رئیس سازمان صنعت و معدن استان همدان گفت: دلیل افزایش قیمت شوینده‌ها بین‌المللی و تابع بورس هستند.

قیمت شوینده‌ها تابع بورسبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،حمید رضا متین، رئیس سازمان صنعت و معدن استان همدان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه قیمت شوینده‌ها تابع بورس است افزود: دلیل افزایش قیمت شوینده‌ها بین‌المللی است و این محصولات، چون در بورس ارائه می‌شوند، تابع بورس هستند.
وی با بیان اینکه قیمت شوینده‌ها درصدی بالا رفته است  افزود: مواد شوینده داخلی هستند و در تامین آن مشکلی وجود ندارد، اما قیمت تابع بورس است.

متین اظهار داشت: بخش عظیمی از صادرات مربوط به شوینده‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات گرانی در محصولات خارجی عدم ثبت سفارش است بیان کرد: دلار سه یا چهار برابر شده، اما برخی کالا‌ها ۶ تا هفت برابر افزایش قیمت داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات گرانی در محصولات خارجی عدم ثبت سفارش است بیان کرد: دلار سه یا چهار برابر شده، اما برخی کالا‌ها ۶ تا هفت برابر افزایش قیمت داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه  یکی مشکلات ما تامین ارز است و باید این موضوع را مدیریت کنیم، افزود: یکسری پول‌های آزاد وجود دارد که مثل موج هر روز به یک بخش از اقتصاد می‌زند و خرابی ایجاد می‌کند؛ پول سرگردان سنگینی در دست مردم است.

وی با تاکید بر اینکه در جنگ نظامی موشک با صدا می‌آید، اما موشک اقتصادی صدا ندارد بلکه صدا در جامعه شنیده می‌شود ادامه داد: همه باید دست به دست هم داده و برای رفع مشکلات تمام تلاش خود را انجام دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه برخی اقلام ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند اضافه کرد: علی رغم بالا رفتن قیمت برنج ممنوعیت صادرات اعلام نشده و پیگیر ممنوعیت صادرات هستیم.

وی با اشاره به اینکه ممنوعیت برنج صادرات را باید استان‌های کشت دار انجام دهند، اما انجام نداده‌اند ادامه داد: برنج وارداتی حدود ۷ هزار تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و اکنون توزیع نداریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه دفتر مرکزی چندین واحد مانند فروشگاه «اتکا» و «هفت» موفق به واردات برنج هندی و هومالی شده‌اند ابراز داشت: در رابطه با قیمت سیب زمینی امیدواریم با توجه به اعلام سازمان جهاد کشاورزی با آمدن محصول همدان به بازار تنش کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با موضوع قیمت سیب زمینی ۲۱ روز پیش نامه زدیم افزود: من بیشتر از نامه زدن نمی‌توانم کاری انجام دهم و متاسفانه نمایندگان استان همدان به دنبال این موضوع نبودند.

متین با اشاره به اینکه وظیفه ما زدن نامه به دفتر وزیر است تا دستور تشکیل جلسه به سازمان توسعه تجارت بدهند افزود: گرانی سیب زمینی به سیل ربطی ندارد و فقط به صادرات مربوط است.

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات سیب زمینی گفت: در رابطه با ممنوعیت صادرات، انجمن سیب‌زمینی‌کاران دفاعیات زیادی داشتند که قابل قبول بود از طرفی قرار شد سقف صادراتی تعیین کنند که ما نپذیرفتیم چراکه سقف صادرات قابل رصد نیست و مقدار بسیاری به صورت پیله‌وری صادر می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان به موضوع عدم ورود دلار در پی صادرات به برخی از کشور‌ها اشاره کردو افزود: عملا در بخش صادرات به خصوص از کشور عراق به هیچ وجه دلاری وارد کشور نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عمده معامله صادرکنندگان به کشور‌های عراق، افغانستان و ترکیه عمدتا با ریال است بیان کرد: این موضوع ما را دچار چالش می‌کند که در این رابطه چند روز پیش با آقای خجسته نماینده مردم در مجلس و صادرکنندگان در دفتر معاون اقتصادی استاندار جلسه‌ای داشتیم و خواستیم این موضوع را پیگیری کند.

متین در ادامه با اشاره به اینکه در صورت تامین کردن سیب زمینی ما حاضر به توزیع آن هستیم افزود: متاسفانه در بخش کشاورزی و امور دامی شبکه وجود ندارد و تولیدکننده می‌تواند محصول خود را به هر قیمتی عرضه کند.

وی با تاکید بر اینکه برای بخش دام و کشاورزی باید شبکه ایجاد کرد افزود: در شبکه محصول رده‌بندی، کلاس‌بندی و قیمت‌گذاری شده و توزیع می‌شود، اما متاسفانه تاکنون این شبکه ایجاد نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه محصولات صنعتی مانند فولاد و یا مواد شوینده در شبکه خود قیمت گذاری می‌شوند و همه ملزم به رعایت آن هستند افزود: اگر تعاونی روستایی وظیفه صدور فاکتور تامین را داشته باشد، من به عنوان توزیع‌کننده تکلیف خود را می‌دانم و اگر قیمت محصولی بالا‌تر از بازار باشد مورد سوال قرار می‌گیرد.


متین در رابطه با توزیع لاستیک با بیان اینکه در چهار روز گذشته بخشنامه‌ای ابلاغ شده که صد درصد لاستیک به ناوگان حمل و نقل کشور داده شود تصریح کرد: این موضوع به سازمان پایانه‌ها اعلام شده است.

وی با بیان اینکه لاستیک ۱۵-۳۰۰، ۸۴- ۳۰۰ مازاد داریم افزود: در لاستیک ۱۲-۲۴ کمبود وجود دارد که با تهاتر رفع خواهد شد با این حال از ابتدا تاکنون ۴۸ هزار حلقه لاستیک در بخش ناوگان حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری استان همدان توزیع شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در خصوص پایین بودن کیفیت برخی لاستیک‌های تولید داخل با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکننده لاستیک وارد کردن مواد اولیه از خارج کشور است افزود: خارج هم مواد اولیه بی‌کیفیت یا تاریخ گذشته می‌فروشد و شرایط تحریم اینگونه خود را نشان می‌دهد.

افتتاح ۲۸ طرح صنعتی تا سه سال آینده

وی در ادامه به حوزه صنعت پرداخت و با بیان اینکه به دستور استاندار ۲۸ واحد صنعتی را کاندیدا کرده‌ایم تا در سه سال آینده به بهره‌برداری برسند افزود: در صورت به بهره‌برداری رسیدن ۵۰ درصد این واحد‌ها تاثیر ملی خواهند گذاشت.

متین یکی از واحد را شرکت شیشه همدان دانست و با بیان اینکه بهمن ماه سال ۹۸ یا تیرماه سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید افزود: برای ۲۴۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه واحد‌های صنعتی تعطیل در همدان ۸۷ مورد است افزود: این واحد‌ها به دلیل اختلاف شرکا، بدهی بانکی و کهنه بودن دستگاه تعطیل شده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه فولاد جعفری تقریبا به چرخه تولید برخواهد گشت افزود: پیش‌بینی شده این پروژه شهریورماه سال‌جاری به نتیجه برسد و اکنون فقط مشکل برق دارد.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزش واردات ۱۱۶ درصد رشد داشته است و این رقم فقط از آمار گمرک همدان است تصریح کرد: آمار صادرات به صورت پیله‌وری بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ درصد است و عمدتا کالای غذایی مانند سیب زمینی، گوجه‌فرنگی و ... صادر می‌شود.

متین با بیان اینکه صادرات در بخش صنعت ۱۶۶ درصد، بخش معدن ۹۴ درصد، در بخش مواد شیمیایی ۶ درصد رشد ارزشی داشته است افزود: صادرات صنایع دستی کم بوده، اما به صورت پیله‌وری رشد زیادی داشته است؛ از طرف دیگر محصولات چینی بهداشتی به صورت وحشتناک صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات استان همدان در سه ماهه اول ۳۰ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۷۳۷ دلار بوده که ۲۹ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است افزود: از نظر وزنی صادرات استان همدان ۲۲۸ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه به حوزه معادن اشاره کرد و با بیان اینکه در حوزه معادن شعار جلوگیری از خام‌فروشی در حال شکل‌گیری است تصریح کرد: تولید منیزیوم از دلومیت آغاز شده است و سال‌ها دنبال این موضوع بودیم.

وی با اشاره به اینکه تولید فرومنگنز در اسدآباد پیگیری می‌شود و به مزایده گذاشته شده است افزود: صنایع معدنی شکل خوبی خواهد گرفت.

متین با بیان اینکه به علت سیل نوروز امسال شرایط معادن بهتر شده و در تولید معادن تاثیر زیادی داشته است افزود: معادن راکد به شدت به چرخه تولید بازگشته‌اند و سه شیفته کار می‌کنند تا بخشی از مصالح را تامین کنند.

وی با بیان اینکه از ۲۸۰ معدن استان حدود ۱۰۶ معدن تعطیل هستند و در ماه آینده ۱۲ واحد شن و ماسه فعال خواهند شد افزود: ۱۴۰ واحد معدن شن و ماسه در استان همدان وجود دارد.
انتهای پیام/ج

قیمت شوینده‌ها تابع بورس است





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.