حسین میرزایی، مشاور حوزه کسب و کارهای آی تی و فناورانه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بحران کرونا هم مانند سایر بحرانها نیازمند برنامه ریزیهای به موقع و سریع است. برنامه ریزیهایی که به زبان متخصصان ارزیابی سریع (RA) نامیده میشود.وی افزود: نقایصی که در بانکهای اطلاعاتی دستگاهها داشتیم، ممکن است امروز کشور را در ارائه خدمات و مدیریت بحران کند نماید؛ اما در همین شرایط بهترین فرصت برای اصلاح بانکهای اطلاعاتی و برقراری ارتباط سیستمی میان دستگاهها و بانکهای اطلاعاتی مختلف را در اختیار داریم.وی افزود: باید این نکته را بدانیم که برخی از زیرساختهای اطلاعاتی میبایست پیش از این راهاندازی شد. بطور مثال در برخی از کشورها دستفروشان را در پلتفرمهایی که سایهبان نام دارد ساماندهی میکنند. اطلاعات هویتی، وضعیت بهداشتی، حوزه فعالیت، محل دقیق فعالیت و سایر اقلام اطلاعاتی که به منزله اعطای مجوز فعالیت به دستفروشان است تجمیع شده و بروزرسانی میشود. او گفت: شاید تا پیش از وقوع این بحران، ما دائما درگیر جمع کردن و ساماندهی دستفروشان بودیم. اما شهرداریها میبایست به جای برخوردهای قهری درصدد ساماندهی سیستمی این دستفروشان و رسمیت بخشیدن به آنها بودند. اگر این زیرساخت ایجاد شده بود، کشور به راحتی میتوانست از اطلاعات موجود در این سیستم برای ارائه خدمات در شرایط بحران استفاده نماید.میرزایی ادامه داد: در گام اول برای مدیریت بحران، باید فاز تجمیع اطلاعات، راستی آزمایی و در نهایت شناسایی گروه هدف را به انجام رساند. البته مشاغل متفاوتند و این دسته بندیها هم باید تدوین شود. مشاغلی همچون رستوران ها، پاساژها و ... هستند که حمایت از آنها باید متفاوت باشد.این مشاور حوزه فناوری اطلاعات بیان کرد: در زمان وقوع سیل سیستان و بلوچستان در سال گذشته، با همکاری گروههای جهادی و استفاده از زیرساخت تجمیع اطلاعات که توسط یک تیم دانش بنیان تهیه شده بود، موفق شدیم در کمتر از یک هفته، اطلاعات خانوارهای آسیب دیده در چهل روستا را تجمیع کنیم. در اطلاعات جمعآوری شده نیازهای اساسی هر یک از روستاها و خانوارها وجود داشت و این امکان را به مسئولین مدیریت بحران سیل میداد که نیازمندیهای مردم آسیبدیده را تهیه و برای ایشان ارسال کنند.این کارشناس حوزه آی تی بیان کرد: مرحله بعد از شناسایی و تعیین خدمات و حمایتهای هر یک از گروههای هدف، ایجاد بستری برای بروزرسانی و پایش وضعیت آنها در زمان بحران است. به طور مثال در حال حاضر سامانه سلامت وزارت بهداشت، موفق شد شاخصهای سلامت بیش از 60 میلیون ایرانی را دریافت نماید. اما مشکل اصلی این سامانه این است که اگر کاربر اطلاعات خود را در سیستم بروزرسانی نکند، با ارسال پیامک شخصی سازی شده، اطلاعات جدیدتر را از فرد دریافت نمیکند و امکان پایش وضعیت سلامت وی را فراهم نمیکند. عدم بروزرسانی اطلاعات یک نقص محسوب میشود. بنابراین کار دیگری که باید انجام شود، این است که زیرساختهای سیستمی در زمان وقوع بحران باید امکان بروزرسانی اطلاعات و پایش گروه هدف را داشته باشند.
انتهای پیام/