اردلان گفت: تغییر نگرش و ارتقای آگاهی جوانان با هدف کاهش تصادفات رانندگی یکی از برنامه وزارت بهداشت است.
برنامه‌ریزی برای تغییر نگرش جوانان با هدف کاهش تصادفات رانندگی/ برگزاری دوره‌های آموزشی جوانان در 16 دانشگاه علوم پزشکی
گلایل اردلان رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدرسه وزارت بهداشت  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم استفاده دانش‌آموزان از کفش مناسب جهت حفظ و ارتقاء سلامتی آنها اظهار کرد: همواره جوانان یکی از گرو‌ه‌های تاثیرگذار و با پتانسیل بالا در جامعه محسوب می‌شوند و جوانان به عنوان محور توسعه پایدار جوامع هستند و نظام سلامت در زمینه پیشگیری از مرگ‌ومیر جوانان و کاهش فوت این گروه سنی برنامه‌های متعددی در دست اقدام دارد.
 
او ادامه داد: اگر به برخی موارد مانند طرز رانندگی و سوانح ترافیکی توجه بیشتری شود باعث کاهش دلایل منجر به مرگ جوانان می‌شود و با دقت بیشتر نسبت به این موضوع آسیب‌های ناشی از عوامل مختلف مانند تصادفات در جوانان کاهش پیدا می‌کند.

اردلان تاکید کرد: در حال حاضر ۱ میلون و ۲۰۰ هزار نفر در دنیا جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر دچار سانحه منجر به جراحت بر اثر سوانح ترافیکی می‌شوند.

رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدرسه وزارت بهداشت اضافه کرد: در کشورمان متاسفانه سوانح ترافیکی منجر به بروز آسیب و عوارض زیادی به مردم و به خصوص جوانان می‌شود و وزارت بهداشت در زمینه تصادفات رانندگی و کاهش سوانح ترافیکی، برنامه‌های متعددی را اجرا می‌کند.

او ادامه داد: یکی از کار‌های مهم وزارت بهداشت ارتقا آگاهی، تغییر نگرش و رفتار گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال با برگزاری نشست‌های کارشناسی متعدد و با حضور کارشناسان مرتبط درون و برون بخشی انجام می‌شود و ما پکیج مداخلاتی در زمینه کاهش تصادفات و آسیب‌های ناشی از سوانح ترافیکی را با هدف پیشگیری از تصادفات و حوادث حمل‌ونقل در جوانان تدوین کرده‌ایم.

لزوم آشنا کردن جوانان با خطرات رانندگی غیرایمن

اردلان بیان کرد: باید جوانان را با خطرات رانندگی نادرست و نا‌ایمن آشنا کرد و وزارت بهداشت در زمینه آشنایی جوانان با علل و عوامل جسمی و محیطی آشنا و راهکار‌های مقابله با شرایط رانندگی غیرایمن را برای این گروه سنی ترسیم می‌کند.

رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدرسه وزارت بهداشت ادامه داد: جوانان در سنین ۱۸ تا ۲۵ سال بیشتر در معرض حوادث رانندگی قرار دارند؛ به طوری که یکی از علت‌های مهم تصادفات در بین جوانان نقض قوانین، تجربه کم رانندگی، استفاده کمتر از کمربند ایمنی، خطرپذیر‌تر بودن آن‌ها و احساس خود‌برتر بینی نسبت به سایر رانندگان است.

او بیان کرد: در حال حاضر در زمینه ارتقا فرهنگ رانندگی در بین جوانان و با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات و سوانح ترافیکی تعداد ۵۰ هزار جوان توسط وزارت بهداشت آموزش‌های مداخلاتی را دیده‌اند.

بیشتر بخوانید: کفش مناسب ویژه دانش آموزان چه ویژگی‌هایی دارد؟

اردلان اضافه کرد: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت این است که دوره‌های آموزشی را در ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی گسترش دهد و قرار است در آیند‌ه‌ای نزدیک این برنامه در سراسر کشور ویژه جوانان با هدف پیشگیری از حوادث حمل‌ونقل اجرا شود.

رئیس اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدرسه وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت با همکاری پلیس راهور نیروی انتظامی، سازمان‌های تابعه وزارت علوم و دفتر مراقبت از بیماری‌های غیرواگیر، اقدام به آموزش و ارتقا سلامت جوانان کرده و در این زمینه کارگروه‌هایی در وزارت بهداشت تشکیل و در زمینه اقدامات پیشگیرانه از حوادث حمل‌ونقل جوانان انجام شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار