وزیر خارجه عربستان در ادعایی عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها را منوط به توافق صلح میان فلسطین و این رژیم دانسته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تایمز آو اسرائیل، در اولین بیانیه رسمی پادشاهی عربستان از زمان اعلام توافق ننگین میان ابوظبی و تل‌آویو، فرحان بن عبدالله آل سعود، وزیر خارجه عربستان مدعی شد که ریاض تا قبل از انعقاد توافق صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، روابط خود را با تل‌آویو عادی سازی نخواهد کرد.

فرحان بن عبدالله آل سعود روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هایکو ماس، همتای آلمانی خود در برلین اظهار کرد: در سال ۲۰۰۲ وقتی طرح صلح عربی را ایجاد کردیم، کاملا تصور می‌رفت که میان همه کشور‌های عربی از جمله عربستان و اسرائیل روابطی برقرار خواهد شد. از نقطه نظر ما شرایط چنین امری شفاف است: باید صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بر اساس پارامتر‌های بین المللی برقرار شود. پس از دستیابی به این هدف، هر چیزی ممکن است.

ادعای وزیر خارجه عربستان در حالی مطرح می‌شود که این کشور سالهاست به صورت پنهانی با صهیونیست‌ها رابطه دارد. تحلیلگران سیاسی معتقدند تصمیم امارات برای علنی کردن روابط با رژیم صهیونیستی می‌تواند عربستان را نیز به تعمیق روابطِ تا به امروز پنهانی خود با این رژیم ترغیب کند.

هر چند به نظر نمی‌رسد که عربستان به این زودی‌ها برنامه‌ای برای آشکار کردن روابط خود با صهیونیست‌ها داشته باشد، اما توافق امارات-رژیم صهیونیستی قطعا ریاض را به سمت تعمیق روابط پنهانی با تل‌آویو و در نهایت علنی کردن آن سوق خواهد داد.

ناظران سیاسی، امارات و توافق ننگین آن را به منزله پلی میان ریاض و تل‌آویو می‌بینند که دیر یا زود عربستان و رژیم صهیونیستی را به هم وصل می‌کند. هر چند عربستان به دلیل خادم حرمین شریفین بودن برای علنی سازی روابط با صهیونیست‌ها ملاحظات بسیاری بر سر راه دارد، اما روابط پنهانی دو طرف با ولیعهدی محمد بن سلمان بیش از پیش عمیق شده است. حتی این نظریه مطرح می‌شود که بن سلمان برای علنی کردن این ارتباط پنهانی نیازمند پادشاهی است.

خبرگزاری فرانسه پیش بینی می‌کند شاید عربستان برای علنی کردن روابط خود با رژیم صهیونیستی تا زمان انتخابات آمریکا دست نگه دارد. پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا و ابقای او در کاخ سفید احتمالا شرایط مناسب را در اختیار ولیعهد سعودی برای برملا کردن روابط پنهانی با صهیونیست‌ها قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار