کچوئیان با اشاره به ارتقای کیفی روند آموزشی در دانشگاه فرهنگیان بر تربیت دانشجومعلمان کارآفرین تاکید کرد.

تلاش برای تربیت دانشجومعلمان کارآفرین/ برگزاری کارگاه‌های آموزشی خلاقیت پروریبه گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا کچوئیان معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در آیین گرامیداشت هفته سرآمدی آموزش و نکوداشت مقام استاد در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد، کاربرد استاندارد‌های کیفی در نظام آموزشی کشور را از جمله عوامل مهم کلیدی برای دستیابی به اهداف مورد نظر برشمرد و از آن به عنوان گامی موثر برای اثربخشی و کارایی نظام آموزشی کشور یاد کرد.

وی  از توسعه فعالیت‌های آموزشی و یادگیری دانشجویان به عنوان ماموریت اصلی دانشگاه یاد کرد و گفت: برای به حداکثر رسیدن فرصت‌های آموزشی و یادگیری، اجرای آموزش‌های مبتنی بر استاندارد توسط معلمان لازم و ضروری است.

کچوئیان تلاش برای کسب استاندارد‌های بالاتر آموزشی و پژوهشی را رهایی از مرداب تکرار و توجه به گلزار ارتقا دانست و تصریح کرد: آموزش استاد در طراز دانشگاه فرهنگیان، محصور زمان و مکان نیست؛ این دانشگاه بزرگترین نهادی بوده که مسئولیت تربیت معلم را عهده دار است؛ بنابراین ارتقای کیفی آموزش، مهارت، دانش و نگرش، تسهیل کننده توانمندی دانشجو معلم در ایفای وظایف خود و کامیابی سازمان است.

استاد دانشگاه، تغییر پارادایم‌های دنیای اطراف و استقرار و توسعه پارادایم‌های جدید را فعالیتی مهم برای محقق شدن آرمان‌ها و اهداف آموزشی پیش رو دانست و گفت: زیست موفق در عصر موجود، از طریق تصمیم‌گیری‌های جدید استراتژیک برای کسب فرصت‌های نو و رهایی از دام تهدید‌های فزاینده امکان پذیر است.

عضو هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان، استاد، دانشجو و محیط آموزشی را به عنوان ارکان مهم موفقیت در راستای تحقق اهداف آموزشی کشور معرفی و اظهار کرد: استاد در طراز دانشگاه فرهنگیان، ارتقا و پیشرفت در حرفه را از اهم فعالیت‌ها دانسته و همزمان دانش، مهارت و نگرش خود را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

معلم مهم‌ترین عنصر فرآیند تعلیم و تربیت

وی از معلم به عنوان مهم‌ترین عنصر فرآیند تعلیم و تربیت یاد کرد و گفت: ضروری است استاد دانشگاه، برای ارتقای وضع موجود، به کیفیت تدریس اثربخش، توجه بیش از پیش کرده و با برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب و هدفمند شرایط موجود را بهبود بخشد.

کچوئیان با تاکید بر رعایت اخلاق آموزشی و پژوهشی تصریح کرد: درونی سازی و رعایت این موضوعات یکی از مهم‌ترین نشانگر‌های استاد واقعی است.

شرط اصلی برای داشتن اخلاق معلمی

این مقام مسئول در ادامه برخورداری از دانش و صلاحیت تخصصی را نخستین شرط اخلاق معلمی برشمرد و با اشاره به انگیزه استاد برای معلمی گفت: علاقه به حرفه، عشق به خدمت، خودسازی، احساس تکلیف، وظیفه شناسی، رابطه صحیح با همکار و همکاران آینده، تلاش برای یادگیری و تعمق در آن، سعی در ایجاد اعتماد به جامعه آموزشی و پرورشی از جمله ویژگی‌های معلم سرآمد کشور است.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با تاکید بر تلاش اساتید دانشگاه برای تربیت دانشجویان کارآفرین تصریح کرد: برای افزایش مشارکت، موفقیت و روحیه رقابت پذیری، دانشجویان ما نیازمند مداومت و عزمی قوی در ایجاد اندیشه کارآفرینی هستند.

وی افزود: با ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان و حمایت از نو معلمان برای تامین آینده اقتصادی آنها، شاهد کشف محصولات جدید، فرآیند‌های جدید و روش‌های جدید سازماندهی توسط این قشر از جامعه خواهیم بود.

کچوئیان برگزاری کارگاه‌های آموزشی خلاقیت پرور و ایجاد فضای مناسب برای آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان با مفاهیم و اصول کارآفرینی را مهم و ضروری اعلام و اظهار کرد: ایجاد روحیه کارآفرینی، اطلاع از ویژگی‌های کارآفرینان موفق، مهارت‌های مورد نیاز و حمایت از ایده‌ها و افکار کارآفرینان از جمله مباحث مهم آموزشی در دانشگاه فرهنگیان به شمار می‌رود.

عضو هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان، فارغ التحصیل شدن دانشجو از دانشگاه را به منزله قطع ارتباط وی با دانشگاه و استاد ندانست و تاکید کرد: نو معلمان ما با ورود به مدارس، بیش از پیش نیازمند کمک اساتید مجرب برای کسب مهارت‌های آموزشی و پرورشی بیش از آموخته‌های خود هستند.

وی غفلت مسئولان و اساتید از دانش علمی نومعلمان را دلیلی بر بی انگیزگی و کناره گیری تعدادی از آنها از گستره آموزشی ذکر کرد و گفت: بسط وتوسعه و غنی سازی مدارس مرجع و برپایی دوره‌های کارورزی با حضور مدرسان ماهر، بستری مناسب برای علاقمندی و به روز بودن نومعلمان با دانش روز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار