد آتش به اختیار بودن است. بنابراین مخاطب اصلی آن یعنی جوانان؛ جمعیتی انبوه، تحصیل‌کرده، پُرانرژی و آینده‌ساز است.

وی با یادآوری آمار بالای نسل جوان در کشور گفت: حدود ۳۵ میلیون نفر (اگر فقط جوانان ایرانی را مخاطب این بیانیه بدانیم)هر کدام آنها می‌توانند موتور محرکه و پیشران حرکت و اقدامی مهم و سازنده برای کشور باشند.

حسینی واگذاری مشکلات معیشتی و ربط دادن آن‌ها به لوایح مطرح شده FATF و CFT را سیاستی کاملاً غلط دانست و گفت: این لوایح در حوزه مالی و بانکی نه تنها فرصتی را فراهم نخواهد کرد بلکه تهدید‌های بسیاری برای ما دارد.در حوزه حامل‌های مالی نفت نیز ما را آسیب پذیر خواهد کرد. پیوستن به این کنوانسیون‌ها منفعت ندارد، بلکه تهدیداتی مانند گروگان گرفتن سیستم مالی،شناسایی روش‌های دور زدن تحریم ها، جاسوسی و کنترل اطلاعات را در پی خواهد داشت.

محمدرضا حسینی با اشاره به هشدار‌های رهبر معظم انقلاب درباره پذیرشکنوانسیون‌های بیگانه هم تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند:«قدرت‌های بزرگ در اتاق فکر خود اسنادی را تنظیم می‌کنند و به بقیه کشور‌ها می‌گویند این اسناد را بپذیرید. مشخص است که این اسناد طبق منافع قدرت‌های بزرگ تنظیم شده است» در همین خصوص باید گفت که همگرایی و حفظ هویت‌های ما نقاط قوت ماست که باید روی آن‌ها تاکید کنیم.

این استاد حقوق بین الملل دانشگاه خطاب به مسئولان توصیه کرد: در خصوص مرزبندی با دشمن به ویژه آمریکا و تعدادی از کشور‌های اروپایی رهبری تاکید‌ می‌کنند که نباید از آن‌ها ترسید، نهراسیدن از تهدیدات، تجارب گذشته ملت ایران است و در سال‌های گذشته تکرارشد که این موضوع از سرمایه‌های ملت است.

حسینی برجام را نمونه کاملی از تجربه اعتماد به امری دانست و گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام طرف اروپایی متعهد شد ۱۰ مورد از تعهدات را انجام دهد، ولی هیچ کدام را به طور کامل انجام نداد سه روز بعد از خروج آمریکا سه کشور اروپایی بیانیه‌ای صادر کردند و از ایران خواستند از برجام خارج نشود وبه تعهداتش عمل کند و آن‌ها هم بدون حضور آمریکا دربرجام بمانند ویکسری اقدامات و تعهداتی راپیش ببینی کنند تا منافع اقتصادی وملی ایران در برجام تامین شود، اما با گذشت بیش از نه ماه اروپایی‌ها به هیچ کدام ازتعهدات خود عمل نکردند که این مسئله نشان می‌دهد اوپا و آمریکا درمورد ایران یک نظر داشته؛ هدف یکسانی را دنبال کرده و تنها در این بازی نقش پلیس خوب وبد را ایفا می‌کنند و فقط در ابزار‌ها و تکنیک‌ها نگاه مختلفی دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: رادیو ، صدا و سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.