به علت افت قیمت نفت در بازار جهانی، شرکت نفتی اکسون موبیل در سه ماهه دوم امسال متحمل شدیدترین زیان در تاریخ فعالیتش شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت نفتی اکسون موبیل امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد در سه ماهه دوم امسال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ضرر کرده است. از سال ۱۹۹۹ که این شرکت با ادغام دو شرکت شکل گرفت تاکنون سابقه نداشته است متحمل چنین ضرر و زیان سنگینی شود.

این دومین بار است که اکسون موبیل در عملکردش متحمل چنین زیان و ضرری می‌شود.

شرکت نفتی اکسون موبیل در فاصله ماه‌های ‏‏ژانویه تا مارس (سه ‏ماهه نخست) امسال‏، نیز ضرر کرده بود. اعلام این خبر باعث شد ارزش سهام آن ۷۰ سنت کاهش یابد. حال آنکه اقتصاددانان و ‏کارشناسان مسائل مالی که خبرگزاری رویترز نظر آن‌ها را در این باره جویا شده بود پیش بینی کرده بودند رقم این شاخص حداکثر ۶۲ سنت در هر سهم کاهش یابد. گردش مالی شرکت نیز در این مدت ۵۳ درصد کاهش یافت و به رقم ۳۲.۶۱ میلیارد دلار رسید که بسیار کمتر از رقم ۳۸.۱۶ میلیارد دلاری بود که کارگزاران و مشاوران خدمات مالی و سرمایه گذاری پیش بینی کرده بودند.

اقدامات و تدابیری که در آمریکا برای مهار شیوع ویروس کووید- ۱۹، به اجرا در آمد و عرضه فراوان نفت خام در بازار‌های جهانی، باعث شد بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‏) که برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود به شدت پایین آید. به طوری که در یک مقطع قیمت این شاخص نفتی به منفی ۳۷ دلار نیز رسید.

بعدا قیمت بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‏) افزایش یافت، اما هیچ گاه از ۴۰ دلار در هر بشکه فراتر نرفت و این امر نقش مهمی در کاهش درآمد‌ها و ضرردهی اکسون موبیل در این مدت داشت. اکسون موبیل معادل ۳.۶ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم امسال نفت تولید کرده است که نسبت به سال قبل ۷ ٪ کاهش یافته است.

دارن وودز، رئیس هیئت مدیره این شرکت می‌گوید همه گیری ویروس کرونا در جهان و تولید بیش از حد نفت در بازار تأثیر قابل توجهی در نتایج مالی سه ماهه دوم این شرکت داشته است.

او افزود ما با قاطعیت تصمیم گرفتیم هزینه‌های کوتاه مدت خود را کاهش دهیم و کار را برای بهبود کارآیی عملیات خود با بهره‌گیری از سازماندهی مجدد اخیر ادامه دهیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با پیشرفت‌هایی که تا به امروز به آن‌ها دست یافته ایم، معتقدیم اهداف کاهش هزینه‌های شرکت برای سال ۲۰۲۰ تحقق پیدا خواهد کرد و حتی ما از آن هم فراتر خواهیم رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار