با استفاده از شیوه‌ای نوین از سلول درمانی، پزشکان بیمارستان امام رضا (ع) و متخصصان پزشکی مولکولی و سلول درمانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد این شیوه را بر روی بیمار کرونایی اجرا کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر امیر ادهمی‌مقدم، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مشغول انجام یک مدالیته درمانی جدید در آسیب‌های ریوی ناشی از کرونا هستیم که در قالب طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده است.

او افزود: در این روش سلول‌های بنیادی از مغز استخوان یک فرد دیگر (سلول درمانی آلوژن) جدا شده و طی مراحلی کشت داده شده و آماده تزریق به بیمار می‌شود.

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: روش انجام به اینصورت است که سلول‌ها در دو نوبت ۲۴ تا ۴۸ ساعته به بیمار تزریق شده و این سلول‌ها خاصیت ضدالتهابی دارد و نحوه تزریق هم به‌صورت وریدی بوده است.
 

اجرای سلول درمانی بر روی پزشک مدافع سلامت


دکتر علیرضا صداقت، مسئول بخش ICU کرونایی‌های بیمارستان امام رضا (ع) نیز گفت: یکی از پزشکان کادر درمانی کرونایی‌ها در حین درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دچار سندروم حاد تنفسی و مبتلای این ویروس شده که سیر مراحل درمان آن در بیمارستان شهرستان محل خدمت انجام شد و پس از چند روز به علت وضعیت خاصی که داشت به بیمارستان امام رضا (ع) منتقل شد.

او افزود: این بیمار که درگیری‌های شدید ریوی و تنفسی دارد تحت نظارت ویژه قرار دارد و ادامه درمان با دارو‌های خاص در حال انجام بود که متأسفانه به علت حادتر شدن وضعیت جسمانی بیمار، برخی از این شیوه‌ها قابل اجرا و اثرپذیری نبود.

رئیس بخش ICU کرونایی‌های بیمارستان امام رضا (ع) با بیان اینکه باتوجه به درگیری شدید ریوی بیمار رژیم آنتی‌بیوتیک تقویت شد و رژیم آنتی‌وایرال نیز تغییر داده شد، ادامه داد: تصمیم ما برای مدیریت این نوع بیماران بحث هموپرفیوژن بوده که خوشبختانه نتایج خوب بالینی ARDS هم مشاهده شده است و امیدواریم این روش درمانی موفقیت‌آمیز باشد و در بیماران CVRS و کرونایی‌های موردنیاز به این نوع از درمان‌های نوین اجرایی شود.

دکتر صداقت بیان کرد: امیدواریم که آموزش‌ها و شیوه‌های درمانی جدید که با کار علمی و تحقیقاتی معاونت‌های آموزش، درمان و پژوهش حاصل شده بتواند گام بلندی در عرصه درمان بیماران بردارد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یک الگو در این عرصه بدرخشد تا این شیوه‌های موفق و جدید در دیگر مراکز درمانی سطح کشور اجرا شود.

 دکتر حمیدرضا رحیمی، متخصص پزشکی مولکولی نیز در این رابطه گفت: کاری که در بخش ICU کرونایی‌های بیمارستان امام رضا (ع) انجام شد تزریق ۲۰ میلیون سلول بنیادی از طریق ورید گردن بر روی یکی از اعضای کادر درمانی کرونایی‌ها که خود مبتلا به این ویروس شده، بود و امیدواریم که آسیب ریه را به حداقل برساند.

بیشتر بخوانید: کرونا، تهدیدی که فرصت شد/ شرکت‌های دانش‌بنیان عصای دست تولید در بحران کرونا

او با بیان اینکه سلول‌درمانی یکی از مسیر‌های پزشکی نوین بوده که برای انواع بیماری‌ها اجرا می‌شود و یک گروه از آن‌ها بیماران کرونایی دچار سندرم حاد تنفسی هستند، افزود: سلول درمانی به پیوند سلول زنده از خود فرد یا فرد سالم دیگر با هدف بازسازی بافت بدن گفته می‌شود، سلول‌ها کارخانه‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند اثرات درمانی را از طریق روش‌های متعددی اعمال کنند و سلول‌های جدید می‌توانند در محل آسیب جایگزین سلول‌ها و بافت آسیب دیده شوند.
 
انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.