مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: با اعتباراتی که در اختیار استان قرار گرفت، بستر ۲۴ رودخانه استان که قابلیت سیلابی شدن را دارند، اصلاح و مرمت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، قدرت اله مهدیخانی مدیر کل مدیریت بحران استانداری در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین  گفت:پارسال از تمامی رودخانه‌های استان بازدید شد و با اعتباراتی که در اختیار استان قرار گرفت، بستر ۲۴ رودخانه استان که قابلیت سیلابی شدن را دارند، اصلاح و مرمت شد.

وی افزود: برای مهار سیلاب، طرح‌های آبخیزداری و بند‌های مهار سیلاب هر ساله از سوی آب منطقه‌ای اجرا می‌شود و بر روی دو رودخانه خر رود و حاجی عرب، سد‌های مهار سیلاب احداث شده تا از بروز خسارت در شهر‌های بویین زهرا و تاکستان جلوگیری شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری گفت: ۱۵۷ رشته رودخانه در استان وجود دارد که ۴۷ رشته دائمی است که ۴۱ رودخانه از داخل شهر‌ها عبور می‌کند و در سال ۹۷ بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان سیل به استان خسارت وارد کرد.

مهدیخانی بیان کرد: شاهد تصرفات گسترده در بستر رودخانه‌های استان هستیم که برخی از آن‌ها با صدور مجوز از سوی دولت و برخی نیز با تصرفات شخصی صورت گرفته است که با همکاری آب منطقه‌ای برخی از این تصرفات خلع ید شده اند.

مهدیخانی افزود: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته مبنی بر اینکه کشور در مسیر ترسالی قرار گرفته است، در سال ۹۸ بیش از ۲۵۰ روستای استان درگیر سیل بودند و اگر بستر رودخانه‌ها آزادسازی نشوند، خسارت گسترده‌ای به شهر‌ها و روستا‌ها وارد می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری درباره لایروبی رودخانه‌های استان گفت: در سال‌های گذشته لایروبی اتفاق نیفتاده بود، اما از سال گذشته همه شهرداری‌ها پای کار آمده اند و رودخانه‌های داخل شهر‌ها به ویژه در محمودآباد و اسفرورین لایروبی شدند چرا که این رودخانه‌ها به کانال تبدیل شده اند و با کوچک‌ترین بارش، در آن مناطق سیل رخ می‌دهد.
مهدیخانی افزود: لایروبی رودخانه در ۱۵ شهر انجام شده و در سایر شهر‌ها نیز از سوی شرکت‌های خصوصی با نظارت شرکت آب منطقه‌ای در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در موضوع لایروبی رودخانه‌ها مشکلی نداریم و امسال ظرف ۳۳ ساعت ۵۸ میلیمتر بارش داشتیم که از سال گذشته بیشتر بود و با توجه به اقدامات صورت گرفته میزان خسارت سیلاب در استان به کمترین حد ممکن رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استان تصریح کرد: بیشترین خسارت صورت گرفته در استان ناشی از بروز سیلاب در رودخانه یالیان، خررود و همچنین رودخانه شاهرود در منطقه الموت است و خوشبختانه به دلیل فعالیت‌های شهرداری در قزوین و لایروبی رودخانه ها، کمترین میزان خسارت به شهر قزوین وارد شده است.

وی افزود: خوشبختانه هماهنگی خوبی میان مدیریت بحران و دستگاه‌های اجرایی در استان برای مدیریت بحران وجود دارد.

شیخ الملوکی، مدیرکل هواشناسی استان هم در گفت وگوی تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: در حال حاضر در استان ۴۴ ایستگاه فعال هواشناسی داریم که به صورت خودکار اطلاعات هواشناسی و بارندگی در استان و سطح کشور را تبادل می‌کنند.

وی افزود: تمام ایستگاه‌ها باران سنجی استان باید از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شود.

مدیرکل هواشناسی استان خاطرنشان کرد: در گذشته با کاهش بارندگی روبه رو بودیم و در برخی از سال‌ها با افزایش بارندگی روبه رو بودیم.

شیخ الملوکی تصریح کرد: در شمال استان بارش‌ها بیشتر از سایر نقاط است و امسال ۳۹۹ میلیمتر بارش در الموت ثبت شده است.

وی افزود: ما دچار تغییر اقلیم ناشی از گرم شدن زمین و گاز‌های گلخانه‌ای شده ایم که این ناهنجاری‌های اقلیمی ممکن است در قالب بارش‌های شدید باران و یا سرمای شدید بروز کند و باید با برنامه‌های میان مدت و بلند مدت ناهنجاری‌های اقلیمی در استان را مدیریت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.