پور ابراهیمی گفت: به مدیر کل بانک مرکزی پیشنهاد شد تا در قبال بازگشت ارز ۹۸،صادر کنندگان ۱۰۰ درصد منابع ارزی را به صورت واردات کالای ثبت سفارش عملیاتی کنند، که به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد رضا پور ابراهیمی؛ نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در تشریح دعوت او از رئیس کل بانک مرکزی به کرمان، گفت: در حوزه مربوط به وضعیت صادرات، تامین مالی، معوقات بانکی، تعیین تکلیف تعهدات ارزی که سنوات گذشته داشته ایم با پیگیری‌های صورت گرفته وبا هماهنگی با استاندار کرمان از رئیس کل بانک مرکزی برای سفر به استان کرمان دعوت کردیم.

او در خصوص سفر یک روزه رئیس کل بانک مرکزی به کرمان اظهارکرد: از صبح امروز پنجشنبه ۱۶ شهریور جلسات متعددی را با تعداد زیادی از تولید کنندگان و صادر کنندگان بخش صنعت، معدن و کشاورزی برگزار کردیم، که خوشبختانه به نتایج خوبی هم دست یافتیم.

نماینده مردم کرمان و راور اذعان داشت: محور‌های مختلفی در راستای حل مشکلات تولیدی مطرح شد، اولین محور متعلق به تسویه حساب مربوط به تعهدات ارزی سال ۹۷ بود که مقرر شد تولید کنندگانی که دچار مشکل شده اند و تعهداتشان اجرایی وپرداخت نشده است در یک نشست مشترک به نتیجه برسند.

او ادامه داد: یک برنامه زمانبندی ونشست مشترک در تهران با حضور معاونت ارزی بانک مرکزی، نمایندگان بخش خصوصی، روئسای اتاق‌های تعاون و بازرگانی و از مجلس هم بنده صورت گیرد تا تسویه حساب‌ها به صورت موردی مطرح و حل و فصل شوند.

پور ابراهیمی گفت: علت برگزاری این جلسه  تقارن نداشتن مشکلات بخش صادراتی در یک موضوع برای واحد‌های مختلف تولیدی است لذا باید مورد به مورد بررسی شود و مشکلات دراین زمینه مرتفع شود، این مصوبه سبب می‌شود که ظرف ۱۵ تا ۳۰ روز آینده بخش عمده‌ای از تولید کنندگان کرمانی ما که در حوزه محصولات کشاورزی یا غیر کشاورزی بابت تعهدات ارزی به مشکل برخورده اند را بتوانیم بر طرف کنیم.

نماینده مردم کرمان درمجلس شورای اسلامی به دومین محورمورد بحث " نحوه بازگشت ارزسال ۹۸ " اشاره کرد و گفت: بسیاری از صادر کنندگان ناراحت بودند که مبنای تسویه را چگونه مشخص کنند لذا یکی از پیشنهاداتی که بنده به عنوان نماینده مردم کرمان در این کارگروه دادم این بود؛ ۱۰۰ درصد منابع ارزی را به صورت واردات کالای ثبت سفارش شده از طریق وزارت صنعت و یا امکان عرضه در سامانه ثنا که در واقع مشکلات قبلی نرخ را فراهم نمی‌کرد، بتوانند عملیاتی کنند لذا این پیشنهاد مورد توافق قرار گرفت و مصوب شد.

او ادامه داد: مقرر شد صادرکنندگان طی یک ماه آینده که محصول آن‌ها آماده صادرات است در بحث پسته و یا سایر محصولات کشاورزی کار صادرات خود را شروع کنند لذا به جز محصولات خشکبار اعم از پسته و خرما، فرش هم شامل قانون شد.

پور ابراهیمی  افزود: امیدواریم که این روند به افزایش صادرات فرش کمک کند؛ بنده معتقدم تولید امسال نسبت به پارسال تقریبا ۷ برابر شده است و شرایط ماهم برای صادرات بسیار خوب است لذا پیش بینی ما افزایش به ویژه صادرات کرمان در سال ۹۸ خواهد بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس محور سوم را موضوع تامین مالی و مشکلات تسهیلات دریافتی بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: واحد‌های تولید که اقساط پرداختی آن‌ها معوق شده است باید در یک کمیته مورد بررسی قرار بگیرند، لذا کارگروه تشکیل شد و موارد کلی به تصویب رسید، کارگروه دوم نیز با تامین یک لیست از موضوعاتی که به صورت موردی توسط اتاق بازرگانی مطرح می‌شود در بانک مرکزی تشکیل شود تا موضوع بررسی حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی که دچار کمبود تامین مالی شده اند یا در بحث دریافت‌های جدید نیازمند کمک و حمایت دارند بر این اساس تصمیم گیری شود.

پور ابراهیمی به آخرین مصوبه مورد بررسی توسط بانک مرکزی در حال بررسی بود، اشاره کرد و گفت: بنگاه‌هایی که به هر دلیل در پرداخت تعهداتشان مشکل پیدا کرده و به دلیل اعمال قانون جدید بربانک‌ها، نیازمند آیین نامه ایی از سوی دولت بودند و مشمول این آیین نامه شده اند، می‌توانند با مصوبات شورای تامین استان امکان حل مشکلات رفع اثر و دادن دسته چک و امثالهم برای آن‌ها فراهم شود.

پور ابراهیمی تصریح کرد: خوشبختانه این آیین نامه نوشته شده است و در چند روز آینده ابلاغ می‌شود لذا در بخش بعدی واحد‌هایی که به هر دلیل در دوره‌های گذشته با مشکل پرداخت تعهداتشان روبه رو بودند و چک‌های آن‌ها برگه شده بود، و در حال حاضر گشایش اعتبار، ال سی‌های ارزی، پرداخت تعهدات و دریافت  دسته چک دچار مشکل شده بودند با این آیین نامه درشورای تامین داخل استان تصویب و مشکلات اقدامی در استان حل می‌شوند لذا موارد مطرح شده دستاورد‌های جلسه امروز بوده است.
انتهای پیام/ی

پیش بینی افزایش ویژه صادرات کرمان در سال ۹۸

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار