عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند احتمال ابتلا کمتری به بیماری‌های بد خیم پیدا می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بهاره ایمانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغذیه با شیر مادر، کودک را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی حفظ می‌کند چرا که شیر مادر خاصیت آنتی بیوتیکی دارد.

او افزود: شیر مادر تا حد زیادی احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی، بروز بیماری‌های بدخیم مانند سرطان خون را در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند کاهش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: احتمال ابتلا به بیماری بدخیم لنفوم هوچکین در کودکی، ارتریت روماتویید در سال‌های بعدی عمر با تغذیه کودک با شیر مادر کاهش می‌یابد.

ایمانی با اشاره اینکه شیر مادر به دلیل دارابودن ویتامین A مانع اختلال بینایی کودک می‌شود، بیان کرد: شیردهی نیز باعث کاهش احتمال ابتلای مادر به پوکی استخوان در سنین بالاتر می‌شود به شرط آنکه فاصله گذاری بین بارداری‌ها رعایت شده باشد.

او تصریح کرد:کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند استخوان مقاوم تری دارند.
 

بیشتربخوانید


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینکه کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر مبتلا به چاقی می‌شوند و کمتر از سایر کودکان در معرض حملات قلبی و ریوی قرار می‌گیرند، تاکید کرد: تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به بیماری روده‌ای کولیت اوسروز و برخی از بیماری‌های کبدی را در سنین بالاتر کاهش می‌دهد.

ایمانی اظهار کرد: شیر مادر احتمال ابتلا به عفونت یا میکروب پر عارضه هوفیلوس آنفولانزای B را کاهش می‌دهد.
 

پیشگیری از بیماری‌های مغزی با شیر مادر

او با بیان اینکه شیر خوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند قبل و بعد از عمل جراحی نیاز به مدت کوتاه تری از ناشتا بودن دارند، افزود: شیر مادر حاوی مقدار کافی تورین می‌باشد که نوعی اسید آمینه دارای خواص غذایی و اثرات مفید در پیشگیری از بیماری مغزی می‌باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه مادری که در حال شیر دهی است احتمال بارداری کمتری دارد، ادامه داد: شیر مادر درجه حرارت مناسب دارد و نقش یک آرام بخش طبیعی را برای کودکان ایفا می‌کند.
 

کاهش میزان مرگ و میر کودکان با شیر مادر

ایمانی با اشاره به اینکه شیر مادر حاوی عناصر زیست فراهمی کمیاب مانند آهن، سلنیوم است، بیان کرد: افزایش زمان استراحت مادر و شیر خوار، هضم سریع‌تر شیر مادر، خاصیت ضد میکروبی از خواص شیردهی با شیر مادر است.

او با بیان اینکه شیر مادر حاوی سلول‌های زنده هورمون‌ها و آنزیم‌های فعال و انمیو گلبولین‌ها است که به هیچ عنوان در شیر‌های دیگر یافت نمی‌شود، تصریح کرد: مصرف شیر مادر باعث پیشگیری از عفونت‌های تنفسی و اسهال می‌شود، علاوه بر این تکامل طبیعی فک و دندان، کاهش خطر پوسیدگی دندان ها، تکامل گفتاری بهتر، پوست لطیف، رفلکس کمتر معده از دیگر مزایای شیر دهی باید شیر مادر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: افرادی که از شیر مادر تغذیه شده اند، در سنین بعدی کمتر از سایرین در معرض خطر بیماری ام اس هستند، تکامل اجتماعی بهتری دارند و احتمال عفونت ادراری کاهش می‌یابد.

ایمانی اظهار کرد: شیردهی باعث کاهش خونریزی مادر بعد از زایمان و عادت ماهیانه می‌شود، همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس مادر می‌شود.

او افزود: هضم شیر مادر آسان تر است و میزان اسید چرب شیر مادر برای تکامل سیستم عصبی مناسب است از همین رو بر تغذیه کودکان با شیر مادر تاکید می‌شود.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.