شهرستان مراغه جزو پنج منطقه فسیلی حیوانان مهره دار در جهان است.

مراغه؛ جزو مناطق فسیلی مهره داران در جهانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،غلامرضا زارع رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: تراکم بالای فسیل مهره داران ۷ تا ۹ میلیون ساله این منطقه را به بهشت فسیل شناسان تبدیل کرده است.
او  افزود: کاوش‌ها مطالعات فسیلی در این منطقه فسیلی مراغه از ۱۷۰ سال پیش آغاز شده و تاکنون فسیل‌های مهره دار بسیاری به دست آمده است.
او ادامه داد: در سال‌های گذشته ۸ کاوش تحقیقاتی در این منطقه صورت گرفته و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه فسیل حیوانان مهره دار کسب شده است.
به گفته رئیس حفاظت محیط زیست مراغه، در این کاوش‌ها فسیل‌های منحصر به فرد انواع فیل، زرافه، بیر دندان شمشیری، انواع گاو‌ها، آهو، کرگدن و اسب به دست آمده است.
او افزود: تحقیقات زمین شناسی و فسیل شناسی نشان می‌دهد که این حیوانات اجداد حیوانات امروزی در آفریقا است.
زارع گفت: جمجمه، آج فیل، فک و اندام‌های حرکتی حیوانان از جمله فسیل‌های کشف شده در کاوش‌های فسیل شناسی است و به منظور معرفی آن‌ها موزه‌ای با ۵۰۰ قطعه فسیل حیوانات مهره دار در کمراغه راه اندازی شده است.
او اضافه کرد: در این موزه فسیل‌هایی کمیاب شامل شش گونه زرافه، شش گونه فیل، پنج گونه کرگدن و هشت گونه از اسب‌ها به نمایش در آمده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه افزود: مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه با ۵۰ درصد پیشرفت نیمه تمام مانده است و تکمیل آن به ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
فسیل‌ها در منطقه مراغه در سطح ۴۰ هزار هکتار پراکنده است که از این وسعت یک هزار و ۲۰۰ هکتار به عنوان منطقه طبیعی و ملی به ثبت رسیده است.
این موزه بصورت دائمی در مرکز تحقیقات فسیلی ایران در شهر مراغه واقع در میدان مجلس این شهر برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.
انجمن دیرینه‌شناسی ایران، روز سوم آبان را به عنوان روز ملی فسیل نام‌گذاری کرده است.

انتهای پیام/

 

مرکز تحقیقات فسیل ایران در مراغه با ۵۰ درصد پیشرفت نیمه تمام مانده است

 

برچسب ها: محیط زیست ، فسیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار