آژانس فضایی اروپا در رقابت دیرینه با ناسا طرح‌هایی بلند پروازانه ای مانند به دست آوردن نمونه از سیاره سوزان و آتشین زهره دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان آژانس فضایی اروپا، اسا (ESA) اعلام کرده اند طرح‌های متنوعی برای کشف اسرار فضا دارند که از آن جمله می‌توان ساخت تعداد زیادی تلسکوپ فضایی و به دست آوردن نمونه برای آزمایش از سیاره زهره را نام برد.

جدیدترین هدف‌های ماموریتی دانشمندان ESA از میان ۱۰۰ طرح پیشنهادی انتخاب شده اند. کارشناسان در نظر دارند ناوگانی از تلسکوپ‌های فضایی برای مطالعه سیاره‌های مختلف ساخته و راهی ماموریت به فضا کنند.

همچنین آنها درصدد هستند یک کاوشگر روباتیک برای به دست آوردن نمونه آزمایشگاهی از سیاره زهره بسازند که بتواند نمونه‌ها را به زمین برای آزمایش بازگرداند.

در طرح ساخت ناوگانی از تلسکوپ‌های فضایی، دانشمندان درنظر دارند تلسکوپ‌هایی از دسته تلسکوپ‌های مادون قرمز با فاصله حدود ۱۵۰ متری از یکدیگر در فضا ارسال کنند که بتوانند برای تصویر برداری بسیار دقیق از سیاره‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

طرح بلندپروازانه برداشت نمونه از سطح سیاره زهره شامل نوعی دستگاه برای استخراج نمونه، ساخت یک بالون درجو سیاره و یک موشک برگشتی برای انتقال نمونه‌ها به سیاره زمین است.

برای انجام این طرح‌ها  ESA اعلام کرده است که هر ۲۲ کشور عضو آن باید در تامین بودجه مشارکت داشته باشند. اما به دلیل وجود تورم دراقتصاد کشور‌های عضو، زمان اجرا شدن این ماموریت‌ها برای بازه زمانی طولانی به تعویق افتاده است.

از جمله دیگر طرح‌های ESA ساخت و ارسال آنتن فضایی تداخل سنج لیزری برای اندازه گیری موج‌های گرانشی در فضاست. کارشناسان امیدوار هستند این طرح درسال ۲۰۳۴ اجرایی شود.

طرح فضایی بزرگ دیگر ESA ساخت و ارسال آتنا (ATHENA)، رصدخانه اشعه ایکس است که می‌تواند در سال ۲۰۳۱ به فضا ارسال شود. هر دو رصدخانه فضایی در حال ساخت ESA با هدف مطالعه آسمان به فضا ارسال می‌شوند، اما ماموریت‌هایی متفاوت به دلیل فناوری‌های ویژه به کار رفته در خود دارند.


بیشتر بخوانید: تجهیزات فوق‌العاده «استارشیپ» برای حفظ سلامت فضانوردان درسفر به مریخ


کارشناسان ESA همچنین در نظر دارند کاوشگری به سیاره‌های اورانوس و نپتون ارسال کنند و پس از ماموریت کاوشگر وویجر ۲ ناسا که در سال ۱۹۸۰ به این سیاره‌ها ارسال شد، با استفاده از فناوری‌های جدید به مطالعه درباره این سیاره‌ها بپردازند.

زمان ارسال کاوشگر به سیاره‌های دور دست منظومه شمسی در حدود سال ۲۰۳۰ خواهد بود. دانشمندان در نظر دارند برای ارسال این کاوشگر از نوعی نیروی گرانشی بین سیاره‌ها استفاده کنند و به این ترتیب کاوشگر نیاز به سوخت کمتری خواهد داشت و برای بازه زمانی طولانی تری می‌تواند به فعالیت و انجام ماموریت خود بپردازد.

برای ساخت و ارسال کاوشگر به دو سیاره، دانشمندان ESA در نظر دارند با محققان ناسا در یک پروژه تیمی مشترک همکاری کنند.
منبع: sciencemag
انتهای پیام/

آزمایش نمونه‌های به دست آمده از سیاره زهره؛ اصلی‌ترین ماموریت‌های آژانس فضایی اروپا در آینده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار