خرازی در دیدار با وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین:

همواره به قول‌هایی که در برجام دادیم متعهد بودیم/ دیگران مسئول شرایط فعلی هستند

رییس شورای روابط خارجی امروز با وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین دیدار و گفت و گو کرد.

دیدار وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین با خرازیبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کمال خرازی  رییس شورای روابط خارجی کشورمان  عصر امروز (۶ مرداد) با سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین دیدار و گفتگو کرد.

خراز‌ی در این دیدار گفت: محور‌ها درباره مشکلات مشترکی که ایران و چین دارند بود و زورگویی‌ها و تحریم ها‌ی امریکا که روز به روز نسبت به تمام کشور‌ها از جمله ایران وچین افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: تنها راه در برابر فشار ها‌ی آمریکا مقاومت است. ایران وچین نسبت به آینده خوش بین هستند که در اثر مقاومت و همکاری بتوانند این دوره را بگذرانند و راه توسعه و ثبات را ادامه دهند. نقش ایران و چین در خاورمیانه و خلیج فارس در جهت ثبات امنیت و توسعه اقتصادی مورد تاکید قرار داشت. نقش ایران در تامین انرژی چین و نقش چین در توسعه اقتصادی و صنعتی مطرح شد.

خرازی افزود: هماهنگی و همفکری خوبی بین دو کشور در جهت حل مشکلات موجود وجود دارد.

وی با اشاره به برجام گفت: در مورد برجام ما همواره به قول‌هایی که در برحام دادیم متعهد بودیم وقتی یکسال صبر کردیم و اینکه اروپایی‌ها هیچ گامی در جهت تحقق تعهداتشان بر نمی‌دارند براساس حقی که برجام به ما داده است برخی تعهداتمان را کاهش دادیم. دیگران مسئول شرایط فعلی هستند.

وی افزود: ما برای امنیت مان ازهیچ کاری فروگذار نخواهیم کرد اصولا روحیه ایرانی تسلیم و تحقیر را نمی‌پذیرد. ایران  حاضر است شرایط دشوار را تحمل کند ولی هیچ گاه حاضر نیست که دیگران تحقیرش کنند.

خرازی در ارتباط با اتفاقات اخیر گفت: حوادثی که اخیرا در سقوط پهپاد امریکایی و گرفتن کشتی متخلف انگلیسی مشاهده کردید نشان می‌دهد که ما در حمایت و تحقق حقوق و امنیت خودمان جدی هستیم

وی در رابطه با تعاملات بانکی بین ایران و چین گفت: مشکلاتی است که ناشی از فشار ها‌ی امریکاست، چون بانک‌های چینی با امریکا ارتباط دارند و با تحریم، چینی‌ها رارتحت فشار قرار می‌دهند ولی دو کشور باید راه‌هایی را پیدا کنند که چگونه با وجود فشار‌های امریکا بتوانند روابط شان را ادامه دهند

خرازی در ادامه خاطر نشان کرد: ولی با وجود این فشار‌ها همکاری‌های اقتصادی ایران و چین در سطح بالایی است این نشان می‌دهد که دو دولت می‌توانند راه‌هایی را برای ادامه همکاری‌ها به کار گیرند.

وی در خصوص نزدیک شدن گام سوم ایران و اینکه اروپایی‌ها تا چه حد به تعهداتشان پایبند می‌مانند هم افزود اروپایی‌ها باید در برابر تحقیر‌های امریکا بایستند. سخن ترامپ را مشاهده کردید که رییس جمهور فرانسه را احمق نامید. این سخن نشان می‌دهد که ترامپ چه موجود عجیبی است که حتی دوستان خودش را هم تحقیر می‌کند.

خرازی افزود: اینجا حیثیت اروپا مطرح است. تنها مسئله منافع ایران مطرح نیست بلکه منافع امریکا هم مطرح است. به هرحال اروپا باید روزی روی پای خود بایستد و از حیثیت خود دفاع کند. 

رییس شورای روابط خارجی کشورمان خاطر نشان کرد: برجام یک ازمایش بسیار بزرگی است که چقدر اروپایی‌ها ایستادگی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که با گفتگو‌هایی که بین ایران و اروپا از جمله در کمیسیون مشترکی که این روز‌ها تشکیل شده به راه حل‌هایی برسند که اروپایی‌ها علاوه بر تعهداتشان نسبت به برجام گام‌های موثری را در راستای توسعه روابط اقتصادی و مالی ایران و اروپا بردارند.

خرازی درخصوص حضور وزیرامورخارجه عمان در ایران برای میانجیگری بین ایران و انگلستان گفت: انگلیسی‌ها غیرقانونی نفت کش ایران را توقیف کردند و اصلا ربطی به آن‌ها نداشته است.

وی اظهار کرد: اگر اتحادیه اروپا سوریه را تحریم کرده است، به این معنا نیست که حق داشته باشند کشتی ایرانی را که به سوریه هم ارتباطی نداشته توقیف کنند. این یک تجاوز آشکار و راهزنی دریایی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روابط خارجی ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
کمیسیون مشترک برجام یک مرده متحرک بیش نیست. سیاست دولت برای تعامل و گفتگو با غرب صد درصد شکست خورده است و خسارت های زیادی به برنامه هسته ایی، نظامی و اقتصادی ایران وارد کرده است.
آخرین اخبار