عشایر خراسان جنوبی، در بهار پر باران امسال، ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، گوشتی و دامی تولید و روانه بازار مصرف کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  امسال، سالی پر باران و سرسبز برای عشایر خراسان جنوبی بود و سرسبزی دشت‌ها و مراتع، رونق دامداری در مناطق عشایری استان را به دنبال داشته است.

خراسان‌جنوبی با ۸۱ هزار نفر جمعیت، پس از استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان، چهارمین استان عشایر نشین کشور است.

۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

تولید دو هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز در طرح خودکفایی

به برکت باردنگی‌های بهار امسال و پرداخت تسهیلات کم بهره در قالب طرح زنجیره گوشت قرمز، عشایر خراسان جنوبی با پروار بندی دام، کمک بزرگی به تامین نیاز کشور به گوشت قرمز کردند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت:طرح زنجیره تولید گوشت قرمز با هدف تولید گوشت با کیفیت، جلوگیری از ورود دام به مراتع فقیر، عرضه نکردن دام لاغر و غیرقابل کشتار به قیمت اندک و کوتاه کردن دست دلالان و جلوگیری از فروش زود هنگام دام عشایر در حال اجراست.

عصمتی پور افزود: امسال هم در ادامه طرح زنجیره گوشت قرمز و به منظور افزایش رونق تولید، بهبود سطح معیشت خانوار‌های عشایری، تولید گوشت قرمز و تامین علوفه مورد نیاز دام‌های عشایر، تسهیلات قرض الحسنه بلندمدت ۵ ساله با نرخ ۴ درصد به عشایر پرداخت می‌شود.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی تولیدات عشایر خراسان جنوبی در بهار امسال گفت: عشایر سختکوش استان در این مدت هشت هزار و ۵۰۰ تن فراورده‌های لبنی، دو هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۲۰ تن کرک و مو و ۴۸۰ تن پشم از دام‌های خود تولید و روانه بازار کردند.

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی بیان کرد: ۲۵۲ میلیارد تومان درآمد با تولید این فراورده‌ها نصیب عشایر استان شد که رونق تولیدات به برکت بارندگی‌های مطلوب و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای افزایش پرواربندی‌ها است.

افزایش تولید گوشت و محصولات لبنی در سال جهش تولید

عشایر خراسان جنوبی بیش از یک میلیون و ۶۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در اختیار دارند و سالانه بیش از هفت هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز، ۹ هزار تن شیر و ۶۰۰ تن کرک و پشم از دامم هایشان تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان می‌گوید: در سال جهش تولید و به منظور حمایت از عشایر، پشم تولیدی دام‌ها را به صورت توافقی خریداری می‌شود.

عصمتی پور این اقدام را گامی برای حذف دلالان و واسطه‌ها دانست و افزود: برنامه ریزی کرده ایم که تعاونی‌های عشایری دارای مجوز، پشم مرغوب را خریداری کنند تا سود واقعی به جیب عشایر برود.

او پیش بینی کرد: امسال ۸۰۰ تن کرک، مو و پشم در مناطق عشایری خراسان جنوبی تولید شود که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت.

به گفته مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی، عشایر در کنار تولیدات دامی ۲۵ درصد صنایع دستی خراسان جنوبی را هم تولید می‌کنند که با انعقاد تفاهم نامه با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رونق تولیدات صنایع دستی هم در سال جهش تولید در دستور کار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.