رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره مصرف قارچ‌های سمی موجود در طبیعت هشدار داد.

هشدار به مصرف قارچ‌های سمی موجود در طبیعتبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، رحمانی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت:از چیدن و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت و کوه و دشت خودداری کنید، زیرا احتمال مسمومیت و مرگ درپی مصرف این نوع از قارچ‌ها بسیار زیاد است.

وی افزود: با رسیدن روز‌های بهاری و هوای خوب بهار طبیعت گردی‌ها بیشتر می‌شود و یکی از خوراکی‌هایی که در دل طبیعت رشد میکند قارچ است، اما باید از مصرف قارچ‌های خودرو که در دل طبیعت ظاهر می‌شوند اجتناب کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه همه قارچ‌های موجود در طبیعت خوراکی نیستند، گفت:خوردن چند تکه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و حتی موجب مرگ شود.

وی افزود:نمی توان از روی ظاهر قارچ یا مزه آن، وحشی، خوراکی و یا سمی بودن آن را تشخیص داد و هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که بتوان از خوراکی بودن قارچ اطمینان حاصل کرد.

وی علایم زودرس مسمومیت با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق عنوان و اضافه کرد:گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری با این نشانه‌ها همراه می‌شود.

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایـن علایم چهار تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می‌شود، گفت:نشانه‌های دیررس شامل مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی است که ممکن است روز‌ها یا هفته‌ها بعد ظاهر شود.

رحمانی افزود: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آن‌ها را از بین نمی‌برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، پرهیز از مصرف قـارچ هـای روییده در طبیعت است.

انتهای پیام/ش

ضرورت پرهیز از مصرف قارچ‌های سمی موجود در طبیعت

برچسب ها: اورژانس ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.