کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: کشور‌های منطقه باید در ارتباط با تنش بین ایروان و باکو وارد عمل شوند و هرچه سریعتر این اختلاف را کاهش دهند.

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد نقش بازیگران فرا منطقه ای در بحران قره باغ، گفت: با توجه به درگیری‌هایی که بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان پدید آمده، موقعیت جغرافیایی خاص و ویژه ای برای منطقه و به خصوص جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.

او افزود: به نظر می‌رسد رژیم غاصب صهیونیستی که در طول ۱۰ سال گذشته در حمایت‌های همه جانبه از تروریست‌ها در نقاط مختلف دنیا به بن‌بست رسیده است، اکنون سعی دارد با تحریک برخی از کشور‌ها بحران را به این منطقه بسیار راهبردی سرایت دهد.

صدرالحسینی ادامه داد: در حقیقت منطقه آسیای میانه و قفقاز بسیار حساس است، لذا اگر موضوعات قومیتی، دینی و مذهبی وارد آن شود و به درگیری‌های نظامی منجر شود، این منطقه می‌تواند زایشگاه بحرانی برای کل منطقه باشد، چراکه با توجه انتقال تعدادی از گروه‌ها و جریانات تروریستی از سوریه و لیبی به این منطقه، ممکن است جنگ خونینی بین دو دین یعنی اسلام افراطی و مسیحیت ایجاد شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: به نظر می‌رسد که همه این وقایع با عنایت به بن‌بست رسیدن طرح‌های راهبردی و مدیریت کلان نظام سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، یعنی از یک طرف تجهیز نظامی جمهوری آذربایجان توسط رژیم صهیونیستی و از طرف دیگر دامن زدن به این درگیری‌ها توسط اعزام نیرو‌های تروریست، می‌تواند خطری را برای منطقه بسیار حساس ایجاد کند.


بیشتر بخوانید


او افزود: ایران یک طرح میانجیگری را در اختیار کشور‌های منطقه گذاشته و اعلام آمادگی کرده است که به عنوان یک کشور بزرگ، مقتدر و با توانمندی‌های دفاعی بومی می‌تواند بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان میانجیگری کند  و از تنش‌های پیش آمده، بکاهد، اما متاسفانه در طول ۷ روز گذشته هیچ یک از طرفین نسبت به کاهش تنش‌ها اظهار تمایل نکرده است.

صدرالحسینی تصریح کرد: متاسفانه سازمان ملل متحد، شورای امنیت و کشور‌هایی مینسک در طول سالیان گذشته هیچ اقدام موثری را در کاهش درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام ندادند، به نظر می‌رسد که کشور‌های منطقه باید خودشان در ارتباط با این تنش بین ایروان و باکو وارد عمل شوند و هرچه سریعتر این اختلاف به وجود آمده را کاهش دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار