ایرانیان در علم پزشکی از کشف الکل توسط زکریای رازی تا تلاش برای ساخت واکسن کرونا به عنوان دستاورد‌های این علم پیشگام هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرانیان از قرن‌ها پیش در طبابت سرآمد بودند، در بررسی تاریخ ایران، به اسامی بزرگان علوم پزشکی برمی‌خوریم که از نام‌آوران علم پزشکی بوده و هر یک از خود اثری ماندگار برجا گذاشته‌اند. کشف دارو؛ و درمان بسیاری از بیماری‌ها نتایج تلاش نخبگان طبابت ایرانی در قرون گذشته بوده است. برای نمونه می‌توان از زکریای رازی کاشف الکل و ابن سینا نام برد. امروز نیز که در چله دوم انقلاب اسلامی قرار داریم دستاورد‌های پزشکی و درمانی بی‌شمارند.  

تاریخچه پزشکی در ایران قبل و بعد از اسلام

تاریخ پزشکی با تاریخ آفرینش انسان گره خورده است؛ زیرا درد و بیماری همواره با انسان بوده است. پزشکی نزدیک به دو هزار سال پیش در ایران وجود داشته است. ایرانیان در پیش از اسلام از نخستین ملت‌هایی بودند که در زمینه‌ی پزشکی و دستیابی به درمان بیماری‌ها و علاج درد‌ها تلاش کرده‌اند.

برای فهم و اطلاع از دانش پزشکی و علم طبابت نخستین مراکز درمانی برای گرد آمدن بیماران و پزشکان احداث گردید. با احداث نخستین مراکز درمانی، علم پزشکی به تدریج رشد و نمو پیدا کرده و با گرد آمدن پزشکان و بیماران در مکانی خاص، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیشرفت کردند.

در نخستین دوران حکومت ساسانیان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی درمانی در ایران تأسیس شد و از اقصی نقاط دنیای آن روزگار افرادی به مرکز علمی درمانی جندی شاپور سراریز گشتند. کتاب‌های مختلف به جا مانده از گذشته؛ نشان می‌دهند که "تریتا" اولین پزشک ایرانی علاوه بر طبابت، جراحی نیز می‌کرده است. 

اوج شکوفایی طب در ایران دوره نهم تا چهاردهم میلادی بوده است که آن را "دوره زرین پزشکی ایران" نامیده‌اند.

نخستین بیمارستان‌ها در ایران پدید آمده و بعد‌ها در جهان اسلام و در بین دیگر ملت‌ها شکل و رواج یافت. در کشور ما طب و طبابت ادوار مختلفی داشته است یکی از این دوران طب اسلامی است که این دوره یکی از ادوار درخشان و پرثمر طب ایران است. همچنین بیشترین سهم در طب اسلامی، متعلق به ایرانیان است.

از بهترین شاگردان بقراط و جالینوس می‌توان از پزشکان مسلمانی نام برد که با حفظ اخلاق پزشکی و سایر صفات نیک، بعد‌ها بر کتب اساتید خود نقد و بررسی کردند و حتی طب ابن‌سینا برای مدت‌ها در اروپا تدریس می‌ شد. اولین فضای آموزش نوین پزشکی به همت صدراعظم با کفایت و آینده‌نگر، امیرکبیر تأسیس شد.


بیشتر بخوانید: کرونا از ایران نرفته است/ با سهل انگاری آمار ابتلا افزایش می‌یابد


نگاهی به حوزه بهداشت و درمان تا انقلاب اسلامی 

وضعیت پزشکی ایران پیش از انقلاب اسلامی با پس از انقلاب تفاوت فاحشی دارد. در دوره پهلوی که به دلیل ضعف در بهداشت و خدمات بهداشتی و پزشکی، نه تنها این آمار کاهش پیدا کرده بلکه امید به زندگی نیز افزایش یافته است و علاوه بر آن دستاورد‌ها و کشفیات بی‌نظیری را برای ملت ایران به ارمغان آورده است.

"قبل از انقلاب و در دوران حکومت پهلوی به ازای هر ۴ هزار ایرانی یک پزشک و آن هم بیشتر از کشور‌های هند، بنگلادش و دیگر کشور‌های خارجی در ایران وجود داشت، اما پس از انقلاب اسلامی به ازای هر ۶۷۰ ایرانی یک پزشک ایرانی و داخلی در کشور وجود دارد.

در آن زمان، ایران نیازمند پزشکان و پرستاران خارجی بود، اما بعد از انقلاب اسلامی ایران جایگاه ۱۹ پزشکی جهان را کسب کرد به طوری که بسیاری از شهروندان کشور‌های همسایه برای درمان به ایران می‌آیند. موفقیت‌های ایران در حوزه پزشکی موجب شده که رتبه ایران در جهان افزایش یافته و در رده کشور‌های موفق قرار گیرد.

دستاورد‌های حوزه بهداشت و درمان در جمهوری اسلامی ایران

اجرای نظام مراقبت سندرومیک، برنامه ملی کنترل ایدز، برنامه ملی کنترل ایدز، مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، پوشش کامل واکسیناسیون در کشور، ایران تنها کشور تولیدکننده واکسن در غرب آسیا، حذف کزاز، سرخک و سرخجه مادرزادی و کنترل دیفتری و سیاه سرفه، ریشه کنی فلج اطفال، برنامه ملی واکسیناسیون و ایمن سازی در برابر بیماری‌های واگیر، مدیریت بیماری‌های واگیر، ستایش شاخص‌های بهداشت و درمان کشور از نظر یونیسف، افزایش تعداد تخت‌های بمیارستانی، ارتقای مراقبت‌های بهداشتی اولیه، پایان دادن به اپیدمی بیماری‌های واگیر، برنامه ملی واکسیناسیون و ایمن سازی، کاهش مرگ و میر کودکان و مادران.

موفقیت‌های ایرانیان در علوم پزشکی

اولین بانک خون بند ناف ایران، دستیابی به فناوری ساخت پرینتر سه بعدی در ابعاد میکرون، تولد اولین نوزاد آزمایشگاهی در ایران، تکنولوژی ساخت استخوان در ایران، اولین درمان آسیب نخاعی در جهان، پرینتر سه بعدی، اولین شبیه سازی ژنتیکی شده، توریسم درمانی، سلول بنیادی، پایان ناباروری در ایران، فعالیت‌های جراحی و پیوند در ایران، درمان بیماری آسم.

دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه روش‌های پیشرفته درمان بیماری‌ها

درمان بیماری‌های چشم در ایران همپای کشور‌های پیشرفته، روش‌های نوین پیوند قرنیه در ایران، همگام با کشور‌های پیشرفته (از جمله این موفقیت‌ها تولید قرنیه مصنوعی و استفاده از روش‌های بدون بخیه است.) جراحی پیوند شبکیه مصنوعی در ایران، نخستین گام برای پایان کوری مطلق در کشور، ایران قطب پیوند کلیه در جهان، درمان ۹۰ درصد بیماری‌های قلبی جنین، ایران رتبه اول پیوند کبد در دنیا، رتبه چهارم ایران در پیوند کلیه در جهان، کاشت پای مصنوعی به روش ایمپلنت، روش‌های پیشرفته درمان ناشنوایی، پیوند مغز استخوان، تزریق سلول‌های شوان برای ترمم آسیب‌های نخاعی، ایران پرچمدار درمان بماری لک و پیس.


بیشتر بخوانید: اولین مورد انتقال ویروس کرونا از جسد به انسان


نگاهی به تلاش‌های ایران در تولید ملزومات مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا

تحریم اقتصادی، موقعیت پیشرفت در زمینه‌های مختلف را برای کشورمان به ارمغان آورد و سبب خوداتکایی‌مان شده است. یکی از این موارد در زمان کنونی ساخت کیت‌های تشخیصی بیماری ویروس کروناست، به گفته حمید رضا طبی رئیس جهاد دانشگاهی، پژوهشگران پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی توانست کیت‌های خوبی تولید کنند که با تکنولوژی روز دنیا هم خوانی دارد و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و خوب عمل می‌کند.

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با ویروس کرونا در نشست خبری از تولید یک ترکیب برای درمان ضایعه ریوی ناشی از بیماری کرونا خبر داد. این دارو از ترکیب ۳ داروی موجود به دست آمده است که مدت بستری بیماران کرونایی را به چهار روز کاهش می‌دهد. ما ضایعه ریه را شناسایی کردیم .

علی رزازان، مسئول توزیع دارو‌های کرونا سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت بیان کرد: داروی ضد ویروس جدید برای درمان کرونا در ایران تولید می‌شود. مواد اولیه این دارو که در چنین مورد استفاده قرار گرفته طی روز‌های آینده وارد می‌شود و این دارو در کشور تولید می‌شود.

 اعلام پیوستن ایران به تیم کارآزمایی بالینی ۴ داروی کرونا 

 رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از پیوستن ایران به ۱۲ تیم پژوهشی به مطالعه بزرگ کارآزمایی بالیتی چهار داروی کرونا در سازمان جهانی بهداشت خبر داد.

همچنین دریادار امیری نماینده وزارت دفاع در این باره اظهار کرد: کیت تشخیص کرونا ساخت وزارت دفاع به تولید انبوه رسید. کیت‌هوای تشخیصی کرونا صد در صد بومی هستند و امکان تولید آن‌ها با سرعت وجود دارد و در صورت نیاز کشور‌ها نسبت به صادرات آن اقدام کنیم. این کیت‌ها مطابق با پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت هستند که فلوچارت تشخیصی ابلاغ شده است و توسط مراجع مربوطه به تایید رسیده است. زمان تشخیص این کیت‌ها تولیدی ۳ ساعت و با دقت و صحت بسیار بالا است. 


بیشتر بخوانید:  ۲۸ درصد مبتلایان به کرونا سوءتغذیه دارند


دستاورد‌های بزرگ کشورمان در سال‌های اخیر در گسترش کمی و کیفی آموزش پزشکی و گسترش عادلانه خدمات رسانی در حوزه پزشکی درمان و سلامت و نیز رشد علمی کم نظیر در حوزه‌های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی؛ کشورمان در زمره پیشتازان این حوزه در جهان قرار داده است.

این روز‌ها همه مردم و مسئولان برای شکست کرونا در تلاشند از تلاش پزشکان پرستاران و صف مقابله با کرونا گرفته تا مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور؛ پژوهشگران و دانشمندان جوان کشور در صف مبارزه قرار گرفته‌اند و در این میان تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است.

اگرچه شیوع ویروس کرونا سبب شده تا میان محققان و پژوهشگران در سراسر جهان تلاش‌های چشمگیری برای ساخت واکسن ضد ویروس کرونا شکل بگیرد، اما تلاش دانشمندان و پژوهشگران حوزه پزشکی کشورمان با وجود تحریم‌های ظالمانه و برخی کمبود‌ها قابل توجه بوده و بی تردید همان گونه که در برهه‌های دیر توانستیم بر مشکلات غلبه کنیم در ادامه مبارزه با کرونا هم به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار