معمولا روزه داران بعد از تعطیلات عید فطر متوجه افزایش یک تا دو کیلوگرمی در وزن خود می‌شوند.

رضا افتخار کارشناس ارشد تغذیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: معمولا روزه داران بعد از ماه رمضان دچار اضافه وزن می‌شوند و این اضافه وزن را به معنای افزایش توده چربی تلقی می‌کنند در حالیکه این اضافه وزن بعد از گذشت یکی دو روز بعد از ماه رمضان به دلیل مصرف مایعات و جبران کمبود آب بدن است.

او در پاسخ به این سوال که چطور متوجه علت افزایش وزن خود شویم افزود: معمولا اضافه وزن یک تا دو کیلویی در مدت دو روز به دلیل افزایش آب در بدن است، اما افزایش نیم کیلویی وزن در مدت طولانی‌تر مثل یک هفته تا ۱۰ روز می‌تواند به علت افزایش توده چربی در بدن باشد.


چگونه عادت‌های تغذیه‌ای خوب را در بعد از ماه رمضان حفظ کنیم؟

این مشاور تغذیه ادامه داد: باید سعی شود بشقاب‌ها و میزان وعده‌های مصرفی در ماه رمضان را به خاطر بسپاریم و این رویه را روز‌های بعد از ماه رمضان ادامه دهیم. همچنین اجتناب از ریزه خواری، مصرف سبزیجات در کنار وعده‌های اصلی غذا و خوردن میوه‌های کم حجم در خفظ و کاهش وزن موثر است.
 

تغییر عادات غذایی به زمان طولانی نیاز دارد

افتخار بیان کرد: معمولا تغذیه برای انسان‌ها یکی از لذت‌های زندگی است و مقابله با آن به راحتی امکان پذیر نیست به همین دلیل است که می‌بینیم افراد دچار زخم معده و مشکلات گوارشی از غذا‌های مورد علاقه خود مثل غذا‌های ترش یا تند را محدود کنند و معمولا به این افراد توصیه می‌شود اگر به ترشی علاقه دارند آلو بخارا را جایگزین و آن را به تدریج نیز کم کنند.

او تصریح کرد: تغییر عادت‌های غذایی در طول یک ماه امکان پذیر نیست و به لحاظ روانشناسی برای تغییر سبک غذا خوردن، حداقل شش ماه زمان لازم است.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.