روسیه به ارتش خود دستور داده است استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا را زیرنظر داشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیوزویک نوشت: روسیه به ارتش خود دستور داده است استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا را زیرنظر داشته باشد.

این نشریه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم تام او کانر افزود: روسیه این فرمان را پس از آن صادر کرد که پنتاگون درصدد برآمد به توسعه سلاح‌هایی بپردازد که ساخت آن‌ها به مدت چند دهه ممنوع بود.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز جمعه در کنفرانسی با حضور فرمانده‌های نظامی بر لزوم تجزیه و تحلیل دقیق تهدید‌های نظامی احتمالی و انجام دادن اقدمات اصلی به منظور ارتقای توان نیرو‌های مسلح تاکید کرد.

او از نیرو‌های خود خواست برنامه موشک‌های کوتاه برد و میان برد آمریکا را به دقت رصد کنند.

وزیر دفاع روسیه تاکید کرد: نظارت بر استقرار موشک‌های میان برد و کوتاه برد آمریکا ضروری است.

این اقدام درحالی انجام می‌شود که به نظر می‌رسد دو قدرت نظامی ارشد جهان در آستانه یک مسابقه تسلیحاتی قرار دارند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق تاریخی و کلیدی کنترل تسلیحات خارج شد و پنتاگون هم سامانه‌های تهاجمی و دفاعی خود را در سراسر جهان تقویت می‌کند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تلاش‌ها برای ارتقای تسلیحات خود را تسریع کرده است.

شویگو در نشست روز جمعه به فرمانده‌های ارشد خود دستور داد نیرو‌های موشکی راهبردی را به موشک‌های پیشرفته آوانگارد و یارس و نیرو‌های هسته‌ای دریایی را به زیردریایی‌های راهبردی کلاس بوری‌ای [Borey-A] مسلح کنند.

آر اس ۲۴ یارس [RS-۲۴ Yars]یک موشک بالستیک بین قاره‌ای و آوانگارد یک وسیله موشک مافوق صوت است که می‌تواند با سرعتی ۲۰ برابر سرعت صوت حرکت کند. هر دو توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای را دارند و بخشی از تلاش‌های مسکو برای نوسازی قدرت نظامی روسیه محسوب می‌شوند.

تلاش‌های روسیه برای تجدید قوا شامل توسعه موشک‌های کروز نواتور ۹M۷۲۹ نیز می‌شود، سلاحی که واشنگتن همواره ساخت آن را نقض پیمان دوجانبه منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) توصیف می‌کند. روسیه این اتهام را رد و در مقابل آمریکا را به دلیل استقرار سامانه‌های ضدموشکی به نقض تعهدات خود متهم می‌کند. مسکو می‌گوید از این سامانه‌ها برای حمله نیز می‌توان استفاده کرد.

پس از ماه‌ها هشدار، دولت ترامپ در ماه اوت به طور رسمی از پیمان دوجانبه منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد و کمی پس از آن یک موشک کروز کوتاه برد مستقر بر روی زمین آزمایش کرد. آمریکا دومین موشک کوتاه برد خود را که یک موشک بالستیک بود، ماه گذشته آزمایش کرد.

هر دو آزمایش با انتقاد شدید روسیه و چین مواجه شد. پوتین به ارتش و مقامات صنعت دفاعی روسیه دستور داد چنین موشک کوتاه و میان بردی بسازند.

البته روسیه به توسعه دیگر سامانه‌های پیشرفته با قابلیت هسته‌ای مانند موشک بالستیک بین قاره‌ای سرمت آر اس ۲۸، پهپاد زیردریایی پوزیدون با توان هسته‌ای و موشک کروز با توان هسته‌ای بوروستنیک ۹M۷۳۰ ادامه می‌دهد. نمونه دیگری از این سلاح‌ها یعنی موشک فوق صوت کینژال نیز مستقر شده اند که یک شکاف راهبردی احتمالی برای آمریکا ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار