رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال گفت: قرارداد مطهری با استقلال ثبت شده، اما اگر پرونده شکایت ذوب آهن در کمیته تعیین وضعیت باز شود اجازه بازی به او نمی‌دهیم.

محمودزاده: قرارداد مطهری با استقلال ثبت شده است/ تمام تیم ها برای ثبت قرارداد باید مجوز بگیرندبه گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فریبرز محمودزاده، رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال ایران درباره آخرین وضعیت نقل و انتقالاتی نیم فصل لیگ برتر بیان کرد: طبق قوانین لیگ حرفه‌ای به دلیل اجرای بحث TMS بازیکنان خارجی، زمان نقل و انتقالات باید پیش از شروع فصل به فیفا اعلام شود. با توجه به اینکه طبق قوانین فیفا نقل و انتقالات تابستانی باید حداکثر ۱۲ هفته یعنی ۸۴ روز و زمستانی ۴ هفته یعنی ۲۸ روز باشد، ما به باشگاه‌ها اطلاع رسانی کردیم زمان نقل و انتقالات نیم فصل نه به دلیل خواسته سازمان لیگ بلکه به دلیل اجرای قوانین بین المللی قابل تمدید نیست.

زمان نقل و انتقالات نیم فصل نباید از ۲۸ روز بیشتر شود

او افزود: نمی‌توانیم نقل و انتقالات زمستانی را که از ۲۶ آذر شروع شده و ۲۳ دی به اتمام می‌رسد تمدید کنیم چرا که این زمان نباید از ۲۸ روز بیشتر شود.

تمام باشگاه‌ها برای ثبت قرارداد باید از ارکان قضائی فدراسیون مجوز بگیرند

محمودزاده درباره اینکه آیا تیم‌های بدهکار حق ثبت قرارداد بازیکنان جدیدشان را دارند یا خیر، اظهار داشت: باشگاه‌ها هر فصل برای کسب مجوز حرفه‌ای باید مشکل بدهی به اشخاص حقیقی یا حقوقی را حل کرده و آن‌ها را تعیین تکلیف کنند. بسیاری از مشکلات تیم‌های بزرگ در ابتدای فصل حل شد، اما با توجه به اینکه کمیته تعیین وضعیت همیشه پرونده‌های مفتوح ماهانه دارد و ممکن است باشگاهی که یک ماه قبل پنجره نقل و انتقالاتی اش بسته نیست در این یکی - ۲ ماه اخیر با چنین مشکلی مواجه شده باشد. به همین دلیل کمیته تعیین وضعیت در مکاتبه رسمی با سازمان لیگ به ما اعلام کرد تمام باشگاه‌های لیگ برتر و دسته اولی برای ثبت قرارداد باید به کمیته تعیین وضعیت مراجعه کرده و از این کمیته و ارکان قضائی فدراسیون مجوز لازم را دریافت کنند.

تا زمانی که تیم‌ها مجوز کمیته تعیین وضعیت نگیرند قرارداد بازیکنان آن‌ها را ثبت نمی‌کنیم

او ادامه داد: تا زمانی که نامه‌ای از کمیته تعیین وضعیت دریافت نکنیم، قرارداد‌های جدید تیم‌های بدهکار را ثبت نمی‌کنیم، اما چگونگی و پروسه احکام کمیته‌های قضائی فدراسیون به ما ارتباطی ندارد. به هر باشگاهی مجوز بدهند قراردادش را ثبت می‌کنیم.

قرارداد ارسلان مطهری با استقلال در سازمان لیگ ثبت شده است

محمودزاده درباره اینکه آیا سازمان لیگ می‌تواند مانع بازی ارسلان مطهری برای تیم بدهکار استقلال شود، گفت: من بحث شخص یا تیم خاصی را نمی‌کنم، اما در ابتدای فصل نشان دادیم که تا زمانی که مجوز کتبی از سوی ارکان قضائی فدراسیون برای ثبت قرارداد بازیکنان صادر نشود، این کار را انجام نمی‌دهیم. مانند این موضوع هم در نیم فصل اتفاق می‌افتد. قرارداد ارسلان مطهری به تازگی در سازمان لیگ ثبت شده است.

او درباره اعتراض باشگاه ذوب آهن به فسخ یک طرفه قرارداد امیر ارسلان مطهری گفت: طبق ماده ۱۵ آئین نامه نقل و انتقالات که درباره دلیل موجه برای فسخ قرارداد است سازمان لیگ تنها فسخ قرارداد بازیکنانی را لحاظ می‌کند که بند فسخ قرارداد به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش در تاریخ تعیین شده در متن قرارداد، وجود داشته باشد.

در بند ۴ و ۵ قرارداد مطهری با ذوب آهن ذکر شده او می‌تواند در صورت دریافت نکردن مطالبات قراردادش را فسخ کند

او افزود: باشگاه ذوب آهن اکنون شاکی است، اما در بند ۵ و ۴ قرارداد مطهری ذکر شده است اگر این باشگاه تا نیم فصل نتواند مطالبات این بازیکن را پرداخت کند، او حق فسخ یک طرفه دارد، اما فسخ یک طرفه مانند ماجرای مهدی طارمی با ریزه اسپور ترکیه و محمد بلبلی با سپیدرود دارای ریسک است. اگر اثبات شود بازیکن مقصر است او ۴ تا ۶ ماه محروم می‌شود و باشگاه مقصد هم اگر او را تحریک کرده باشد محروم خواهد شد.

او افزود: اگر پرونده مطهری در کمیته تعیین وضعیت باز نشود قرارداد او با استقلال ثبت می‌شود، اما اگر این کمیته مانع بازی مطهری شود ما تا زمان بررسی فسخ قرارداد او، مجوز بازی اش را صادر نمی‌کنیم. پس از فسخ قرارداد مهدی ترکمان با سپاهان پرونده این بازیکن در کمیته تعیین وضعیت باز شد و ما به همین دلیل تا زمان اعلام حکم این کمیته برای ترکمان کارت بازی صادر نمی‌کنیم.

محمودزاده تصریح کرد: سازمان لیگ با تمام باشگاه‌ها خوب است و سعی می‌کند با آن‌ها تعامل داشته باشد، اما در ماجرای مهدی ترکمان با توجه به اینکه باشگاه پارس جنوبی قبل از ارائه مدارک سپاهان از این بازیکن شکایت کرده، این پرونده به کمیته تعیین وضعیت ارسال می‌شود. اگر کمیته تعیین وضعیت فسخ قرارداد ترکمان با پارس جنوبی را موجه بداند کارت بازی او را برای سپاهان صادر می‌کنیم.

آئین نامه نقل و انتقالات مشمول مربیان نمی‌شود

رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ درباره اینکه آیا بازیکنان ایرانی هم مانند مربیان و بازیکنان خارجی مثل استراماچونی، ویلموتس، کالدرون و میلیچ می‌توانند ۲ ماه پس از دریافت نکردن حقوق شان قرارداد خود را فسخ کنند، گفت: درباره فسخ یک طرفه قراداد میلیچ و بشار رسن مانند بازیکنان ایرانی بازه زمانی نیم فصل مطرح است. البته باید بگویم آئین نامه نقل و انتقالات مخصوص بازیکنان است و پنجره نقل و انتقالاتی مشمول مربیان نمی‌شود. مربی طبق قوانین فیفا می‌تواند ۲ ماه پس از دریافت نکردن مطالباتش قرارداد خود را فسخ و شکایت کند.

او افزود: البته صحبت من به معنی این نیست که هر زمان مربی اراده کند می‌تواند به قوانین پشت کرده و قراردادش را فسخ کند یا باشگاه بتواند به سادگی این کار را انجام بدهد. هر یک از طرفین می‌توانند به ارکان قضائی فدراسیون و فیفا شکایت کنند، اما مشمول آئین نامه نقل و انتقالاتی و پنجره‌ها نمی‌شوند. به همین دلیل حتی امکان دارد یک باشگاه در طول نیم فصل سه بار مربی اش را تغییر بدهد.

انعقاد قرارداد ربطی به سازمان لیگ ندارد

او درباره انعقاد قرارداد میلاد فخرالدینی با باشگاه تراکتور که شاکی خصوصی دارد و پنجره نقل و انتقالاتی اش بسته است، گفت: مراحل جذب بازیکن سه مرحله است. مذاکره و تفاهم، انعقاد قرارداد و مرحله آخر ثبت قرارداد. ۲ مرحله اول ارتباطی به سازمان لیگ ندارد. یعنی همین اخباری که درباره انعقاد قرارداد فخرالدینی با تراکتور یا بازیکنان دیگر با سایر باشگاه‌ها وجود دارد به ما مربوط نیست. هیچ باشگاهی برای ثبت قرارداد به سازمان لیگ مراجعه نکرده و تراکتور هم مانند سایر تیم‌های بدهکار برای ثبت قرارداد و باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی اش باید از ارکان قضائی فدراسیون مجوز بگیرد. انعقاد قرارداد ارتباطی به باز یا بسته بودن پنجره نقل و انتقالات ندارد و قانونی است، اما تا زمان اعلام نظر کمیته تعیین وضعیت و انضباطی فدراسیون جلوی ثبت قرارداد بازیکنان تیم‌های بدهکار را می‌گیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار