وزیر خارجه آمریکا اتهامات وکیل رئیس جمهور این کشور در ماجرای رسوایی اوکراین را تکذیب کرد.

پمپئو اتهامات جولیانی در رسوایی اوکراین را رد کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، در پی رسوایی افشای مکالمه تلفنی روسای جمهور آمریکا و اوکرین، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت رفتار وزارت خارجه در قبال دولت اوکراین و رودی جولیانی، وکیل رئیس جمهور این کشور مناسب بوده است.

دموکرات‌ها پاسخ‌های وزیر خارجه آمریکا را در این باره ناکافی ندانسته و از او خواستند تا برای ارائه توضیحات بیشتر در کنگره حضور یابد. دموکرات‌ها می‌گویند مقامات وزارت خارجه در جریان تماس ماه ژوئیه  میان دونالد ترامپ و ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او بوده اند.

در گزارش مربوط به تماس تلفنی جنجالی میان ترامپ و زلنسکی به نام دو دیپلمات آمریکایی کورت ولکر و گوردن سوندلند اشاره شده است. بنا به این گزارش آن‌ها یک روز پس از تماس جنجالی ۲۵ جولای ترامپ و زلنسکی برای دیدار با رئیس جمهور اوکراین راهی کیف شدند.

در این گزارش آمده است که این دیپلمات‌ها به سران اوکراینی درباره نحوه انجام درخواست ترامپ در خصوص تحقیق درباره جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، توصیه‌های ارائه کردند. بنا به این گزارش دیپلمات‌های آمریکایی توصیه‌های درباره نحوه درک و پاسخ دهی به پیام‌های مختلف که از کانال‌های رسمی آمریکایی از یک سو و رودی جولیانی از سوی دیگر دریافت می‌کنند، ارائه کردند.

مقامات وزارت خارجه آمریکا تائید کردند ولکر به دفتر زلنسکی برای ارتباط برقرار کردن با جولیانی کمک کرده است.

پمپئو تلاش کرد نقش وزارت خارجه آمریکا در برقراری ارتباط میان دولت کیف و وکیل ترامپ را کم اهمیت جلوه دهد. او گفت هنوز موفق به خواندن کامل این گزارش نشدم. تنها چند پارگراف از آن را خواند. تا جائیکه من میدانم تمامی اقدامات انجام شده از سوی مقامات وزارت خارجه کاملا مناسب و مطابق با هدفی بوده که ما داشتیم. جولیانی پیشتر گفته بود به درخواست وزارت خارجه با مقامات اوکراینی تماس گرفته است.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در پیامی توئیتری اعلام کرد پمپئو باید فورا برای توضیح نقش وزارتخانه اش در این رسوایی در کمیته روابط خارجی سنا حضور یابد.

به تازگی تعدادی از افشاگران ناشناس اعلام کردند ترامپ در چندین تماس تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود خواستار تسریع تحقیقات درباره فساد مالی پسر جو بایدن شده است. به دنبال این خبر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد این مجلس بررسی رسمی استیضاح ترامپ را به اتهام نقض قسم خود آغاز می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار