آدم نژاد از راه اندازی ۲ مسیر ایرتاکسی برای رونق فرودگاه‌های کوچک تا پایان امسال خبر داد.

راه اندازی ایر‌تاکسی در ۲ مسیر پروازی تا پایان سال/ توجه به حوزه هوا‌نوردی بیش از گذشته رونق می‌گیردبه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تفاهم‌نامه اقدامات اجرایی جهت تسهیل و توسعه هوانوردی عمومی امروز با حضور علی عابد‌زارده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، امیر مکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناو‌بری هوایی ایران و منطقی، مدیرعامل ستاد توسعه فناوری‌های فضایی به امضا رسید.

در این مراسم شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنعت هوانوردی ایران در منطقه در مقایسه با سایر کشور‌ها از سابقه بسیار قوی برخوردار است، گفت: باید از این سابقه و تجربه صنعت هوانوردی استفاده کرد تا بتوان در حوزه حمل و نقل هوایی بیش از گذشته اقدامات موثری را انجام داد.
بیشتر بخوانید: صنعت حمل و نقل هوانوردی عمومی جان تازه‌ای خواهد گرفت/ وجود ۱۰۰ فروند هواپیمای فوق سبک در کشور
وی با بیان اینکه در این بخش تحریم‌های غیرانسانی زیادی به ایران تحمیل شده است، گفت: باید با استفاده از تجارب گذشته به خوبی از این مرحله عبور کرد.

آدم نژاد با بیان اینکه در حوزه هوا‌نوردی عمومی کاری نکرده‌ایم، افزود: زنجیره توسعه به یکدیگر متصل است و بخشی از این زنجیره مربوط به هوا‌نوردی عمومی بوده که نتوانسته‌ایم به صورت مناسب از آن استفاده کنیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در طراحی، توسعه و آموزش باید بیشتر از گذشته اقدامات لازم را انجام دهیم و ما می‌توانیم با استفاده از این صنعت موانع و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی گفت: ایجاد ساختار مقررات هوا‌نوردی عمومی در شرکت فرودگاه‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد و ما با توجه به آنکه در فرودگاه‌های کوچک مشکل داریم، می‌توانیم با این صنعت هوا‌نوردی عمومی آنها را رونق ببخشیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: فرودگاه‌ها در سال‌های گذشته توسعه بسیار زیادی داشته‌اند، اما ما نتواسته‌ایم از آنها بهره‌برداری درستی داشته باشیم.

آدم نژاد از راه‌اندازی ایر‌تاکسی تا پایان امسال در برخی از مسیر‌های کشوری خبر داد و گفت: کاهش هزینه‌های ناو‌بری عمومی، افزایش شبکه توزیع سوخت و استفاده از ظرفیت‌ها بیش از گذشته در حوزه هوا‌نوردی از دیگر موارد این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: هر سال چند ایر‌تاکسی در هوا‌نوردی عمومی اجرا می‌شود و با توجه به آنکه فرودگاه‌ها در این بخش هزینه زیادی را دریافت می‌کنند، تلاش می‌کنیم تا این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تا پایان امسال ۲ مسیر اصلی ایرتاکسی برای رونق فرودگاه‌های کوچک راه‌اندازی خواهد شد.

آدم نژاد با بیان اینکه هزینه‌های استفاده از فرودگاه‌های مهرآباد و پیام برای هوانوردی عمومی بسیار زیاد بود، گفت: هزینه برای جا به جایی ۳ تا ۴ نفر از طریق هوانوردی عمومی بسیار زیاد بوده بنابراین طبیعی بود که اجازه پرواز در سال‌های گذشته به این ناوگان داده نشود، اما ما سعی کرده‌ایم هزینه‌های آن‌ها را کم کنیم تا صنعت تجاری و کسب و کار این ناوگان هم رونق گیرد.

وی یادآوری کرد: هم اکنون برای انجام بسیاری از نقشه‌های هوایی و همچنین ارزیابی از فرودگاه‌های کشور دچار مشکل هستیم، اما با راه اندازی این حمل و نقل هوایی می‌توانیم این اقدامات را با سرعت بیشتری انجام دهیم البته ایر تاکسی و ایجاد هواپیما‌های شخصی هم می‌تواند در کنار این بخش هم رونق گیرد.

آدم نژاد اظهار کرد: ایر تاکسی متقاضیان خاص خودش را دارد و برای برخی از مسیر‌ها و افراد می‌تواند تأثیر گذار باشد، زیرا که بسیاری از فرودگاه‌های کشور در هفته تنها  یک  پرواز دارند، اما ما می‌توانیم با استفاده از این هواپیما‌های کوچک آن‌ها را هم رونق ببخشیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: هم اکنون تقاضا برای این پرواز‌ها وجود دارد و پیگیری این متقاضیان باعث شد که سازمان هواپیمایی و ریاست جمهوری به فکر راه اندازی مجدد صنعت هوانوردی عمومی شود.

وی بیان کرد:  زنجیره توسعه در منطقه به این شکل است که ابتدا صنعت هواپیمایی عمومی را راه اندازی کنیم سپس مراحل تعمیرکار و آموزش آن‌ها را ایجاد کنیم تا به مرحله توسعه تجاری در صنعت هواپیمایی برسیم، اما در ایران تمامی این اقدامات برعکس شده و ما ابتدا صنعت هواپیمایی تجاری را ایجاد کرده‌ایم سپس به فکر صنعت هوانوردی عمومی افتاده‌ایم.

آدم نژاد تأکید کرد: تهیه هواپیما‌های عمومی بسیار ساده‌تر از هواپیما‌های تجاری است که آن‌ها را خریداری می‌کنیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عمده کشور‌ها سازنده ناوگان هوانوردی عمومی هستند، گفت: کشور‌های سازنده هواپیما‌های تجاری محدود هستند، اما برای صنعت هوانوردی عمومی این مشکل وجود ندارد و ما تحریم‌هایی را که برای خریداری هواپیما‌های تجاری دور می‌زنیم در این صنعت به آن نیازی نداریم حتی در داخل کشور هم چندین ناوگان هوانوردی عمومی وجود دارد که از آن‌ها در حوزه آموزشی استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: به گفته عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور هم اکنون ۱۰۰ فروند هواپیمای عمومی در کشور وجود دارد که در حوزه آموزشی و گردشگری استفاده می‌شود.

آدم نژاد با بیان اینکه بعد از ایجاد و رونق صنعت هوانوردی عمومی، مرحله حمل بار هوایی را ساماندهی خواهیم کرد، گفت: تا شهریور ماه برنامه حمل و نقل بار هوایی را به مرحله اجرایی خواهیم رساند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش سوخت، ساختار فرودگاه‌ها و ساختار توسعه این صنعت در حوزه حمل و نقل هوایی بار بسیار ضروری است که به زودی اجرای آن‌ها را در دستور کار قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/

تهیه هواپیما‌های عمومی بسیار ساده‌تر از هواپیما‌های تجاری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
هواپيماهاي ده نفره براي مسيراي كوهستاني عاليه مثل شمال
آخرین اخبار