وزارت امور خارجه چین خواستار آن شد با وجود قطع همکاری آمریکا و سازمان بهداشت جهانی، سایر کشور‌های جهان حمایت مالی و سیاسی بیشتری از این نهاد کنند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه چین از کشور‌های جهان خواست در سایه قطع همکاری آمریکا و سازمان بهداشت جهانی، حمایت های سیاسی و مالی بیشتری نسبت به سازمان جهانی بهداشت از خود نشان دهند.

ژائو لیجیان، سخنگوی این وزارتخانه، در این خصوص گفت: «آمریکا به ترک کردن اعتیاد دارد، زیرا عقب‌نشینی، پیگیری قدرت سیاسی و یک جانبه‌گرایی را نشان می‌دهد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ۲۹ مه پس از متهم کردن سازمان جهانی بهداشت به جانبداری از چین اعلام کرد روابط خود را با این سازمان خاتمه می‌دهد. این تصمیم آمریکا با انتقادات شدیدی از سوی جامعه جهانی روبرو شد. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در بیانیه مشترکی از آمریکا خواستند در تصمیم خود مبنی بر خروج از سازمان جهانی بهداشت تجدید نظر کند و وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد تصمیم آمریکا ضربه‌ای به مبنای حقوقی بین المللی برای همکاری در زمینه مراقبت‌های بهداشتی است.

آمریکا یکی از تامین کنندگان بودجه سازمان جهانی بهداشت است و سالانه حدود ۲۱۲ تا ۵۱۳ میلیون دلار به این سازمان کمک می‌کند. در اواسط ماه آوریل، ترامپ اعلام کرد دولت او از پرداخت بودجه این نهاد خودداری خواهد کرد تا تحقیقات درباره نحوه شیوع ویروس کرونا و منشاء این ویروس در شهر ووهان چین آغاز شود. آمریکا چین را متهم می‌کند اطلاعات درستی از شیوع کرونا در این کشور در اختیار سایر کشور‌ها قرار نداده و دست به پنهان کاری زده است؛ اتهامی که مقامات پکن آن را به شدت رد می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار