سفیر پیشین ایران در عراق مطرح کرد؛

سیاست عراق در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران/ سفر روحانی به عراق تلاشی برای حفظ توازن تهران _ بغداد

دانایی فر گفت: سفر امروز رئیس جمهور به عراق، در جهت توازن موجود میان روابط تهران ـ بغداد انجام می شود.

سفر روحانی به عراق در جهت توازن موجود میان روابط دو کشور است/ بغداد بر خلاف تحریم‌های آمریکا مستقلانه تصمیم‌گیری کرد

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز دوشنبه، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از شش سال به عراق سفر کرد و طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است  با آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. وی پیش از عزیمت به عراق و در فرودگاه مهرآباد درخصوص اهداف سفر به عراق٬ روابط دوکشور را ویژه‌ توصیف کرد و تاکید کرد که در طول سالیان گذشته مردم منطقه هر کجا مشکلی پیدا کردند و از ملت و دولت ایران کمک خواستند، ما با همه توان به کمک آن‌ها شتافتیم و می توان گفت که از آزمایش بزرگی سربلند بیرون آمده ایم؛ روحانی همچنین این طور عنوان کرد که ما در روز‌های بسیار سخت کنار مردم عراق بودیم و امروز نیز که روز‌های صلح و امنیت این کشور است، باز هم در کنار ملت عراق هستیم.

در ادامه گفت‌وگویی درباره ابعاد روابط تهران- بغداد و سفر روحانی به این کشور، با حسن دانایی فر سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در بغداد خواهید خواند.

حسن دانایی‌فر سفیر پیشین کشورمان در عراق در گفت و گو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اظهارات وزیر امور خارج ترکیه در رابطه با افزایش صادرات به عراق تا سقف ۱۰۰ میلیون دلار گفت: این که کشوری اظهار کند قصد دارد صادرات خود را تا سقف زیادی افزایش دهد به تصمیم آن کشور بستگی دارد و در رابطه با تحقق این امر باید صبر کنیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد زیرا واردات کشور عراق ظرفیتی دارد.

وی در ادامه درباره روابط  وظرفیت‌های دو کشور برای مبادلات افزود: کشور عراق در حال حاضر شریک اول تجاری ایران است و کشور ما هم طی سال‌های اخیر شریک اول عراق شده است که این موضوع نشان می‌دهد قسمت قابل توجهی از ظرفیت‌های بالفعل ما در حوزه تجارت به این کشور اختصاص پیدا می‌کند٬ چرا که ظرفیت‌های بالقوه جمهوری اسلامی بسیار بیشتر از آن چیزی است که امروز در تعامل با بغداد شاهد آن هستیم .

سفیر پیشین ایران با اشاره به اعمال تحریم‎‌ها علیه کشورمان تصریح کرد: تحریم‌ها نشان داد که فشارهای آمریکا تاثیر زیادی بر نوع روابط ایران- عراق نداشته و وقتی عملکرد ۱۰ ماهه گذشته ایران را مقایسه می‌کنید، امسال ما ۳۳ درصد افزایش صادرات به عراق داشتیم و این موضوع نشان دهنده آن است که باوجود خواست آمریکایی‌ها، دولت و احزاب عراق سیاست مستقلانه‌ای را در پیش گرفته‌اند و خودشان برای کشورشان در این زمینه تصمیم گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه رابطه دو ملت ایران و عراق خاص و ویژه است اظهار کرد: عراقی‌ها قدر روابط با همسایگانشان بویژه ایران را می‌دانند. خوشبختانه روابط با عراق پس از داعش تنها امنیتی، سیاسی و نظامی نیست؛ بلکه در همه زمینه‌ها از جمله فرهنگی، گردشگری، تجارت و...  توازن لازم بوجود آمده است.

دانایی‌فر با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق گفت: سفر امروز روحانی به بغداد در حقیقت در جهت حفظ توازن موجود میان روابط دو کشور خواهد بود و ما توقع داریم در شرایط کنونی این سفر در راستای ارتقاء سطح روابط موجود تاثیران قابل توجهی به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار