رونمایی از معامله قرن همزمان با استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا و جلسه تعیین‌کننده کنست درباره نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امری مشکوک به نظر می‌رسد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه القدس العربی در مطلبی نوشت تمام تحلیلگران سیاسی فلسطینی درباره این مسئله اتفاق نظر دارند که زمان تعیین شده برای اعلام طرح موسوم به معامله قرن، مشکوک و هدف از ارائه این طرح نیز در این برهه از زمان تأمین منافع شخصی و حزبی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، است.

دونالد ترامپ این روز‌ها با پرونده استیضاح خود مواجه است و جلسه دادرسی به پرونده او از سه‌شنبه گذشته در مجلس سنا آغاز شد و کنست (پارلمان) اسرائیل نیز در جلسه روز سه‌شنبه درباره درخواست نتانیاهو مبنی بر مصونیت وی در دادگاه به اتهام فساد تصمیم می‌گیرد.

دونالد ترامپ جمعه گذشته از قصد خود برای رونمایی از طرح معامله قرن تا قبل از روز سه شنبه (امروز) خبر داد که قرار است در این روز با بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، رهبر مخالفان در اسرائیل (رئیس حزب آبی و سفید)، ملاقات کند.

به گفته تحلیلگران، این بیانیه از نظر آمریکا و اسرائیل، تلاشی برای کسب موفقیت و دستیابی به پشتیبانی داخلی برای هر دو طرف است.

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته اعلام طرح معامله قرن را به دلایلی که ناظران سیاسی آن را به شرایط انتخابات اسرائیل نسبت داده اند، به تعویق انداخته است.

این طرح (معامله قرن) رؤیای تشکیل کشور فلسطین مطابق با اصل راه حل تشکیل دو کشور مستقل را که تشکیلات خودگردان فلسطینی به آن متعهد است، از بین می‌برد.

تازه‌ترین جزئیات فاش شده از طرح معامله قرن:
بر اساس گزارش روز یکشنبه روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارنوت، در این طرح پیشنهاد شده است کشور فلسطین بدون ارتش و حاکمیت و در مساحت ۷۰ درصد از کرانه باختری رود اردن تشکیل شود و شهرک شعفاط در شمال شرقی قدس پایتخت آن باشد و تونلی که به مثابه گذرگاه امن است، آن را به نوار غزه متصل می‌کند.

این طرح به اسرائیل اجازه می‌دهد ۳۰ تا ۴۰ درصد از زمین‌های منطقه موسوم به منطقه «ج» که ۶۱ درصد از کل مساحت کرانه باختری اردن را تشکیل می‌دهد، به اسرائیل ملحق کند و تحت کنترل امنیتی و اداری اسرائیل در آید و بر این اساس هرگونه اجرای طرح‌ها و اقدامات فلسطینی‌ها در این اراضی مستلزم موافقت مقامات اسرائیل خواهد بود.

ودیع ابونصار، نویسنده و تحلیلگر فلسطینی، در این‌باره گفت: زمانبندی تعیین شده برای اعلام طرح معامله قرن برای نجات بنیامین نتانیاهو است و این توافقنامه هیچ حق و حقوقی برای فلسطینی‌ها در نظر نخواهد گرفت.

ابوانصار افزود زمان مشکوک اعلام طرح معامله قرن با آغاز جلسات کنست اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره مصونیت بنیامین نتانیاهو همزمان شده است. دونالد ترامپ به دنبال کمک به نتانیاهو و خودش است و اینکه به جناج راست‌گرای تندرو در آمریکا نشان دهد که قادر است هر کاری برای حمایت از اسرائیل انجام دهد.

زمان اعلام طرح معامله قرن در عرصه داخلی شک و تردید‌هایی در میان رهبران احزاب ایجاد کرده است از جمله اینکه آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل بیتنا (اسرائیل خانه ما)، اعلام کرد این کار به منزله متوسل شدن (پناه بردن) نتانیاهو به واشنگتن است.

ابو نصار افزود: این اقدام احتمالا آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو را نجات می‌دهد، چون مخالفان نتانیاهو نیز همان ایده‌هایی را که طرح معامله قرن ارائه می‌کند، اتخاذ می‌کنند.

او همچنین گفت مسئله فلسطین نیز به دلیل نبود راهبرد ملی در سخت‌ترین شرایط و وضع قرار دارد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید 29-29
۱۵:۰۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
پس ماهم میتوانیم . امارات متحده را به ایران متصل کنیم . چرا امریکا واسراایل آنر بقاپند . درحالیکه در اصل یک پارچه از ایران بوده وخواهد بود .
آخرین اخبار