رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: پرداخت مالیات قانونی را وظیفه عرفی، قانونی و شرعی می‌دانیم، اما باید به معافیت‌های مالیاتی این صنف مطابق قانون عمل شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد زمانیان رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در نشستی رسانه‌ای از بی اعتنایی واحد‌های مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان به معافیت مالیاتی این شرکت‌ها انتقاد کرد.

وی ادامه داد: پرداخت مالیات قانونی توسط شرکت‌های حمل و نقل بین المللی را وظیفه عرفی، قانونی و شرعی می‌دانیم، اما معتقدیم باید به معافیت‌های مالیاتی این صنف مطابق آنچه در قانون به صراحت به آن اشاره شده نیز عمل شود.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی با بیان اینکه مطالبات مالیاتی از شرکت‌های یاد شده شامل مالیات‌های عملکردی، ارزش افزده و تکلیفی، گفت: پرداخت مالیات تکلیفی از سال ۹۵ منتفی شده است، اما اداره مالیات حتی مالیات‌های تکلیفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی در سال‌های دهه ۸۰ را به جریان انداخته و بسیاری از شرکت‌ها را درگیر شورا‌های حل اختلاف مالیاتی کرده است.
 
زمانیان با اشاره به مالیات‌های عملکردی، افزود: طبق ماده ۱۰۴ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات در قبال اجرت خدمات شرکت‌های حقوقی که دفاتر قانونی دارند اخذ می‌شود در حالی که شرکت‌های حمل و نقل بین المللی مشمول این قانون نیستند و این شرکت‌ها تنها با مالک کالا برای حمل و تحویل آن در کشور دیگر قرارداد می‌بندند.

وی تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون واحد‌های مالیاتی با تهیه پرینتی از فهرست تراکنش‌های مالی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی اقدام به تعیین مالیات می‌کنند و در حقیقت همه این مبالغ را به عنوان هزینه و یا درآمد‌های شرکت‌ها تلقی می‌کنند و این در حالی است که ما به نیابت از مالکان بار، حقوق قانونی بار، مالیات‌ها و عوارض را پرداخت می‌کنیم.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: بر اساس ماده ۱۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده صادرات کالا و یا خدمات از کشور، معاف از این مالیات است و از آنجایی که شرکت‌های زیر مجموعه این انجمن صنفی تنها فعالیت‌های حمل و یا فورواردری کالا را انجام می‌دهند این فعالیت‌ها صادرات خدمات بوده و معاف از مالیات ارزش افزوده است.

زمانیان افزود: بر اساس ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم، صد درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالا‌های غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و ۲۰ درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شود.
 
وی ادامه داد: تبصره یک این ماده اعلام می‌کند که درآمد حاصل از صادرات کالا‌های مختلف که به صورت عبوری (ترانزیت) به ایران وارد می‌شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می‌شوند مشمول مالیات با نرخ صفر می‌گردد و این فعالیت‌ها با شرح عملکرد حرفه‌ای شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان کاملاً مطابقت دارد.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: با وجود صراحت در قانون و مکاتبات متعدد این انجمن صنفی با سازمان امور مالیاتی کشور و استان و تایید معافیت‌های یاد شده، باز هم دفاتر مالیاتی ارقام مالیاتی علی الراس سنگینی را برای این شرکت‌ها صادر می‌کنند و متاسفانه وقت و انرژی مدیران ۲۳۰ شرکت حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی در راهرو‌های شورا‌های حل اختلاف مالیاتی تلف می‌شود.

زمانیان افزود: دست کم ۱۰ شرکت حمل و نقل بین المللی با رجوع به دیوان عدالت اداری لغو آراء شورا‌های حل اختلاف مالیاتی را کسب کرده اند، اما بازهم متاسفانه اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی بر احکام خود پافشاری می‌کند.

انتهای پیام//ف.س

پافشاری اداره امور مالیاتی بر دریافت مالیات از حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی

برچسب ها: حمل و نقل ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.