مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: ساماندهی شبکه توزیع، تامین مناسب و تقویت تولید رویکرد اصلی برای مقابله با گرانی است.

ساماندهی شبکه توزیع و تقویت تولید راهکار مقابله با گرانیبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با گران فروشی گفت: در حال حاضر در حوزه تامین  کالا به جز مواردی که در نوسانات فصلی  قرار گرفته همچون شکر، مشکلی نداریم. اما در شبکه توزیع مشکل داریم.

سیف افزود: دپوی کالا نیز ناشی از مشکل در شبکه توزیع کالا و روان نبودن است البته ممکن است جریان انتقال ارز و غیره مشکل باشد اما به طور کلی در تامین کالا مشکلی نداریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: کالایی که وارد کشور می شود باید به شبکه توزیع برسد که ممکن است در این مراحل مشکلاتی از جمله ترخیص کالا نیز داشته باشیم.

وی ادامه داد: توزیع به دو بخش توزیع  نهاده‌های دامی از مبدا به تولیدکننده و  توزیع محصول از تولیدکننده به مصرف کننده تقسیم می شود. ما سعی کردیم یک شبکه مطمئن برای توزیع نهاده‌های دامی به تولیدکننده ایجاد کنیم.

سیف تصریح کرد: ما توان مقابله با گرانی را داریم، اما در این خصوص نیازمند همکاری مردم هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستور رئیس جمهور مبنی بر مقابله با گرانی به معنی عدم موفقیت اقدامات صورت گرفته در این بخش است یا خیر گفت: رئیس جمهور همواره بر موضوع تامین کالا با قیمت مناسب تاکید دارند و دستگاه‌های متولی هم تلاش خوبی در این زمینه داشته اند. این دستور در شرایط اعلام عدم تمدید تحریم های نفتی و رجز خوانی دشمنان، تاکید مجددی برای کنترل شرایط بازار بوده است.

وی تصریح کرد: افزایش تورم با گرانی متفاوت است.در مورد پیاز ، قیمت ها به دلیل شرایط مقطعی افزایش یافت و نمی‌توان در آمار آن را حساب کرد.

این مقام مسئول افزود: تلاش این است که تامین در شرایط مناسبی صورت گیرد و البته باید حوزه تولید هم تقویت شود. در این راستا در آستانه ماه رمضان، ۲۰۰ هزار تن شکر، ۳۰ هزار تن برنج  و مقادیر مناسبی روغن، گوشت قرمز و  مرغ برای عرضه در اختیار ستاد‌های تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی بیان کرد: در شرایط فعلی رویکرد کلی ما، تلاش برای ساماندهی شبکه توزیع، تامین مناسب و تقویت تولید برای مقابله با گرانی است.

توان مقابله با گرانی را داریم

 

بر اساس این گزارش تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص تصریح کرد: توان مقابله با افزایش قیمت‌ها را داریم، اما ابزار‌های مقابله با گرانی  فرابخشی است و باید دستگاه‌ها در کنار هم باشند.

وی افزود: تامین کالا باید به موقع و به اندازه لازم باشد چراکه بخشی از گرانی متوجه بخش تامین کالاست.

تابش بیان کرد:  برای ماه رمضان مشکلی در تامین کالای اساسی نداریم. در حال حاضر مرغ در همه جای ایران به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان توزیع می‌شود.

وی در خصوص فلسفه دستور رئیس جمهور برای مقابله با گرانی گفت: رئیس جمهور چهار وزارتخانه را خطاب کرد اما دستگاه های دیگر همچون بانک مرکزی هم باید در روند تامین کالا و مقابله با گرانی همکاری لازم را داشته باشند. تاکید رئیس جمهور هم برای هم افزایی دستگاه ها و هم به دلیل رجزخوانی استکبار بوده است.

تابش ادامه داد: میزان بازرسی های سازمان حمایت ده درصد افزایش یافته و به صورت متوسط روزانه قیمت ۹۲ قلم کالا را کنترل می‌کند و از نظر کمبود و مازاد تامین نظارت دارد. 

قیمت خودرو کاهش می یابد

وی در خصوص گرانی خودرو طی روزهای اخیر تصریح کرد: هیچ تغییری در قیمت در بخش تحویل خودرو به مصرف کننده نداشته ایم. افزایش فروش فوری‌، افزایش تحویل تعهدات عقب افتاده و تقویت تولید، قیمت‌ها را تعدیل خواهد کرد.

این مقام مسئول افزود: راهکار مقابله با افزایش قیمت خودرو افزایش عرضه و تحویل به موقع است. 

وی تاکید کرد: قیمت خودرو به طور قطع باید کاهش یابد چراکه شرایط عرضه از سوی خودروسازان از سال گذشته بهتر شده است.

مردم خرید خودرو را به تاخیر بیندازند

در ادامه رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز گفت: مجلس در سال ۹۲ با تصویب قانون نظام صنفی، مداخله دولت در بازار را کاهش داد و خودتنظیمی را به بازار و بخش خصوصی واگذار کرد.

وی ادامه داد: اگر در گشت‌های مشترک نظارت بر بازار دستگاه‌های مختلف همکاری نداشته باشند به مشکل خواهیم خورد. به طور مثال قیمت مرغ در تهران تا ۲۳ هزار تومان هم رسیده بود که با هماهنگی سازمان حمایت و همکاری وزارتخانه‌های مختلف در کنارهم، قیمت مرغ به ثبات قیمت رسید.

رایگانی گفت: در مرحله اجرا برخی سودجویی‌ها را شاهد هستیم، اما وقتی روند عرضه و تقاضا مدیریت شود و نهاده‌ها به موقع در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد به شرایط مطلوب می‌رسیم.

این مقام مسئول افزود: تاکید و دستور رئیس جمهور به ۴ وزارتخانه برای مقابله با گرانفروشی به این دلیل بوده که این ۴ وزارتخانه مسئولیت بیشتری در مقابله و مبارزه با گرانفروشی دارند. تاکید رئیس جمهور ناشی از دغدغه رئیس جمهور است تا در شرایط تحریم‌ها نیز کالا در شرایط مطلوب به دست مصرف کننده برسد.

وی تصریح کرد: از روز گذشته طرح ضیافت ماه رمضان آغاز شده است و نظارت‌ها با دقت بیشتر انجام خواهد شد. تنظیم دستگاه هر استان با متولیان هر قسمت باید وظایف خود را انجام دهند.

رایگانی در ادامه گفت: در برخی سایت های اینترنی و بازار تعدادی سودجو و دلال بدون کارشناسی، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. از مردم تقاضا می‌شود در این شرایط خرید خودرو را عقب بیندازند تا خرید و فروش به روال عادی برگردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار