آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت؛

از تعیین تکلیف شهریه مدارس غیردولتی تا اما و اگر‌های راه اندازی شبکه شاد

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره آموزش مجازی دانش آموزان و چگونگی برگزاری امتحانات پایان سال سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در اولین هفته بعد از تعطیلات نوروزی با اخباری چون  «سرانجام شهریه‌های بلاتکلیف مدارس غیردولتی چه می‌شود؟»، «حذف آزمون هماهنگ پایه ششم» و «نام‌نویسی ۸ میلیون دانش آموز در شبکه شاد» سپری شد.

سرانجام شهریه‌های بلاتکلیف مدارس غیردولتی چه می‌شود؟

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره وضعیت پرداخت شهریه  با اشاره به اینکه شهریه مدارس غیردولتی مشتمل بر سه بخش شهریه ثابت، شهریه فوق برنامه درسی و فوق برنامه غیررسمی است، بیان کرد: شهریه ثابت شامل خدمات آموزشی در بازه زمانی ۷و نیم تا ۱۲ و نیم ظهر بوده، شهریه فعالیت‌های فوق برنامه آموزشی تا ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه است و فعالیت فوق برنامه غیر آموزشی یا غیر رسمی از ساعت ۳ به بعد تحت عنوان ربوکاپ، المپیاد، استخر، اردو و مواردی نظیر آن در نظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: بیش از ۸۵ درصد دروس در زمانی که تعطیلی مدارس اعلام شد، در مدارس غیردولتی تدریس شده بود علاوه بر آن به محض تعطیلی مدارس آموزش معمول به آموزش مجازی تبدیل شد در نتیجه بازگشت شهریه ثابت و فوق برنامه آموزشی موضوعیتی ندارد همچنین کمیته‌ای ویژه پیگیری وضعیت آموزش مدارس غیردولتی تشکیل دادیم که شرایط همه مدارس غیردولتی را ارزیابی کند.

زینی‌وند افزود: در خصوص فعالیت فوق برنامه غیرآموزشی اگر هزینه‌ای پرداخت شده و دانش آموز از فعالیت استفاده نکرده است، کمیته ویژه پیگیری امور آموزشی این موارد بررسی می‌کند و بعد از اعلام پایان سال تحصیلی درباره برگشت شهریه تصمیم می‌گیرد.

هیچ مطلبی از محتوای آموزشی حذف نمی شود

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تمهیدات انجام شده برای وضعیت تعطیلی مدارس و جریان آموزشی بیان کزد: در جلسه امروز مقرر کردیم تا همه مطالب آموزشی باید آموزش داده شود و معلمان با همین روال و سرعت کار را دنبال کنند.

او ادانه داد: هیچ مفهومی نباید از مطالب درسی حدف شود همچنین برای پایه دوازدهم که دانش آموزان درگیر امتحان نهایی هستند به مدیران و معلمان تاکید داشتیم تا آخر اردیبهشت تمام مطالب این پایه تدریس شور و مطلبی باقی نماند.

حذف آزمون هماهنگ پایه ششم/عضویت در شبکه شاد رایگان است

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی درباره وضعیت دانش آموزان کلاس ششمی گفت: با توحه به فرآیند کیفی توصیفی نقد‌هایی به آزمون هماهنگ دانش آموزان این پایه بود که با توجه به شرایط فعلی و بازخور‌های گذشته ممکن است این آزمون برگزار نشود.

معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به گلایه‌های مبنی بر پرداخت هزینه برای استفاده از شبکه شاد بیان کرد: هیچ هزینه‌ای از خانواده‌ها بابت استفاده از این شبکه گرفته نمی‌شود علاوه برآن مشکلات فنی روزانه بررسی شده تا مشکلات کار رفع شود.

درخواست کمک از دولت برای تامین هزینه‌های مدارس غیردولتی

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره رسیدگی به وضعیت مدارس غیردولتی با توجه به تعطیلی مدارس  برای کنترل شیوع کروناویرورس و مشکل این مدارس برای پرداخت دستمزد معلمان اظهار کرد: با توجه به تعطیلی مدارس خانواده‌ها نسبت به پرداخت شهریه این مدارس گلایه دارند از طرفی معلمان باید حق‌الزحمه خود را دریافت کنند که موسسان با مشکل مواجه شدند و در این شرایط دولت باید از آنها حمایت کند.

او ادامه داد: از دولت درخواست داریم تا برای پرداخت حق الزحمه کارکنان و معلمان مدارس غیردولتی وارد عمل شود در غیر این صورت دچار مشکل خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین به موضوع بازگشایی مدارس هم اشاره و تصریح کرد: قطعا تا ۳۰ فروردین باید وضعیت مدارس و اتمام سال تحصیلی تعیین تکلیف شود تا دانش آموزان و خانواده ها از این نگرانی خارج شوند.

نام‌نویسی ۸ میلیون دانش آموز در شبکه شاد

محسن حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش درباره جزئیات شبکه شاد با اشاره به اینکه با بزرگترین وقفه آموزشی مواجه هستیم و خانواده‌ها و حتی رئیس جمهور نگرانی‌هایی داشتند، اظهار کرد: صداوسیما و معلمان به خوبی به میدان آمدند اما به دنبال فضایی ایمن و اختصاصی برای دانش آموزان بودیم که بر این اساس شبکه شاد راه اندازی شد.

او ادانه داد: این شبکه قابلیت‌های متعددی دارد که به تدریج نمود پیدا می‌کند و از دیروز ثبت نام دوره متوسطه آغاز شده است و ۸ میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند که ۶ و نیم دانش آموز از طریق نهلنان است، همچنین بیش از ۱۵۰ میلیون مبادله شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱/۵ میلیون گروه درسی در شاد تشکیل شده است، گفت: از روز نیمه شعبان نام نویسی دروه ابتدایی را آغاز کردیم همچنین از دیروز نام نویسی دانش آموزان دوره متوسطه هم آغاز شد علاوه بر آن ۳ هزار راهبر آموزشی ما را همراهی می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه شکل مطلوب مدرسه است و هیچ چیزی جایگزین آن نمی‌شود، گفت: کماکان برنامه‌های تلویزیونی موضوعیت دارد و تلاش ما برای رفع مشکلات موجود است.

سرنوشت مبهم مصائب آموزش مجازی دانش‌آموزان در شبکه شاد

عدالت آموزشی موضوعی است که بار‌ها و بار‌ها از سوی مسئولان آموزش و پرورش و حتی مسئولان کشور مورد توجه قرار گرفته است، اما وزارت عیالوار آموزش و پرورش با توجه به گستره وسیع مخاطبان چندان در این موضوع موفق ظاهر نشده است همانطور که وجود دو قطبی مدارس لاکچری و امکانات فوق العاده آن در مقابل مدارس بدون امکانات و محروم واقعیتی چندان دور از ذهن نیست.

حال این سوال مطرح می‌شود که با وجود این شرایط چطور می‌توان به آموزش مجازی یکسان در در تمام مدارس کشور امیدوار بود آیا مناطق محروم فارغ از اما و اگر‌های تامین تجهیزات موردنیاز آموزش مجازی زیرساخت‌های لازم و آمادگی فکری لازم در ورود به این آموزش را دارند یا خیر؟

برای درک بهتر این موضوع مشکلات آموزش مجازی را از معلمان فعال در مناطق محروم یا آشنا به این مناطق جویا شدیم که در نهایت چند مشکل وجه مشترک کمبود‌ها در مناطق مختلف بود و نکته قابل توجه در این میان فارغ از بستر سخت افزاری آمادگی برای پذیرش این نوع آموزش هاست که ورای امکانات سخت افزاری یا نرم افزاری مطرح می‌شود.

به عقیده یکی از فعالان آموزشی و معلمان، دسترسی به سخت افزار مناسب (رایانه و قلم نوری) و اینترنت، تسلط نداشتن بر نرم افزار‌ها برای تولید محتوا و سختی دریافت بازخورد تدریس از دانش آموزان متداول‌ترین مشکلات معلمان است.

مدارس خیرساز از پرداخت هزینه آب، برق و گاز معاف شدند

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده برای خیرین مدرسه‌ساز اظهار کرد: بنا بر بند (ذ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ تمام مدارس خیر ساز از پرداخت حق انشعاب، آب، فاضلاب، گاز و برق معاف شدند.

او ادامه داد: با توحه به نقش خیرین در توسعه فضا‌های آموزشی و سهم بیش از ۳۰ درصدی آن‌ها در ساخت مدارس، امسال برای اولین بار در قانون بودجه سال ۹۹ قانون معافیت از پرداخت حق انشعاب برای مدارس خیرساز در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: با وجود این سیاست تشویقی می‌توان به افزایش توسعه مشارکت‌ها از سوی خیرین برای مدرسه سازی امیدوار بود علاوه بر آن سهم دولت در پروژه‌های نیمه تمام خیرساز به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که این مبلغ طی سال‌های مختلف بی‌سابقه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تکلیف نهم ها رو مشخص کنی
Iran (Islamic Republic of)
zahra
۱۲:۰۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
تکلیف پیش دبستانی ها چی میشه اونا که آموزش مجازی نداشتن
Iran (Islamic Republic of)
صالحی
۰۳:۰۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
واقعا باید با شهریه مدارس غیر انتفاعی چه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
جدیری
۲۱:۱۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
سلام اگه همه متضرر شده اند چرا غیر انتفاعی مستثا بشه کسی که دکانش بسته شده چطور شهریه را بده آموزش و پرورش باید درصدی مشخص از شهریه تخفیف بده وگرنه دعوا بین مدارس غیر انتفاعی و مردم بالا میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
سپندار
۱۹:۱۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
لطفا هزینه پیش دبستانی ها روهم پیگیری کنید واقعا خیلی سخته در این شرایط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
مدارس غیردولتی که هزینه میگیرند. دانش آموزان سرکلاس نرفته اند. درنتیجه هزینه مدارس کم بشود
آخرین اخبار