معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: مهارت تهیه جوز قند در شهرستان بوانات برای ثبت در فهرست میراث ناملموس ایران پیشنهاد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نصیری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس امروز ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۹ اظهار کرد: جوز قند بوانات یکی از با ارزش‌ترین سوغات محلی این شهرستان است که این خوراک از کیفیت و ارزش بالایی برخوردار و نوعی شیرینی قدیمی است و از زمان گذشته به طرز خاص بوسیله زنان و دختران این منطقه تهیه می‌شده است.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت این نوع خشکبار و ثبت آن به عنوان یک اثر ملی، حوزه ثبت میراث ناملموس کار میدانی و کتابخانه‌ای خود را جهت تهیه پرونده پیشنهاد ثبت این محصول آغاز کرده است.

نصیری اضافه کرد: مواد اصلی این خشکبار میوه‌هایی مانند آلو بخارا، گلابی و هلو است و مواد تشکیل دهنده آن شامل مغز گردو و بادام، شکر و هل است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تهیه جوز قند مراحل مختلفی دارد از جمله فراهم کردن میوه سالم، پوست کندن میوه، بیرون آوردن هسته و کوبیدن و آسیاب کردن مغز و سپس پر کردن میوه با مواد مورد نظر است، این محصول خوش طعم و با کیفیت بوسیله زنان در خانه تهیه می‌شود.

او بیان کرد: پرونده پیشنهاد ثبت مهارت تهیه جوز قند به زودی جهت ثبت به اداره کل ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار