کارشناسان اعلام کرده‌اند به دلیل خطرهای فراوانی که فضانوردان را در زمان ساخت رصدخانه‌های فضایی تهدید می‌کند در آینده نزدیک از ربات‌ها به جای فضانوردان استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در طرح جدید مطرح شده از سوی دانشمندان قرار است قطعه‌های تلسکوپ‌های فضایی ساخته و به فضا ارسال شوند، آنگاه ربات‌ها قطعه‌ها را جمع‌آوری و رصدخانه فضایی را به طور کامل نصب و احداث می‌کنند.

تاکنون در بسیاری از ماموریت‌های فضایی، فضانوردان با مشکلات متعدد مواجه شده‌اند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن ماموریت هم به دلیل قرار گرفتن فضانورد در معرض تابش‌های اشعه‌های کیهانی، امکان آسیب دیدن آنها در آینده وجود خواهد داشت.

ربات درآینده سازندگان تلسکوپ های بزرگ درفضا می شوند
کارشناسان اعلام کرده‌اند قرار است در سال ۲۰۲۱ یک موشک فوق‌العاده، بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی ساخته شده تاکنون به دست انسان را از گویان کشور فرانسه به فضا پرتاب کند.

این تلسکوپ فضایی، جیمز وب نام دارد و کارشناسان امیدوارند با استفاده از آن بتوانند سیاره‌های فراخورشیدی با احتمال یافت حیات فرازمینی را شناسایی کنند. همچنین سیاره‌های فرازمینی موجود در کمربند حیات را شناسایی کنند که احتمال زندگی انسان در آینده در آنها امکانپذیر باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین تلسکوپ از دسته تلسکوپ‌های فوق‌العاده بزرگ است که به طور کامل به فضا ارسال می‌شود و نیاز به اتصال قطعه‌ها به وسیله فضانوردان انسانی ندارد. کارشناسان اعلام کرده‌اند پس از جیمز وب به احتمال فراوان ساخت و راه‌اندازی تلسکوپ‌ها در فضا به شدت به کمک ربات‌ها نیازمند خواهد بود.


کارشناسان اعلام کرده‌اند مونتاژ و نصب تلسکوپ‌های فضایی این امکان را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا قطعه‌های کوچکی از تلسکوپ، متناسب با سایر موشک‌های متوسط را بسازند و روانه فضا و در آنجا ربات‌ها قطعه‌ها را به یکدیگر متصل کنند و تلسکوپ راه‌اندازی شود.

به گفته کارشناسان ساخت تلسکوپ در فضا بسیار مقرون به صرفه‌تر از ساخت یک نمونه کامل در زمین و ارسال آن به فضاست. در زمان پرتاب تلسکوپ گرانقیمت ده میلیارد دلاری جیمز وب هرگونه اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای مانند انفجار موشک یا باز نشدن کامل آینه‌های آن در فضا می‌تواند این پروژه فوق‌العاده گرانقیمت را به یک زباله فضایی بی‌ارزش تبدیل کند.


بیشتر بخو انید: تجهیزات فوق‌العاده «استارشیپ» برای حفظ سلامت فضانوردان درسفر به مریخ


در صورتی که اگر زمینه ساخت تلسکوپ‌های فضایی در آینده در فضا مهیا شود، درصورت بروز هرگونه نقص یا خطا، با پرتاب موشکی حامل قطعه‌های نو و سالم، مشکل به راحتی برطرف می‌شود.

دانشمندان این روزها مونتاژ فرضی یک تلسکوپ ۲۰ متری را در فضا مورد بررسی و شبیه‌سازی قرار داده‌اند. این تلسکوپ فرضی سه برابر تلسکوپ فضایی جیمز وب و دو برابر تلسکوپ Gran Telescopio Canarias است. تلسکوپ Gran Telescopio Canarias بزرگترین تلسکوپ نوری روی زمین است و ابزاری فوق‌العاده مهم برای کشف سیاره‌ها به شمار می‌رود.

برای ساخت تلسکوپ در فضا، ابتدا قطعه‌های اصلی آن با موشک‌های فضایی به مدار مورد نظر ارسال می‌شود. آنگاه ربات‌های سازنده به فضا فرستاده و به تدریج سایر قطعه‌ها ارسال می‌شوند و ربات‌ها آنها را به یکدیگر متصل می‌کنند.


امروزه از بازو‌های رباتیک در ماموریت‌های فضایی استفاده می‌شود به ویژه یکی از بازو‌های رباتیک خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ارسال محموله‌های فضایی، اتصال کپسول‌های فضایی و کمک به فضانوردان در زمان تعمیرات خارج از ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته کارشناسان برای موفقیت‌آمیز بودن ساخت تلسکوپ‌های فضایی به وسیله ربات‌ها نیاز است تا طراحان تلسکوپ‌های فضایی گونه جدیدی از تلسکوپ‌ها را طراحی کنند که به وسیله ربات‌ها قابلیت اتصال و راه‌اندازی داشته باشند.

منبع: wired

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار