به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،اگر سال گذشته از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب حرفی میشنیدید، در قدم اول فکر میکردید طرف مقابل با شما شوخی میکند. حالا ویروس کرونا دلیل جدی شدن تمام شوخیها شد. ویروس کرونا باعث شد تا برخی تهدیدها به فرصت تبدیل شود. با وجود خطر تردد در داخل شهر، مردم به خاطر حفظ جانشان به خریدهای اینترنتی روی آورده اند. اگر کسی کسب و کار آنلاین را جدی نمیگرفت، برای سرپا ماندن شغل خود مجبور به گسترش خدمات شغلی خود در فضای وب شد.
حالا انتشارات سوره مهر، ناشر تخصصی کتابهای دفاع مقدس، اقدام به برگزاری نمایشگاه مجازی سی روزه کتاب کرده است. اگر شما وارد سایت نمایشگاه مجازی کتاب شده باشید، در قدم اول، مدلسازی دقیق نمایشگاه کتاب و چرخش ۳۶۰ درجه برایتان جذاب است. همین قدم زدن در غرفه مجازی، برداشتن کتاب از قفسههای کتاب و دیدار مجازی با نویسنده مورد علاقه خود برایتان خوشایند خواهد بود. حالا ما با مدیر عامل سوره مهر درباره استقبال و آمار فروش نمایشگاه مجازی گفتگو کردیم تا با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب آشنا شویم.
قره داغی: سعی کردیم امکان حضور مجازی مردم را در انتشارات فراهم کنیم
عبد الحمید قره داغی مدیر عامل انتشارات سوره مهر درباره غرفه مجازی کتاب سوره مهر که با عنوان «انتهای راهرو ۲۷» چندی پیش برگزار شده بود، گفت: برپایی غرفه مجازی سوره مهر به شکلی که سالهای گذشته در نمایشگاه کتاب تهران بود، ایدهای نو وتاثیرگذار بود، استقبال مخاطبان از آن بیش از تصور و پیش بینی ما شد. به طوری که این طرح در ابتدا دو هفته اجرا شد و پس از درخواستهای مکرر و استقبال مخاطبان، دو هفته دیگر تمدید شد.
او درباره آمار نمایشگاه مجازی ادامه داد: حدود ۳۵ هزار نفر از غرفه مجازی کتاب سوره مهر بازدید کرده اند، بیش از ۳ هزار نفر با میانگین چهار جلد کتاب خریده اند و در کل حدود ۱۲ هزار جلد کتاب به فروش رفته است.
قره داغی درباره فروش موضوعی کتاب افزود: بیشترین کتابهای به فروش رفته، ادبیات پایداری و دفاع مقدس است. کتابهای رمان و داستان و بعد شعر در رتبههای بعدی قرار دارند. در حوزه پژوهش هنر نیز استقبال قابل توجه، اما قابل قیاس با دیگر بخشها نبود. شبیهسازی غرفه مجازی سایت با واقعی، ارسال رایگان و جشن امضاء مجازی با نویسنده عامل استقبال مخاطبان بود.
مدیر عامل انتشارات سوره مهر درباره دلیل استقبال مردم از نمایشگاه مجازی گفت: مخاطب ما هر ساله در نمایشگاه کتاب تهران با تازههای نشر سوره مهر آشنا میشد، با نویسندگان محبوبش دیدار می کرد و از جشن امضا و گفت و گو با ایشان بهره میبرد. امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران، برای تداوم ارتباط و دیدار با مخاطب، همانند غرفه پارسال، نمایشگاه کتاب را به صورت سه بعدی شبیهسازی کردیم. برای تداعی خاطرات خوب، کتابها را با همان سلیقه در قفسهها چیدیم. امکان خرید مناسب برای پشتوانه سایت ایجاد کردیم تا فرصت حضور مجازی را به مخاطبان در غرفه سوره مهر بدهیم.
دسته بندی در قفسه کتاب موضوعی بود، ولی مخاطب از قسمت سایت میتوانست بر مبنای نویسنده و عنوان کتاب نیز جستجو کند و کتاب مورد نظر را تهیه کند.
وی درباره سایر مزایای این طرح افزود: برای همراه کردن مخاطب، با توجه به اینکه امسال هزینه برپایی غرفه نمایشگاهی کمتر از سالهای گذشته بود، تخفیف ۲۵ درصد را در نظر گرفتیم و نکته دیگر که باعث استقبال هر چه بیشتر مخاطبان سایر استانها شد، ارسال رایگان به سراسر کشور بود به طوریکه سال گذشته در نمایشگاه کتاب تهران حدود ۹۰ درصد خرید کتاب از مخاطبان تهرانی و حومه بود در حالیکه امسال در غرفه مجازی بیش از ۵۰ درصد مخاطبان از سایر شهرهای ایران بودند.
بخش قابل توجه دیگر دیدار با نویسنده بود که هر شب ساعت راس ساعت ۲۱:۳۰ به صورت آنلاین گفتگو با یک نویسنده از طریق لینک آپارات سایت غرفه مجازی و صفحات اینستاگرام سوره مهر پخش برخط داشتیم. این برنامه از قبل اعلام میشد و همان روز جشن امضای نویسنده نیز برگزار می شد و مخاطب، کتاب آن نویسنده را با امضاء دریافت میکرد.
قره داغی در خصوص برپایی نمایشگاه مجازی افزود: اصولا نمایشگاه برای ناشر فرصت معرفی آثار و دیدار با مخاطب را فراهم میکندکه سعی شد با این طرح به شکل مجازی تا حدی به این هدف برسیم و علاوه بر باز معرفی کتابهای گذشته قریب به ۲۵۰ عنوان کتاب چاپ اول سال ۹۸ را به مخاطب معرفی کنیم و حدود ۱۰ عنوان جدید را نیز در این نمایشگاه رونمایی کنیم.
انتهای پیام/