پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: ظهور منجی آخرالزمان (عج) زمانی رخ می‌دهد که بانگ دل انگیز "انالمهدی" از کنار بیت الله الحرام در جهان طنین انداز شود.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: از ۱۴۵۴ سال پیش که نخستین ندای وحدانیت از فراز جبل النور، جهان را تحت تاثیر قرار داد، تا زمانی که آخرین منجی بشریت در کنار بیت الله الحرام، بانگ "انا المهدی" را فریاد خواهد زد، نظام ناموزون اجتماع طبقاتی در پی از بین بردن توازن در جامعه بوده است.

او مهم‌ترین وجه رسالت اسلام که زمان زیادی از فعالیت‌های پیامبر اکرم (ص)، در جهت تبیین آن سپری شد اجرای عدالت اجتماعی بوده است.

سلمانی عبیات با اشاره به اینکه ظهور امام زمان (ع) به سر آغاز استقرار حکومت الهی وعده داده شده است اظهار داشت: عصر ظهور امری حتمی و برگرفته از قرآن و عترت و مورد اتفاق نظر همه مذاهب اسلامی است.

اناالمهدی، بانگی دل انگیز که از کنار بیت الله الحرام طنین انداز خواهد شد

پژوهشگر تاریخ اسلام با تاکید بر این که قرآن کریم در آیات متعددی به عصر ظهور و اهمیت آن در تحقق اسلام در تمام جهان اشاره دارد، ادامه داد: خداوند کریم در آیات ۵ و ۶ سوره قصص به آینده آن به رهبری مستضعفین در آن اشاره دارد، علامه مجلسی نیز در جلد ۵۱ صفحه ۶۳ بحار الانوار از امام علی (ع) ذکر کرده است که این آیه دلالت مستقیمی به حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد.

وجود بیشترین احادیث با موضوع مهدویت

او با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که بیشترین تعداد احادیث را در بین احادیث اسلامی به خود اختصاص داده است موضوع مهدویت و حضرت ولیعصر (عج) است بیان کرد: تعداد روایاتی که از پیامبر (ص) در خصوص حضرت مهدی (ع) در کتب شیعه و اهل سنت وارد شده است از شمارش خارج، بسیار زیاد و یا صدور است.

اناالمهدی، بانگی دل انگیز که از کنار بیت الله الحرام طنین انداز خواهد شد

محمدرضا سلمانی عبیات با اشاره به اینکه روایات متعددی از امام علی (ع) و سایر ائمه در خصوص حضرت مهدی (ع) وارد شده است، گفت: امام علی (ع) در روایتی که شیخ صدوق در کتاب کمال الدین و تمام النعمه جلد ۱ صفحه ۳۰۳ ذکر کرده است، می‌فرماید: برای قائم ما غیبتی طولانی است که می‌بینم که شیعیان دچار فتنه‌های مختلف می‌شوند آگاه باشید هر کدام شما در در دین خود ثابت بماند و در طول غیبت امام دلش دچار قساوت نشود .. او در روز قیامت در درجه من و با من است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با عنوان اینکه غیبت صغرا دوره‌ای مهم در تاریخ شیعه شناخته می‌شود افزود: وجود ۴ نائب در ۴ دوره زمانی از جمله ویژگی‌های خاص این دوره است که بیش از ۶۹ سال نیز به طول انجامید.

عبیات با اشاره به اینکه نیابت امام در دو بخش نیابت خاص و نیابت آن قابل بررسی است بیان داشت: نیابت خاص در ۴ نائب ایشان و در مدت غیبت صغرا منحصر است و نیابت امام زمان در طول غیبت خود را به مراجع تقلید و ولایت فقیه معنا و مصداق پیدا می‌کند.

اناالمهدی، بانگی دل انگیز که از کنار بیت الله الحرام طنین انداز خواهد شد

غیبت کبرای امام زمان(عج) عصری جدید در تاریخ اسلام

او غیبت کبرا امام زمان(عج) را به عنوان عصری جدید در تاریخ اسلام در برشمرد و تصریح کرد: شیخ صدوق در جلد ۲ صفحه ۴۸۴ در روایتی به نقل از محمد عثمان از امام زمان نقل کرده است که ایشان فرمودند: درحوادث به راویان احادیث ما مراجعه کنید که آن‌ها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر شما هستم»

سلمانی عبیات اظهار کرد: در واقع امام می‌فرماید راهنمای مردم در عصر غیبت، نائب امام است. مسلمین در این عصر نیز بی سرپرست رها نشده اند؛ و طبق قاعده لطف کلامی- که در امامت به آن استدلال می‌شود، نائب امام، به جای امام قرار دارد؛ و احیاء و اجرای احکام قرآن، و رهبری شعار قرآن، و تشکیل دادن جامعه قرآنی، به عهده اوست؛ و نائب امام در هر عصر، عالم بزرگ آن عصر است، عالم نمونه امت (عالم ربّانی)، و جامع همه شرائط لازم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.