بهزاد فر گفت: تعداد دارندگان کد بورسی در کشور به ۵۰ میلیون نفر رسیده است که عمده این افراد دارای سهام عدالت هستند.

بهزادفر مدیر آموزش و فرهنگ سازی شرکت اطلاع رسانی و خدمات رسانی بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این موضوع که بازار سرمایه جذابیت‌های زیادی دارد، گفت: در بازار سرمایه مزیت‌هایی از قبیل ورود با سرمایه کم، یادگیری آسان در کسب و کار، حضور شرکت‌های بزرگ و حمایت دولت باعث شده مردم در این بازار حضور چشمگیری داشته باشند.

وی ادامه داد: بازدهی بازار سرمایه در بلندمدت معمولاً از بازار‌های موازی مثل مسکن، سکه، طلا و یا شرکت‌های تولید محور بالاتر است با وجود اینکه این بازار‌ها در کشور رشد بالایی داشته اند، اما رشد بازار سرمایه هم می‌تواند از این بازار‌های موازی بالاتر باشد.  همین موضوع باعث شده است که مردم سرمایه شان را به این بازار بیاورند.

بهزادفر با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از سه راه می‌تواند به رشد تولید کمک کند، گفت: این اقدامات عبارت است از ۱_ عرضه اولیه سهام شرکت‌ها ۲_ افزایش سرمایه از محل آورده نقدی ۳_ انتشار اوراق مشارکت شرکت‌ها راه‌هایی هستند که می‌توانند به کمک بخش تولید بیایند.

سهام داران عدالت بیشترین قشر حاضر در بورس

وی گفت: تعداد دارندگان کد بورسی در کشور به ۵۰ میلیون نفر رسیده است که عمده این افراد دارای سهام عدالت هستند، اما با این وجود استقبال قابل توجهی برای دریافت کد بورسی شده است همچنین تاکنون ۳۰ میلیون نفر در بازار بورس حداقل یک بار سفارش گذاشته اند.

وی ادامه داد: در خصوص کد‌های بورسی که صادر شده امسال نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته ایم، در سال گذشته تعداد کدهای  بورسی که صادر شده ۸۲۰ هزار کد بوده و این عدد امسال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد بورسی در سه ماه اول سال رسیده است همچنین ثبت‌نام‌ سجام هم در سال گذشته سه میلیون بوده و امسال به ۱۰ میلیون رسیده است.

بورس تهران

ورود بدون اطلاعات کافی به بازار سرمایه ممنوع!

بهزاد فر گفت: برای ورود به بازار سرمایه محدودیتی وجود ندارد به همین دلیل است که عمدتاً همه اقشار جامعه با هر نوع اطلاعاتی از بازار سرمایه وارد این بازار شده اند حتی برخی از افرادی که وارد این بازار شده اند سواد بورسی ندارند. البته در دنیا این افراد راه‌های غیر مستقیم را مثل شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌ها را انتخاب می‌کنند تا از مزیت حضور در بازار سرمایه به خوبی استفاده کنند موضوعی که در کشور ما کمتر اتفاق افتاده است و اجباری هم برای مردم وجود ندارد که راه غیرمستقیم را انتخاب کنند.

وی با اشاره به این موضوع که به میزانی که رشد در سرمایه‌گذاری بازار سرمایه داشته‌ایم، اما سواد بورسی افزایش پیدا نکرده است، گفت: ارگان‌ها  وظیفه دارند که به مردم راه و رسم سرمایه‌گذاری در بورس را آموزش دهند که به این موضوع توجه زیادی نشده است. البته برخی شرکت‌های کارگزاری مجوز گرفته اند تا در کنار خدمات بورسی به مردم آموزش هم بدهند در کناره این بازار سرمایه هم سایتی را به عنوان بورس مدیا طراحی کرده که مردم می‌توانند برای دریافت اطلاع از نحوه کسب و کار در بازار سرمایه به صورت رایگان به این سایت مراجعه کنند.


بیشتر بخوانید


بهزادفر ادامه داد: اینکه تصور کنیم همه افرادی که تازه وارد بورس شده اند دانش کافی ندارند اشتباه است، برخی از افراد تازه وارد از دانش بالایی در این کسب و کار برخوردارند، اما موضوع اصلی ما ورود افراد تازه واردی است که تجربه کافی ندارند و با رفتار‌های هیجانی هم به سرمایه خود آسیب می‌زنند و هم به بازار سرمایه آسیب می‌زنند و عمدتاً این گونه افراد به دنبال سود کوتاه مدت هستند که به آن‌ها توصیه می‌کنیم در خرید و فروش هایشان صبوری به خرج بدهند تا متضرر نشوند نکته دیگر این است که این افراد نسبت به رشد شاخص بازدهی ندارند و بسیار پایین‌تر از رشد شاخص سود می‌کنند که این موضوع متاثر از تصمیمات هیجانی این افراد است.

این مسئول افزود: در حال حاضر حدود ۷۰۰ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که همه این‌ها بازده سود بالایی ندارند و برخی از آن‌ها هم زیان‌ده هستند و این امکان وجود دارد که افرادی که تازه وارد هستند در دام افراد سودجو گرفتار شوند و به سراغ سیگنال فروش‌ها بروند که سهام‌هایی را معرفی می‌کنند که آینده خوبی ندارد.

بورس تهران

بازار منفی هم جزئی از روال عادی بورس است

وی با اشاره به این موضوع تصور اینکه همه افراد در بازار سرمایه سود می‌کنند غلط است، گفت: با وجود این که این بازار در کوتاه مدت هم سود خوبی داشته است، اما به روند بازار که توجه کنیم می‌بینیم که زمان‌هایی هم بوده است که این بازار منفی بوده پس مردم انتظار نداشته باشند در این بازاری که ریسک دارد همیشه سود کنند وقتی مردم سهام یک شرکت را می‌خرند یعنی بخشی از مالکیت آن را خریده اند و شما در سود و زیان آن شریک هستید.

وی گفت: یکی دیگر از علت‌هایی که باعث زیان دیدن افراد تازه وارد می‌شود این است که آن‌ها در زمان منفی بودن سهمشان را می‌فروشند و زمان مثبت بودن سهام می‌خرند که این موضوع هم باعث آسیب دیدن این افراد است.

بهزادفر در پایان گفت: افرادی که اصرار بر این دارند که در بازار سرمایه خودشان مستقیم سرمایه‌گذاری کنند باید دانش کافی را داشته باشند در غیر این صورت باید به سراغ روش غیرمستقیم بروند که در این بازار متضرر نشوند و سود هم بکنند و نکته قابل توجه دیگر این است که مردم تا می‌توانند با پس اندازشان وارد این بازار شوند و با سرمایه اصلی زندگیشان به این بازار ورود نکنند افرادی هم که تمایل به خرید صندوق‌های سبدگردانی دارند می‌توانند به سایت FIPIRAN.IR مراجعه کنند تا صندوق‌های پربازده بودند را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خیلی از مردم کلی سرمایه گذاشتند تو بورس وهی چند روزه سود نکردند که هیچ دارند هی ضرر هم میدهند یعنی چی پول مردم داره ضرر میده ملت همین دلخوشی را داشتند
Iran (Islamic Republic of)
امیر عباس
۱۸:۵۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خیلی از این نظراتی که خوندم متاسفانه از روی ندانستن و نداشتن سواد بورسیه و اکثرا این افرادی که دم از بد بودن بورس میزنن یا دلال طلا و ارز و املاک هستن یا اصلا هیچ سهمی در بازار بورس ندارن ، چطور اون زمانی که بورس هفته ای 20 درصد سود میداد صداشون درنیومد ؟
حالا بعد از یه صعود عالی کمی اصلاح کرده خوشحال شدن و صداشون در اومده ؟
من وارد بورس شدم نه برای 1 سال بلکه برنامه ی 20 ساله دارم
بورس صبر ، آموزش و تصمیمات عاقلانه و بدور از هیجان میخاد و اگه اینطوری عمل کنی حداقل کم کمش سالی 100 درصد میتونی برداشت کنی نه 20 درصد بانک !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
اکثر این کانالاهای واتس آپ و تلگرامی سیگنالهای غلط به سهامدارها معرفی میکنن مثلا یه سهمی را که ارزش چندانی برای سرمایه گذاری نداره و یا اینکه رشد بالایی کرده به مردم قالب میکنند حالا نمیدونم از کسی پول میگیرن اون سهم رو معرفی کنن یا نه و بخاطر این سرمایه خیلی از این تازه واردهای بورس را به نابودی میدن خواهشا روی این موضوع هم گزارش تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
نترسن یعنی به خطا رفتید فاتحه امصلوات
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
فاتحه
Germany
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
۵۰ میلیون کد بورسی؟ یعنی بیش از 60% جمعیت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
اینها همه ملت رو سرکار گذاشتند.
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
رفع بیکاریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
دولت باید پول کسانی که سودهای باد آورده بدست آورده اند را ندهد یا به کندی بدهد و با ترفند گرفتن مالیات سودهای باد آورده را از حلقوم آنها در آورد ولی چه فایده که خودشان در این سودها شریک هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
کاش توضیحات کامل تری راجع به این که چطور ضررمون در بورس کمتر بشه در گزارش هاتون بیارید، فعلا که بورس رو دور ضرره
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
کاش توضیحات کامل تری راجع به این که چطور ضررمون در بورس کمتر بشه در گزارش هاتون بیارید، فعلا که بورس رو دور ضرره
France
رامین
۰۹:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
مگه میشه همه سهام ها و همه شرکت ها با هم منفی باشن ؟!!
اول از همه باید شما ها رو بازخواست کرد که "این همه پولی که تو این مدت گرفتین رو چرا خرج اون هسته ذغالی نکردین"
شما الکی سهام هایی که دارن + میخورن رو قطع نکنید
اینقدر سفارشات رو جا به جا نمیکردین
همه چی + بود ....
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خبرنگاران جوان عزیز خواهش می کنم ذ مورد کارگزاری های بورس و میزان رضایتمندی مردم هم گزارش تهیه کنید کارگزاری مفید که حیلی از مردم عضو هستند همیشه اختلال داره و ضرر زیادی به مردم در حین معامله وارد کرده و اصلا هم پشتیبانی نمی کنند و پاسخگو نیستند من اینجا نوشتم تا شاید اعتراض مردم به گوش مسئولین برسه من و خیلی های دیگر از این کارگزاری خارج میشیم ولی ضرری که مفید به ما رسوند و کی می خواد جبران کنه اینا همه حق الناسه این همه پول از مردم می گیرین ولی حتی حاضر نیستین یک ریال خرج کیفیت سیستم هاتون کنید امیدوارم هم تو این دنیا و هم تو آخرت جواب کارتونو بگیرید من که واقعا نمی گذرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
احسنت ب شما
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۰۹:۱۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
مردم خیلی علاقه دارن پول هاشون رو تو بورس برای رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور هزینه کنند اما رفتار و بی قانونی سهامدارن حقوقی باعث شده به بورس بی میل بشیم
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
رفع بیکاریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
۵۰ ملیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
بورس خوب مردم رو دوشید
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
نه رفع بیکاریه
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۷:۴۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
سلام بعضی در معاملات بورسی حق التقدم را رعایت نمی کنند از کجا می فهمیم؟
از آنجا ساعت کار بورس تمام شده ولی یک عده وارد صف خرید یا فروش می شوند
قبلا در کارگذاری آگاه نوبت ها مشخص بود الان فقط زمان ثبت سفارش را می فهمیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
نترسید نترسید ما همه با هم هستیم، سقوط 30 درصدی بورس سرمایه مردم پودر شد
France
Reza
۰۴:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
حقتون هست

اون موقع که میگفتم طلا بخرید بیشتر سود میکنید همه میگفتید نه بورس خوبه بیا اینم نتیجه

من با طلا هام به شما ها که ضرر کردین میخندم و میگم اره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
دقیقا .. گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
چی می گی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
تو دلالی که با فقط با گرونی حال میکنی
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۰۲:۱۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
من که به جای سهام تو بورس طلا و سکه خریدم شدیدا هم راضی هستم

واقعا هم کلی سود کردم البته سود نباید بگم در واقع ارزش پولم حفظ شد

اگه سهام میخریدم الان میفروختم همون مقدار سکه رو نمی تونستم بخرم
France
رامین
۱۲:۱۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
عزیز ؛ نه تنها نمیفروشیم چیزی رو ... داریم خرید هم میکنیم ... شما عقب نمونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
شیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
50 میلیون کد بورسی که حقیقت نداره خواب دیده اند 50 میلیون کد بورسی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
اینا همش بازیه...
آقا یا خانم باشگاه خبرنگاران جوان
توی کشوری که کارخانجات، صنایع، تولیدی ها، کارگاها و الی آخر
دارن با سخت شرایط کا رو ادامه میدن و گاه حتی زیانده هستند
و بعضی ها برشکسته شدن و الی آخر
تو شرایطی که بخاطر کرونا همه جهان دچار افت و کاهش در بورس شدند چه جوری بورس ما سبزه بود و رشد میکرد؟؟؟
افت الان یعنی حباب بودن سبزی و رشد قبلی...
از مردم میخوام اگه سهامشون رو فروختن دوباره دلار نخرن که سیستم همینو میخواد...این زنجیره رو بشکنن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
به ملت رو سرکارگذاشتند
آخرین اخبار