کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهرکرد گفت: در آستانه فصل پاییز، منابع غذایی غنی از ویتامین دی را فراموش نکنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، پروین روغنی کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد اظهار داشت: مهمترین راه تأمین ویتامین دی، نور آفتاب می‌باشد که این ویتامین تحت تأثیر اشعه ماورای بنفش نور آفتاب از کلسترول در پوست ساخته می‌شود.

او افزود: میزان ورود اشعه ماورای بنفش به بدن به ویژگی های افراد همچون سن، رنگ پوست، نوع پوشش و لباس و استفاده از ضد آفتاب بستگی دارد.

روغنی اضافه کرد: مصرف کافی این ویتامین منجر به جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت و ... می‌شود.

او ادامه داد: یکی از عوارض کمبود ویتامین دی افسردگی بخصوص در فصول سرد سال می‌باشد که لازم است از منابع غنی از ویتامین دی مانند موارد زیر استفاده کرد؛

-ماهی‌های چرب: ماهی‌های چرب از قبیل قزل آلا، ماهی تن و ماهی ساردین منابع غنی از ویتامین دی هستند. هر سه اونس از فیله ماهی قزل آلا، شامل ۴۵۰ واحد بین المللی ویتامین دی است ضمن این که اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در آن، برای حفظ سلامت قلب مفید است.

-شیر غنی شده: تقریبا تمام محصولات شیر گاو غنی شده با ویتامین دی، نیاز به این ویتامین را تامین می‌کنند، برخی از انواع شیر سویا و شیر برنج نیز با ویتامین دی غنی شده اند.

-مکمل‌های ویتامین دی: پرل ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی می‌تواند نیاز به این ویتامین را تامین کند، اما در مصرف آن باید احتیاط کرد باتوجه به دوز بالا ماهیانه یکعدد جهت افراد بالای ۳۰سال توصیه می‌شود که در مرکز خدمات جامع سلامت همراه با مراقبت‌ها مکمل تجویز می‌شود، جهت مادران باردار مکمل ویتامین دی هزار واحدی که باید روزانه از شروع بارداری استفاده گردد.

-زرده تخم مرغ: استفاده از این خوراکی یک راه مناسب برای جذب ویتامین دی مورد نیاز است. یک عدد زرده تخم مرغ حاوی ۴۰ واحد ویتامین دی است البته نباید سعی کنید کل نیاز روزانه خود به ویتامین دی را از طریق خوردن زرده تخم مرغ جبران کنید. چون یک عدد تخم مرغ حاوی ۲۰۰ میلی گرم کلسترول است و توصیه انجمن قلب آمریکا این است که روزانه بیش از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول برای حفظ سلامت قلب، دریافت نشود.

-غلات غنی شده: غلات کم کالری غنی شده مانند دانه ها، در یک فنجان و نیم، حاوی ۹۰ واحد ویتامین دی هستند و می‌توان آن‌ها را با شیر و یا آب پرتقال غنی شده با ویتامین دی مصرف کرد.

انتهای پیام/خ

مهمترین راه تأمین ویتامین دی نور آفتاب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار