دانشمندان در نظردارند با استفاده از روشی ابتکاری پیش از ارسال انسان به سیاره مریخ، نمونه‌هایی از خاک و سنگ سیاره سرخ را به دست آورند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول سال‌ها انسان درماموریت‌های مختلف آپولو به کره ماه رفت و نمونه‌هایی از خاک و سنگ این قمرکره زمین را همراه خود به زمین آورد اما به دلیل فاصله زیاد سیاره مریخ از زمین امکان دریافت نمونه بسیار دشوار است.

دانشمندان معتقدند بررسی خاک سیاره مریخ پیش از ارسال انسان به سیاره سرخ باید انجام شود تا هرگونه خطر یا عامل‌های شیمیایی خطرناک در خاک سیاره، شناسایی و انسان‌ها و تجهیزات علمی در برابر آن محافظت شوند.
 

ناسا برای به دست آوردن نمونه‌های خاک و سنگ سیاره مریخ در نظر دارد طرحی مشترک با آژانس فضایی اروپا به انجام برساند تا مریخ نوردی ویژه برای استخراج نمونه‌ها طراحی شود. این مریخ نورد پس از جمع آوری نمونه‌ها آنها به یک موشک مخصوص درسطح سیاره منتقل می‌کند و آنگاه موشک حاوی محموله سنگ سیاره سرخ به فضا پرتاب می‌شود.
 

اکنون دانشمندان برای بررسی سنگ‌های سیاره سرخ برخی ابزار‌های ویژه را بر روی مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ که قرار است سال آینده میلادی به سوی سیاره سرخ ارسال شود، تعبیه کرده اند. این مریخ نورد پس از فرود برسطح سیاره می‌تواند نمونه‌ها را استخراج و درمخزن‌هایی ویژه نگهداری کند.
درصورت موفقیت آمیز بودن پروژه جمع آوری سنگ‌های سیاره سرخ، ماموریت بازگرداندن سنگ‌ها در سال ۲۰۲۶ انجام می‌شود.
بیشتر بخوانید: زندگی در فضا چه اثرهائی روی مغز می‌گذارد؟
کارشناسان اعلام کرده اند با توجه به افزایش وزن مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ به نسبت نمونه‌های پیشین مریخ نورد، احتمال سقوط در جو سیاره و شکست پروژه وجود دارد.

آنها امیدوارند با انجام چندین مورد شبیه سازی فرود مریخ نورد بتوانند تمامی موارد احتیاطی را در زمان ماموریت اصلی لحاظ کنند تا مریخ نورد بدون آسیب برسطح سیاره فرود آیند و ماموریت خود را شروع کند.

اکنون دانشمندان مشغول طراحی نوعی کپسول فضایی برای حمل نمونه‌های سنگ و خاک سیاره مریخ هستند که می‌تواند حدود ۳۰ نمونه سنگ و خاک را جمع آوری و با استفاده از موشک به زمین حمل کند. بسته بندی نمونه‌ها باید به طور کاملاً رباتیک در فضا انجام شود و موشک مسیر طولانی سیاره مریخ تا زمین را با موفقیت طی کند.

کارشناسان اعلام کرده اند تمامی ظرف‌های نمونه سنگ و خاک سیاره مریخ پیش از ارسال به سیاره سرخ و درپایان ماموریت پیش از بازگشایی در زمین ضدعفونی می‌شوند تا خطر انتقال میکروب و باکتری بین دوسیاره به صفر برسد.
 

درصورت موفقیت آمیز بودن ماموریت، نمونه‌های خاک و سنگ سیاره مریخ درسال ۲۰۳۱ به دست متخصصان در زمین می‌رسد. به گفته دانشمندان با به دست آوردن نمونه‌های خاک و سنگ سیاره مریخ، انسان می‌تواند به دانش فراوان درباره اسرار سیاره مریخ دست یابد و با آگاهی بیشتر نسبت به ارسال فضانوردان انسانی به سوی سیاره مریخ اقدام کند.

منبع:Space
انتهای پیام/

ظرف‌های نمونه سنگ و خاک سیاره مریخ پیش از ارسال ضدعفونی می‌شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.