دسترسی ساده به دخانیات به ویژه سیگار از عوامل موثر در بروز بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان محسوب می شود.

دسترسی آسان و راحت به دخانیات عامل شیوی بیماری ها

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،Œ غلامحسن خدایی Œمشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امور اجتماعی گفت : در سال های اخیر مصرف دخانیات به ویژه در میان قشر جوان روندی صعودی داشته است که  مشارکت سازمان های موثر بر سلامت در کنترل و فرهنگ سازی در این زمینه بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: سیگار یکی از عوامل موثر در بروز بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان محسوب می شود ودسترسی ساده به دخانیات یکی از عوامل شیوع بالای مصرف آن به شمار می رود که متاسفانه تا کنون در این حوزه اقدام خاصی انجام نشده است.

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امور اجتماعی گفت: تشکیل سازمان مردم نهاد، انجمن پیشگیری از مصرف دخانیات ودخیل کردن مردم در این حوزه به عنوان یک استراتژی ضروری به شمار می رود.

خدایی افزود:آموزش و توانمند سازی مردم، مطالبه گری از طریق سازمانهای دولتی و اقدامات درمانی برای افراد مبتلا به مصرف سیگار از جمله اهداف تشکیل انجمن پیشگیری از مصرف دخانیات به شمار می رود.

وی تصریح کرد: با افزایش شیوع مصرف دخانیات در بین نوجوانان دختر و پسر سالانه هزینه های گزافی صرف تولید،عرضه و مصرف دخانیات  ایجاد می شود و بدنبال آن درمان بیماری های قلبی عروقی و ریوی در سنین بزرگسالی هزینه های بیشتری بر دوش جامعه باقی می گذارد.

دکتر خواجه دلویی گفت: با توجه به گذار اپیدمیولوژی بیماری های غیر واگیر، مصرف دخانیات به نوعی اقدام به خودکشی است کما اینکه دخانیات در طی یک سده توانسته باعث مرگ یک میلیارد انسان گردد .

وی تصریح کرد: ۲۵ درصد افراد سیگاری اولین شروع سیگار کشیدن را در سنین زیر ده سال تجربه نموده اند و متاسفانه کشور ما یکی از کشورهای با شیوع بالای مصرف سیگار و قلیان بعد از چند کشور عربی می باشد.
 
انتهای پیام//م.ی
 

مرگ تدریجی با مصرف دخانیات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.