به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید قاسمی ده چشمه، مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: هم اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی ان جی در کشور فعال است و ۲۰۰ جایگاه نیز تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
وی ادامه داد: هم اکنون ۶ کارخانه بزرگ مخزنسازی با بیشترین ظرفیت و ۴ شرکت بزرگ کمپرسورسازی در کشور فعال بوده و به طور کامل در این زمینه بینیاز هستیم.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: در بخش تولید تجهیزات سیانجی به خودکفایی ۹۰ درصدی رسیدهایم. خودروی سیانجی سوز مطمئنترین خودور است که در حال حرکت هیچ حادثهای رخ نخواهد داد و حوادث روی داده در جایگاهها نیز به دلیل دستکاری مخازن است. ۹۱۸ هزار خودرو در کشور تاکنون در کارگاهها به گازسوز تبدیل شدهاند که با اطمینان میگویم هیچ کدام از حوادث روی داده مربوط به این خودروها نبوده است.
بیشتر بخوانید: صنعت پتروشیمی تحریم پذیر نیست/افزایش ۴۶ درصدی درآمدهای ارزی تا سال ۱۴۰۰
ده چشمه ادامه داد: دارابودن مخازن عظیم گاز طبیعی فشرده و زیرساختهای شبکه گازرسانی کشور با پوشش ۹۰ درصدی از مهمترین نقاط قوت توسعه صنعت سیانجی در کشورمان است.
وی از افزایش عرضه گاز طبیعی در کشور به میزان یک میلیون مترمکعب بر ساعت در سه ماهه گذشته خبر داد.
در ادامه این نشست اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سیانجی بیان کرد: افزایش حدود ۴۰ درصدی کارمزد جایگاهداران سیانجی بارقه امیدی در سرمایهگذاری در این صنعت خواهد بود. طبق مصوبه هیات وزیران قیمت سیانجی از اول خرداد امسال ۳۹۲ ریال افزایش پیدا میکند.
رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سیانجی ادامه داد: هم اکنون ۲۱ میلیون مترمکعب گازطبیعی فشرده جایگزین مصرف روزانه ۲۱ میلیون لیتر بنزین در کشور شده است.
محمد رضایی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز گفت: هم اکنون به صورت بالقوه امکان عرضه روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب بر ساعت گاز طبیعی به خودروها در کشور وجود دارد، اما فقط نیمی از این ظرفیت (حدود ۲۰ میلیون مترمکعب) مورد استفاده قرار میگیرد.
وی ادامه داد: از جمله دلایل عدم استفاده از ظرفیت صنعت سی ان جی اشکالات فرهنگی و باورهای نادرست درباره خودروهای سی ان جی است. همچنین هزینه بالای تعمیرات، کاهش شتاب خودروها و ضریب امنیت پایین خودروها از جمله باورهای نادرست درباره خودروهای گازسوز است.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: لازم است که علاوه بر تحریک تقاضا و فرهنگسازی درباره صنعت سی ان جی، خودروسازان نیز به بحث تولید خودروهای گازسوز توجه بیشتری کنند.
انتهای پیام/