پزشکان و پرستاران این روز‌ها در خط مقدم مقابله و مهار ویروس کرونا، شبانه روز در مراکز درمانی کشور به عنوان سفیران امید و زندگانی از سلامت مردم مراقبت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ویروس جدید کرونا با نام رسمی "کووید-۱۹" برای نخستین بار در ۱۲ دسامبر در شهر ووهان چین دیده شد. پس از آن کمیسیون بهداشت و درمان شهرداری ووهان اعلام کرد که ۲۷ نفر از افرادی که با بازار غذا‌های دریایی شهر در ارتباط بوده است، به این بیماری مبتلا شده اند و پس از آن این بازار بسته شد.

سفیدبالانی به اسم سفیر امید و زندگانی

پس از این که ویروس کرونا در بیشتر شهر‌های چین دیده شد، دولت چین به منظور پیشگیری از گسترش این بیماری، حمل و نقل عمومی در ۱۳ شهر را متوقف کرد. مقامات چین از مردم این کشور درخواست کردند تا به شهر ووهان که محل اصلی انتشار این ویروس است سفر نکنند. هم چنین به ساکنان شرکت توصیه شده تا در شهر بماند و از خانه‌های خود خارج نشوند.

سفیدبالانی به اسم سفیر امید و زندگانی

رد پای ویروس کرونا در ایران

این ویروس اوایل اسفند ماه ۹۸ با دو مورد ابتلا در قم کار خود را آغاز کرد و تا به امروز در سراسر ایران ۱۰ هزار و ۷۵ نفر را به خود مبتلا ساخته است.

اگر چه خوشبختانه تاکنون ۳ هزار و ۲۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده اند، اما در مقابل ۴۲۹ نیز جان خود را از دست داده اند.

ثبت ۶۵ مورد مثبت کرونا در استان کرمان

مهدی شفیعی، مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تعداد موارد مثبت کرونا در استان کرمان را ۶۵ نفر اعلام کرد و گفت: در مجموع تا امروز ۲۲ اسفند ماه ۹۸، ۴ نفر فوت کردند و ۱۰ نفر نیز بهبود یافته و ترخیص شده اند.

او افزود: با توجه به افزایش موارد مثبت در استان کرمان، از همشهریان عاجزانه درخواست داریم تا ضمن رعایت اصول بهداشت فردی، مگر در مواقع ضروری در خانه بمانند و از منزل خارج نشوند.

علائم ویروس کرونا چیست؟

علائم بیماری مبتلا به کرونا تقریباً ۸۰ درصد شبیه به سندروم حاد تنفسی سارس است و از طریق سرفه و عطسه به دیگران سرایت پیدا می‌کند. بیماری کرونا در ابتدا سبب بروز علائمی مانند تب بالا، گلو درد، سرفه، تنگی نفس و اسهال می‌شود و در مراحل بعدی و پیشرفته بیماری سبب بروز ذات الریه و نارسایی کلیه شده که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.

سفیدبالانی به اسم سفیر امید و زندگانیاز آن جایی که علائم اولیه بیماری کرونا شباهت بسیار زیادی به سرماخوردگی دارد، در ابتدا قادر به تشخیص بیماری نخواهید بود. با کمک نمونه برداری از مخاط بینی و گلو خون و یا انواع آزمایشات دیگر می‌توان ریشه بیماری را تشخیص داد. در حالت خوش بینانه انتظار می‌رود که علائم بیماری پس از چند روز از بین برود. اما در صورتی که ویروس کرونا به دستگاه تنفسی (نای و ریه) نفوذ کند، به خصوص در افراد سن بالا و یا افرادی که دارای بیماری هستند، سبب ضعف سیستم ایمنی شده و به ذات ریه منجر می‌شود.

سفیدبالانی به اسم سفیر امید و زندگانی

پزشکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا

ویروس کرونا روز به روز در حال قربانی گرفتن است و این روز‌ها این بار سنگین بر دوش پزشکاران و پرستاران عزیز و دلسوزیست که بی ادعا و متواضعانه در این راه تلاش می‌کنند و حتی جان می‌دهند، سفیدبالانی که عاشق و شیفته خدمت اند.

بیش از ۱۵۰ هزار پرستار در خط مقدم مقابله و مهار ویروس کرونا، شبانه روز در مراکز درمانی کشور از سلامت مردم مراقبت می‌کنند، سفیران امید و زندگانی که روز و شب در کنار دردمندان همواره حاضر و ناظرند.

تقدیم به پرستاران سرزمینم

امروز از تو می‌گویم، تو ای سفیر مهربانی، تو که جامه‌ی سفیدت امید را بازگو می‌کند، این روز‌ها خسته ای، تنت از این همه زحمت و سختی رنجور است و شاید حتی بدون تجهیزات و ماسک استاندارد در کنار تخت بیماران کرونا روز‌ها را به شب و شب‌ها رو به روز می‌گذرانی.

من و تک تک مردم این سرزمین، بر دستانت بوسه می‌زنیم و فداکاریت را در تقویم مهربانی دل‌ها ثبت می‌کنیم. تو امروز برای ما رزمنده‌ی دیروزی که بدون ماسک در هوای بمباران شیمیایی نفس می‌کشی، اما به دیگران جانی دوباره می‌بخشی.

تو عشق این سرزمینی، امروز برای تو و برای خوشبختیت دست به دعا گرفته ام، برای روز‌های شیرین زندگیت، برای تو که بی ادعا تلاش می‌کنی، تویی که امروز در خط مقدم این بحران بزرگی.

سفیدبالانی به اسم سفیر امید و زندگانی

تو‌ ای پرستار، تو را می‌ستایم.

بیایید کرونا را شکست دهیم

این روز‌ها که می‌گذرد، هر روز دعا می‌کنم، یک شمع خاموش نشود، یک تنفس نگیرد، یک زندگی به سردی نگراید، یک نفر از بینمان نرود، آی آدم‌ها که در این شهر نشسته اید، اینجا یک نفر به کمک نیاز دارد، یک نفر می‌خواهد زندگی کند، من و تو در مقابلش مسئولیم، بیایید هر کدام بخاطر دیگری در خانه بمانیم، بیایید بخاطر دیگری تحمل کنیم، بیایید دست به دست هم دهیم و این روز‌های سخت بحران کرونا را با هم مدیریت کنیم. بیایید در خانه بمانیم.

من و تو روز‌های زیبایی را در پیش رو داریم، من و تو می‌خواهیم در کنار هم و با هم، این روز‌ها را سپری کنیم، چه فایده اگر عزیزی در بینمان نباشد، چه فایده اگر در غم عزیزانمان روز‌ها را بگذاریم. من و تو باید به عشق حضور عزیزانمان روز‌های شیرین زندگی را بگذارنیم.

پس خواهش می‌کنم بیایید در خانه بمانیم.

سفیدبالانی به اسم سفیر امید و زندگانی

به امید روز‌های شیرینِ فردا و شکست کرونا

انتهای پیام/ب

مریم سادات بهادر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار