نگین کویر ایران آماده میزبانی از گردشگران

استان یزد خود را برای استقبال از سال ۹۸ و میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی آماده کرده است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، ایام نوروز فرصت مناسبی برای گشت و گذار در سرزمین چهار فصل ایران است فرقی نمی‌کند مقصد سفر شما شهر‌های خوش آب و هوای شمالی کشور است یا شهر‌های بندری جنوب، شهر‌های کوهپایه‌ای ایران باشد یا شهر‌های شرقی کشور؛ چراکه هر کدام از این شهرها با جاذبه‌های طبیعی و منحصر بفرد خود در ایام عید پذیرای میهمانان و گردشگران نوروزی داخلی و خارجی زیادی هستند.

شاید یکی از گزینه‌های شما برای سفر استان یزد باشد استانی که دو شهر جهانی را در خود جای داده است؛ یکی شهر جهانی یزد که البته امسال به عنوان پایتخت شهر‌های پایدار جهان نیز انتخاب شده است و دیگری شهر میبد که به عنوان شهر جهانی زیلو شناخته می‌شود، و این روز‌ها خود را برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی در ایام نوروز آماده کرده است.

استان یزد آماده میزبانی شایسته از مسافران نوروزی است

محمدعلی طالبی استاندار یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  به برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سوی همه دستگاه‌های مسئول در امر استقبال از مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: استان یزد در سایه همدلی، همراهی، صمیمیت و تعامل موثر همه دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که در رابطه با مسافران نوروزی مسئولیت دارند، آماده میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی است.

طالبی افزود: استان یزد با دیرینگی و سابقه نظم و امنیتی که از ابتدا تا به امروز داشته، باید در نوروز ۹۸ نیز پیام نظم و امنیت را به سراسر کشور منعکس کند.

نگین کویر ایران آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

وی با بیان اینکه با این ظرفیت‌ها و توانی که در درون هر کدام از دستگاه‌های دخیل در این حوزه وجود دارد می‌توانیم عملکردمان را به ویژه در ایام نوروز بهبود بخشیم، گفت: یقینا ایام نوروز، نمود عینی توانمندی و ظرفیت بالای استان یزد در حوزه مدیریت، نظم و امنیت خواهد بود.

طالبی با بیان اینکه پس از ثبت شهر یزد به عنوان شهر میراث جهانی نگاه ویژه‌ای به استان یزد معطوف شده، افزود: مطمئناً با تعامل، همکاری و همراهی مشترکی که همه دستگاه‌ها در موضوعات مختلف استان دارند شرایطی فراهم خواهد شد تا جایگاه استان یزد به عنوان مقصدی که برای گردشگران خارجی و داخلی بسیار مهم است، به مردم و مسافران بهتر از گذشته معرفی شود.

آمادگی استان یزد برای اسکان روزانه ۱۳۰ هزار مسافر نوروزی

سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر‌های نوروزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده تعداد اسکان مسافران نوروزی درنوروز ۹۸ نسبت به نوروز ۹۷ افزایش یک تا ۱.۵ برابری خواهد داشت که در این راستا تمهیدات لازم جهت اسکان روزانه ۱۳۰ هزار نفر مسافر نوروزی اندیشیده شده است.

فاطمی افزود: برای نوروز ۹۸ در استان یزد ۵۷۹ تخت در مهمان‌پذیرها، ۹۰ تخت در هتل آپارتمان ها، هزار و ۷۳۶ تخت در اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی، ۲۸۰ تخت در کمپ‌های کویر نوردی و ۱۴۰ تخت در مجتمع‌های گردشگری پیش‌بینی‌شده است.

نگین کویر ایران آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استانیزد ادامه داد: ظرفیت اسکان در خانه‌های مسافر نیز ۱۱ هزار نفر، مدارس ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر و پارک‌ها ۴۰ هزار نفر و در مجموع ظرفیت اسکان موجود در سایر مکان‌های قابل‌استفاده ازجمله خوابگاه‌ها، مهمانسرای اداره‌ها هم ۲۵ هزار نفر است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ظرفیت اسکان استان تقریباً کامل و ظرفیت خانه‌های مسافر استان هم تکمیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استانیزد اضافه کرد: استان یزد دوهزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و شش هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یک هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.

نوروز ۹۸ با اجرای ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری

سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی و دبیر ستاد خدمات سفر استان یزد گفت: در ایام نوروز اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری با بهره‌گیری از نماد‌ها و آئین‌های سنتی و محلی و نیز با تأکید بر فرهنگ بومی در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار گرفته است.

فاطمی افزود: اجرای برنامه تحویل سال در جوار امامزادگان، اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه و مسجد جامع، اقامه نمازجماعت در مساجد و امامزادگان، اجرای تئاتر خیابانی در سطح شهرستان‌ها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس، نقاشی و خوشنویسی، برگزاری ورزش صبحگاهی در پارک‌های شهر و برگزاری ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی در زورخانه‌های یزد توسط اداره ورزش و جوانان استان یزد از جمله برنامه‌هایی است که برای میهمانان یزد؛ نگین کویر ایران تدوین شده است.

وی ادامه داد: از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان در نوروز ۹۸ می‌توان به اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی در راستای معرفی شهرستان‌های استان با عنوان "نوروزگاه" در هر روز از ایام نوروز، استقرار پایگاه‌های اطلاع رسانی و مراکز اطلاع رسانی گردشگری در مبادی ورودی، اجرای جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی در اماکن تاریخی و فرهنگی استان، تهیه ویژه نامه و نقشه گردشگری، تشکیل بازارچه سفر و اجرای تور‌های یزد گردی به صورت نیم روز و تمام روز، راه اندازی بازارچه‌های سوغات و صنایع دستی و... اشاره کرد.

نگین کویر ایران آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

دبیر ستاد خدمات سفر استان یزد اظهار کرد: برگزاری مسابقات فرهنگی و مجازی و مسابقات هیجانی هفت رنگ، تهیه بروشور برای معرفی علمای مشهور یزد و اعزام مبلغ جهت اقامه نماز جماعت و تبلیغ در سطح شهرستان‌ها توسط اداره کل تبلیغات اسلامی، ایستگاه‌های نقاشی و گل بازی برای کودکان و جشن‌های عروسکی در نقاط مختلف استان، برگزاری سفره‌های هفت سین در سطح شهر، پذیرایی از مسافرین نوروزی در بافت تاریخی، برگزاری بازی‌های بومی و محلی و... از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در این ایام در استان یزد اجرا می‌شود.

آمادگی کامل نیرو‌ها و تجهیزات راهداری برای سفر‌های نوروزی

علی علیخانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی یزد که در مرکز کشور واقع شده، بیشترین تردد نوروزی را در استان شاهد هستیم که در این زمینه نیز تمام گشت‌های راهداری از آماده باش کامل برخوردار هستند.

علیخانی افزود: ترمیم و بازسازی علائم آسیب دیده، حفاظ‌های میانی و کناری، لکه گیری آسفالت جاده‌ها، کنترل دروازه‌های شهر، حفظ حریم راه‌ها، آشکار سازی نقاط حادثه خیز و بازدید از اماکن بین راهی از جمله اقداماتی است که به مناسبت سال جدید انجام شده است.

نگین کویر ایران آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان یزد امسال کاهش چشمگیر تلفات جاده‌ای در محور‌های برون‌شهری را در کارنامه خود دارد و رتبه اول در سطح کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: کسب این رتبه شاید دشوار باشد، اما سخت‌تر از آن، حفظ این رتبه است.

وی ادامه داد: طرح جابجایی مسافران نوروزی امسال از ۲۵ اسفندماه ۹۷ آغاز و تا ۱۷ فروردین ۹۸ به مدت ۲۲ روز اجرا خواهدشد. همچنین پیش‌فروش بلیط‌ها از ۱۲ اسفندماه سالجاری بصورت اینترنی و حضوری آغاز گردیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد همچنین توصیه‌ای به مسافران کرد: رانندگان عزیز به هشدار‌های پلیس و راهداران مستقر در جاده‌ها و ورودی شهر‌ها توجه ویژه داشته باشند همچنین جهت آگاهی ازآخرین وضعیت ترافیکی و جوی در سطح جاده‌های کشور، ارائه پیشنهادات و انتقادات و ... از سامانه جامع اطلاع رسانی ۱۴۱ استفاده نمایند.

علیخانی بازدید از مراکز معاینه فنی، مجتمع‌های بین‌راهی و شرکت‌های حمل و نقل را از جمله مواردی عنوان عنوان کرد که در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای سفر‌های نوروزی قرار گرفته است.

وی در پایان تصریح کرد: تلاش همه نیرو‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پلیس راه، اورژانس، هلال احمر و … در همه شرایط اعم از تعطیل و غیرتعطیل، نوروز یا ایام دیگر سال، خدمت رسانی به مردم و فراهم آوردن شرایط سفری ایمن و بدون حادثه است.

مدارس استان یزد مامنی برای اسکان میهمانان نوروزی

دانافرمدیر کل آموزش و پرورش استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: بیش از سه هزار و ۴۹۳ کلاس در ۳۸۰ مدرسه استان آماده ارائه خدمات اسکان به میهمانان نوروزی است که این آمار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

دانافر افزود: تعداد ۹۰۰ نفر از عوامل ستادی، اجرایی، مدیران و عوامل اجرایی مدارستا پایان تعطیلات به صورت شبانه روزی جهت ارائه خدمات اسکان نوروزی به مسافران تلاش می‌کنند.

نگین کویر ایران آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

وی به استقرار ۱۷ پایگاه پذیرش و ثبت نام مسافران اشاره کرد و گفت: تمهیدات لازم برای دسترسی آسان مسافران به این پایگاه‌ها فراهم شده است.

دانافر به آغاز پذیرش و اسکان میهمانان نوروزی به صورت اینترنتی از ۱۳ تا ۲۴ اسفند اشاره کرد و افزود پذیرش حضوری از ۲۸ اسفند تا ۱۲ فروردین در پایگاه‌های استان صورت خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال پذیرش مسافران نسبت به سال گذشته افزایش ۱۵ درصدی داشته باشد افزود:تعداد ۱۷ پایگاه پذیرش و ثبت نام مسافران در سطح شهرستان‌ها و مناطق استان برپا شده که در مرکز استان دو پایگاه در نواحی یک و دو یزد، کار پذیرش مسافران را به عهده خواهند داشت.

آمادگی نیروی انتظامی استان یزد برای استقبال از میهمانان نوروزی

سردار میرحیدری فرمانده انتظامی استان یزد گفت: پلیس با بهره گیری از تمام توان خود در کنار توان بسیج، همیاران پلیس، گشت‌های رضویون سپاه پاسداران، جهت ارتقاء سطح امنیت استان و استقبال از مسافران تلاش می‌کند.

سردار میرحیدری به اجرای طرح نوروزی پلیس در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: دراجرای این طرح نیرو‌های انتظامی در تمامی سطوح با حضور در اقامتگاه ها، تفرجگاه‌ها و مبادی ورودی و جاده‌ها برای حفظ امنیت و آرامش در استان تلاش می‌کند.

نگین کویر ایران آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

وی ادامه داد: هرساله در آستانه نوروز با افزایش مبادلات اقتصادی، خرید عیدانه و نیز رشد سفر‌های درون استانی روبرو هستیم، اما با اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی از ابتدای اسفند ماه در استان، شاهد روان سازی ترافیک و ایجاد نظم در عبور و مرور مردم در شهر‌ها و نیز برخورد با متخلفان و مجرمان هستیم.

گزارش از: فاطمه غرسی

انتهای پیام/ غ

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار