تنها یک سوم محصول گل محمدی در خراسان جنوبی فرآوری می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، عصمتی پور معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: فرآوری تنها یک سوم محصول گل محمدی در استانسالانه ۱۵۰۰ تن گل محمدی‌تر در استان تولید می‌شود که تنها حدود یک سوم آن در خود استان فرآوری می‌شود.

وی افزود:  سطح زیر کشت گل محمدی در خراسان جنوبی را ۱۹۵ هکتار اعلام کرد که از این مقدار ۱۰۲.۵ هکتار بارور است و برداشت گل از آن تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

عصمتی پور ادامه داد: تنها یک کارگاه صنعتی گلابگیری از گل محمدی در شهرستان طبس با ظرفیت ۵۰۰ تن در سال فعال است و در بقیه نقاط استان، گلابگیری به صورت دستی و سنتی انجام و محصولات آن به بازار استان‌های کشور ارسال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پیش بینی کرد امسال ۲۸۰ تن گل محمدی به ارزش حدود ۱۵ میلیارد تومان از سطح زیر کشت این محصول در استان برداشت شود که در این صورت ۱۵ تن در مقایسه با پارسال افزایش خواهد داشت.

گل محمدی از محصولات ارزشمند، کم آب بر و بسیار مقاوم در برابر تنش‌های محیطی است که کشت آن با توجه به شرایط اقلیمی خراسان جنوبی، خشکسالی ۲۰ ساله حاکم بر استان، کاهش حجم سفره‌های آب زیرزمینی، کم شدن نزولات آسمانی و کاهش دبی آب چاه‌ها و قنوات استان، از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.

عصمتی پور افزود: پیگیر جذب اعتبارات بیشتر برای توسعه کشت این محصول در خراسان جنوبی و افزایش واحد‌های فرآوری صنعتی آن هستیم که تحقق آن همت مسئولان کشوری را می‌طلبد.

انتهای پیام / ط ا

آغاز برداشت گل محمدی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.