با شیوع کرونا، زنان باردار دغدغه‌های زیادی درباره مقابله با بیماری دارند، زیرا ابتلای آن‌ها به این بیماری می‌تواند پیامد‌های بسیاری داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،نیره خادم مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:تمامی بانوان باردار باید علایم بیماری کرونا را بشناسند و تا حد امکان از حضور در بیرون منزل اجتناب کنند. همچنین مادران باردار شاغل در حرفه‌های پرخطر باید در سه ماه سوم بارداری از تماس چهره به چهره پرهیز کنند

او افزود: این دسته از بانوان باید از مواجه با کودکان بی علامت یا کم علامت پرهیز کنند، زیرا این کودکان می‌توانند منجر به بیماری شدید در سایر افراد شوند. ضمن اینکه اگر مادر کودکی در منزل دارد نباید اجازه هم بازی شدن با کودکان ساکن منازل دیگر را بدهد.
 

انجام سی تی اسکن ریه در بارداری منعی ندارد


این استاد دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: علایم بالینی بیماری کرونا در مادران باردار مشابه سایر افراد جامعه است، ضمن اینکه در صورت نیاز سی تی اسکن ریه برای تشخیص بیماری الزامی است و انجام آن در بارداری منعی ندارد.

خادم بیان کرد: اطلاعات محدود در خصوص بیماری کرونا نشان می‌دهد که بارداری و زایمان خطر ابتلا را افزایش نمی‌دهدو باعث تشدید بیماری نمی‌شود.

او تصریح کرد: در خصوص عوارضی که این بیماری برای مادران باردار دارد می‌توان گفت که تب و افزایش حرارت بدن در سه ماه اول بارداری می‌تواند خطر ناهنجاری‌های مادر زادی را افزایش دهد مخصوصا نقایص لوله عصبی، سقط جنین نیز همراهی بیشتری با تب داردو در این شرایط استفاده از استامینوفن بی خطر بوده و می‌تواند از عوارض تب جلوگیری کند.

رئیس مرکز ناباروری میلاد تاکید کرد:خانم‌های باردار مبتلا به بیماری کرونا، باخطر زایمان زودرس، پارگی پیش از موعد پرده‌های جنینی، پره اکلامپسی، سزارین و وضعیت غیر طبیعی قلب جنین که مربوط به بیماری شدید مادر است، مواجه خواهند شد.
 


خادم اظهار کرد:شواهد محدود فعلی نشان می‌دهد انتقال عفونت از مادر به جنین داخل رحم اتفاق نمی‌افتد.
 

مراقبت‌های حضوری دوران بارداری در چه زمانی باید انجام شود؟

 

این متخصص زنان گفت: مراقبت‌های دوران بارداری به صورت حضوری در هفته‌های ۱۲، ۲۸، ۲۰، ۳۶ از بارداری خواهد بود و هرکدام از مراقبت‌ها اگر مقدور باشد به صورت تلفنی انجام می‌شود.

خادم ادامه داد:در درمان مادر باردار مبتلا به کرونا نیز تلاش می‌شود از دارو‌هایی استفاده شود که کمترین عارضه جنینی راداشته باشدو بعد از ترخیص مادر باردارمبتلا به کرونا باید به مدت ۱۴روز قرنطینه باشد تا باعث آلودگی سایر اعضا خانواده نشود.

او افزود:در اکثر موارد انجام زایمان زودرس برای بیماران با فرم شدید بیماری لزومی ندارد حتی بهتر است برای کاهش انتقال جنینی بیماری، زایمان بعد از منفی شدن تست و گذراندن زمان قرنطینه انجام شود، ولی در برخی از شرایط خاص در مادران بدحال ممکن است نیاز به زایمان زودرس باشد که طبق نظر تیم درمانی تصمیم گیری می‌شود.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.