مقام معظم رهبری در دیدار‌های سالانه خود با فرهنگیان به مهم‌ترین مسائل نظام تعلیم و تربیت و فرصت‌ها و چالش‌ها اشاره می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دوازدهم اردیبهشت برای بخش عمده‌ای از جامعه فقط یک روز از گذران زندگی نیست و معنا و مفهومی دیگر دارد؛ روزی است که به قرار دیرینه‌ای معلمان، اساتید و فعالان عرصه تعلیم و تربیت تکریم می‌شوند.

مقام معظم رهبری هرساله و به بهانه تکریم مقام معلم دیدارهایی را با قشر پر جمعیت و تاثیرگذار فرهنگیان در نظر می‌گیرند و ضمن دیدار، کاستی‌ها، راهکارها، فرصت‌ها و چالش‌ ها را به مسئولان نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورشی‌ها گوشزد می‌کنند.

توجه به سمپاد، احتیاط در برابر هجمه‌های دشمن، نشاط آفرینی در جامعه دانش‌آموزی، توجه به مسائل پرورشی و تربیت معلم و مرجع آموزش آن یعنی دانشگاه فرهنگیان تقریبا محور مشترک دیدارهای سالیانه رهبر معظم انقلاب است.

سندتحول بنیادین که حدود یک دهه است نقشه راه آموزشو پرورش شده است بنیان تمام تصمیم‌ها و تجویزهایی است که بناست حال نظام آموزشی را بهبود دهد و مقام معظم رهبری هم این سند را تائید کردند و بر تسریع اجرای آن تاکید داشتند.

توجه به تحصیل دانش‌آموزان سیل‌زده از نکات جالب توجه دیدار رهبر معظم انقلاب بود؛ ایشان در  این مورد تاکید داشتند که این دانش آموزان حتی تا هنگامی که مدارس آن‌ها با همت دولت و مردم و کمک‌های قابل تقدیر خیرین مدرسه ساز تعمیر و ساخته شود نباید از درس و تحصیل عقب بمانند.

دیدار رهبری

توجه به ژن‌های خوب واقعی در بیانات مقام معظم رهبری

رهبرمعظم انقلاب در دیدار روز گذشته خود و با وجود تغییر و تحولات و بعضا کمرنگ شدن برخی فعالیت‌ها در مدارس سمپاد اظهار کردند: «مدارس استعداد‌های درخشان» و «نخبه پروری در کشور» را بسیار مهم برشمردند و با تأکید بر تقویت هرچه بیشتر این مدارس گفتند: جایگاه ایران در المپیاد‌های جهانی باید حفظ شود و تنزل رتبه‌های کشور در برخی المپیاد‌ها از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی و رایانه جبران شود و کشور و ملت به المپیادی‌های جوانی که رتبه‌های جهانی کسب می‌کنند، افتخار کند.

ایشان سال گذشته هم درباره موضع سمپاد فرموردند: مسئله‌ بعدی هم در مورد تعلیم و تربیت، همین توجّه به تیزهوشان و نخبگان است؛ خب بحث‌هایی هست؛ مقامات مسئول باید به‌صورت همه‌جانبه به این مسئله نگاه کنند. مسئله‌ سمپاد‌ها یا هر شیوه‌ دیگری را کاملاً حرفه‌ای، با ملاحظه‌ جوانب مختلف بسنجند؛ کاری کنند که تبعیضی به وجود نیاید، مشکلاتی به وجود نیاید، دلّال‌بازی‌ها درست نشود و مسئله‌ تیزهوشان به معنای واقعی کلمه دنبال بشود.

تذکر درباره آموزش در دانشگاه‌های تربیت معلم

تربیت معلم موضوعی مهم اما اغلب مغفول مانده که حالا نظام تعلیم و تربیت را با چالش‌های جدی مواجه کرده است و این عامل به حدی برای مفقام معظم رهبری اهمیت داشته است که حتی سال گذشته برنامه دیدار سالیانه با فرهنگیان را در در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفتند.

ایشان در دیدارهای خد درباره این موضوع به مسئولان آموزش و پرورش برای افزایش بیشتر دانشجویان و ارتقای کیفیت «دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی»  تذکر دادند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای ادامه دادند: راجع به مسئله‌ دانشگاه فرهنگیان و مسئله‌ی تربیت‌معلّم؛ امروز مهم‌ترین نیاز آموزش‌وپرورش کشور، معلّم است؛ مهم‌ترین نیاز، معلّم است. این دانشگاه و دانشگاه شهید رجائی و هر نقطه‌ای که تربیت‌معلّم بر آن صدق می‌کند، باید هم کمّاً، هم کیفاً توسعه پیدا کند؛ آقایان گفتند و بنده هم اطّلاع دارم که تا چهار سال دیگر، تعداد انبوهی از معلّمان -تعداد کثیری- وارد بازنشستگی می‌شوند و آن کسانی که از این دانشگاه‌ها، [یعنی]دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، تحویل داده می‌شوند به آموزش و پرورش، بسیار بسیار کمتر از آن مقداری هستند که از آموزش و پرورش خارج می‌شوند؛ این یک بحران است برای آموزش‌وپرورش؛ نباید چنین اتّفاقی بیفتد.

ایشان در بخشی دیگر از فرمایشات خود بیان کردند: همین که این جوان‌های عزیزمان، [یعنی‌] دانشجومعلّم‌ها، آنجا هستند؛ این بسیار مهم است. هرچه می‌توان باید برای این مجموعه سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی کمّی و کیفی کرد؛ با همان معیارهای متعالی که برای معلّم لازم است.

مقام معظم رهبری گفتند: دانشگاه فرهنگیان - یا به تعبیر قدیمى، دانشگاه تربیت‌معلّم - دانشگاه است، لکن با دانشگاه‌هاى معمولى فرق دارد. علاوه‌ بر امتیازاتى که دانشگاه‌هاى دیگر دارند، امتیاز «تولید معلّم» مخصوص این دانشگاه است؛ این شرایطى دارد؛ به این دانشگاه خیلى باید اهمّیّت داد.

دیدار رهبری

 معاونت پرورشی؛ از نواقص تا راهکارها

رهبر معظم انقلاب «معاونت پرورشی» را از بخش‌های بسیار مهم آموزش و پرورش برشمردند و با ابراز خرسندی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، افزودند: البته در ساختار، نیروی انسانی پرانگیزه و منابع مالی نقص‌هایی وجود دارد که وزیر محترم باید دنبال کند تا معاونت پرورشی به معنای حقیقی آن محقق شود.

ایشان در بخش دیگری از فرمایشات خود تاکید داشتند که معاونت پرورشی است که بنده در دوره‌های قبل و همچنین در این دوره، روی این مسئله تکیه کردم، تأکید کردم؛ باید جدّی بگیرید این مسئله را.  مسئله‌ معاونت پرورشی در خود آموزش و پرورش، بسیار امر مهمّی است؛ پرورش خیلی مهم است و راه‌های پرورش هم راه‌های علمی مهمّی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: فعّالیّت پرتلاش، هدفمند، هوشمند و سالم؛ هم سالم از لحاظ اعتقادی، هم سالم از لحاظ سیاسی، هم سالم از لحاظ اخلاقی؛ اینها جزو مسئولیّت‌های معاونت پرورشی است؛ باید اینها را رعایت کنید. اگرچنانچه نسبت به هرکدام از اینها -چه استقامت در درست حرکت‌کردنِ دینی، چه اخلاقی و چه سیاسی- خطایی در آنجا سربزند، این ضربه‌زدن به آموزش‌وپرورش و ضربه‌زدن به این نسل است.

ایشان تاکید کردند: وظیفه‌ آموزش‌وپرورش، تربیت یک نسل است؛ وقتی در نگاه میان‌مدّت نگاه می‌کنیم، یک نسل را برای یک دوره‌ی آینده می‌خواهد تربیت کند. چه‌جوری تربیت خواهد کرد؟ چه تربیت خواهد کرد؟ آموزش‌وپرورش [باید]بتواند نسلی تربیت بکند باایمان؛ اصلش ایمان است. بچّه‌های لااُبالی و هُرهُری‌مذهب (۶) که به هیچ‌چیز پابند نیستند، این‌ها در آینده‌ کشور، نه برای خودشان مفیدند، نه برای کشور مفیدند، نه برای جامعه مفیدند؛ اوّل ایمان است.

دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در نظام آموزشی؛ از تقویت تربیت معلم تا «نشاط و سرزندگی» در محیط‌های دانش آموزی

دردی مزمن به نام معیشت در جامعه معلمان

مقام معظم رهبری به موضوع معیشت معلمان هم همواره توجه داشتند و در بیانات مختلف خود توجه به این موضوع را مورد تاکید مسئولان قرار دادند.

ایشان تأکید کردند: معلمان محترم، شریف و آبرودار هستند و عزت نفس آنان در مسئله معیشت باید محفوظ بماند.

رهبر انقلاب با اشاره به سوءاستفاده برخی عناصر سیاسی یا بیگانگان از مسائل معیشتی معلمان گفتند: آن‌ها می‌خواهند از این نقطه ضعف برای مقاصد خود بهره برداری کنند، اما قطع نظر از این سوءاستفاده، باید درباره درآمد معلمان به‌گونه‌ای عمل کرد که عزت نفس آنان حفظ شود.

مقام معظم رهبری فرمودند: مسئولان باید بدانند هر هزینه‌ای که در آموزش‌وپرورش می‌کنند هزینه‌ی سرمایه‌ای است، هزینه‌ محض نیست؛ پولی که آنجا خرج می‌شود، در واقع، سرمایه‌گذاری دارد می‌شود؛ به این چشم به آموزش‌وپرورش نگاه کنند، به این چشم بودجه‌گذاری کنند، به این چشم امکانات معیشتی فراهم کنند. بعضی از بدخواهان هم هستند که از مشکلات معیشتی جامعه‌ معلّمان، سوءاستفاده می‌کنند؛ بنده شنیده‌ام بعضی حتّی در داخل خود آموزش‌وپرورش این سوءاستفاده‌ها را می‌کنند؛ وضع معیشتی دارای کمبود جامعه‌ معلّمی، موجب می‌شود کسانی سوءاستفاده کنند. 

ایشان تاکید داشتند: محدودیّت‌های دستگاه‌های دولتی را می‌دانیم؛ بیگانه نیستیم از محدودیّت‌ها و اشکالاتی که وجود دارد ولیکن باید همّت در مسئولان دولتی این باشد که این بخش را مورد یک توجّه ویژه قرار بدهند. همان‌طور که عرض کردیم، این سرمایه‌گذاری است؛ این بازده دارد؛ این ارزش‌افزوده تولید می‌کند؛ این یک خرج و هزینه‌ صِرف نیست؛ این باید جزو مسائل درجه‌ یک ما در مدیریّت‌های دولتی و در تصمیم‌های دولتی باشد. ما نکنیم، دشمن سوءاستفاده می‌کند؛ می‌بینید دیگر.

رهبر معظم انقلاب همواره تهدیدها و فرصت‌ها در نظام آموزشی را حوالی روزهای تکریم مقام معلم به مسئولان ذیربط و معلمان مشاق گوشزد می‌کند خواه این گوشزدها به نتیجه رسیده‌اند، خواه نادیده مانند و خواه بنیان صحیح برای تحقق آن نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.