یک مقام مسئول:

ممنوعیت صادرات سموم، تولیدکنندگان داخل را زمین گیر کرد

عطایی نیا گفت: قبلا صادرات سموم به کشور‌های منطقه انجام می‌شد، اما ممنوعیت صادرات باعث شد بازار‌های خود را از دست بدهیم.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدناصر عطایی نیا عضو هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکننده سموم کشور در نشست خبری کمیته حمایت از تولید داخل انجمن صنایع تولیدکنندگان سم با انتقاد از واردات بی رویه سموم اظهار کرد: با وجود ظرفیت فراوان تولید در کشور، طی یک سال گذشته واردات سم از ۱۲ درصد به ۵۲ درصد افزایش یافت، در حالی که با تخصیص ارز به تولیدکنندگان، ۳۰ درصد ارزبری کمتر از واردات خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه ۶۰ شرکت فرمولاسیون سموم در کشور وجود دارد، افزود: با وجود آزمایشگاه‌های مجهز در داخل این امکان وجود دارد که هر گونه سم را در داخل کشور فرموله کنند، اما وزارت جهاد کشاورزی ترجیح می‌دهد به جای به کارگیری این شرکت‌ها سم آماده را از کشور‌های دیگر وارد کند.

عطایی نیا با بیان اینکه صنعت فرمولاسیون در داخل کشور نیم قرن تجربه دارد، گفت: این صنعت به پختگی کامل رسیده است و می‌تواند صرفه‌جویی ارزی برای کشور داشته باشد که با این وجود جای این سوال مطرح است که چرا این چراغی که سال‌هاست روشن نگه داشته‌ایم برخی می‌خواهند آن را در جایی دیگر روشن کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: گرانی ارز فرصت خوبی برای صادرات است، به همین خاطر باید از تولید داخل حمایت شود.


بیشتر بخوانید


این فعال اقتصادی با بیان اینکه ایران طی سال‌های اخیر صادرکننده سموم بوده است، افزود: در سال‌های گذشته ایران صادر کننده سموم به کشور‌های منطقه از جمله ترکیه بوده، اما امروز در سایه عدم حمایت دولتی به واردکننده کامل تبدیل شده‌ایم.

او با انتقاد از واردات سموم در شرایط کمبود ارز به جای حمایت از تولید داخل گفت: سال گذشته ۲۵۰ میلیون دلار برای تامین مواد تکنیکال اختصاص یافت، اما ۵۲ درصد این اعتبار برای واردات سم آماده پرداخت شد در حالی که می‌توانستند مواد تکنیکال را وارد کشور کنند و این‌ها در داخل توسط شرکت‌های داخلی فرموله می‌شدند.

عطایی نیا تاکید کرد: عملکرد دولت درباره سموم نشان می‌دهد که آن‌ها دو دلار ارز یارانه‌ای به تولید داخل می‌دهند، اما سه دلار به واردات اختصاص می‌یابد.

قانون منع واردات مشابه داخل اجرایی نمی‌شود

او با اشاره به اینکه قانون منع واردات کالا‌های مشابه تولید داخل اجرایی نمی‌شود، بیان کرد: قانونی وجود دارد که به موجب آن اگر محصولی در داخل تولید می‌شود، دیگر واردات آن انجام نمی‌شود، اما این قانون درباره آفت‌کش‌ها رعایت نمی‌شود و همچنان شاهد سیل واردات هستیم.

این فعال اقتصادی افزود: در شرایط محدودیت ارزی به جای حمایت از تولید داخل که می‌تواند ۳۰ درصد صرفه جویی ارزی نسبت به واردات داشته باشد ارز را به واردات می‌دهند.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع تولید کننده سموم تاکید کرد: بخش فرمولاسیون سموم کشور از کشور‌هایی مثل هند و چین هم شرایط بهتری دارد. سمومی که در داخل کشور تولید می‌شوند، تحت استاندارد فائو هستند که این سازمان استاندارد بسیار سختگیرانه‌ای دارد.

عطایی نیا با بیان اینکه شرکت‌های تولید کننده سم با یک چهارم ظرفیت کار می‌کنند، گفت:‌ در حال حاضر شرکت‌های تولید کننده سم با یک چهارم ظرفیت کار می‌کنند و اگر از این بخش حمایت شود تا ۹ برابر میزان مصرف داخل می‌توان به کشور‌های دیگر این محصول را صادر کرد.

او سالانه مصرف سموم کشور را ۳۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ظرفیت تولید ما ۳۰۰ هزار تن است. اگر متوسط قیمت هر سم را ۱۰دلار فرض کنیم در صورت حمایت از این بخش ۲.۷ میلیون دلار امکان صادرات خواهیم داشت.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع تولید کننده سموم ادامه داد: در سال‌های گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی این بخش را فلج کرد. این یک سیاست شکست خورده‌ای است که متاسفانه دولت آن را اجرایی می‌کند چرا که وارد کنندگان با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات می‌کردند، اما شرکت‌های داخلی برای تامین نیازشان نمی‌توانستند با ارز ۴۲۰۰ تومان واردات انجام دهند و در این رقابت شکست می‌خوردند.

عطایی نیا اضافه کرد: قبل از بحران ارزی شرایط بهتر بود، اما در دو سال گذشته واقعا کفه به سمت وارد کنندگان سنگینی کرده و در این رقابت نابرابر آن‌ها پیروز میدان شدند.

ممنوعیت صادرات سموم تولید کنندگان داخل را زمین‌گیر کرد

او با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات سموم، تولیدکنندگان داخل را زمین گیر کرد، بیان کرد: ممنوعیت صادرات اشتباه دیگری بود که تولیدکنندگان داخل را زمین‌گیر کرد. قبل از ممنوعیت سموم کشور ما به کشور‌های منطقه این محصول را صادر می‌کرد، اما ممنوعیت صادرات باعث شد بازار‌های خود را از دست بدهیم.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع تولید کننده سموم ادامه داد: بنابر اذعان خود واردکنندگان ۲۵ درصد سموم مورد نیاز وارداتی است، اما سال گذشته ۵۲ درصد سهم واردات بوده است.

به گفته او، در صورتی که از بخش سموم حمایت شود، توان صادرات به کشور‌های عراق، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان را داریم.

در ادامه نشست جهان تیغی عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم با انتقاد از این مسئله که برای کمبود ارز و فرمولاسیون مورد نیاز صنعت اقدامی نشده است، اظهار کرد: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه دچار محدودیت ارزی هستیم، به همین خاطر دولت با اعمال مدیریت صحیح و کاهش واردات سموم مشابه داخلی باید از تولید حمایت کند.

وی در واکنش به افزایش سهم واردات سموم افزود: در حال حاضر به تولید ۲ دلار ارز یارانه‌ای و به واردات سه دلار تخصیص می‌دهند که این اقدام آسیب جدی به تولید وارد می‌کند.

جهان تیغی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید موضع خود را در تخصیص ارز به واردکنندگان سموم آماده مصرف و تولید داخل مشخص کند.

عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم ادامه داد: در چند سال اخیر، ایران به دلیل تولید سموم با کیفیت جایگاه خوبی در صادرات این کالا به کشور‌های همسایه داشت که متاسفانه با ممنوعیت صادرات، بازار‌های ما از دست رفته است.

به گفته وی، با وجود تلاش‌های متعدد در سال‌های گذشته توانستیم ۲۵ نوع سم را در کشور ازبکستان به ثبت برسانیم که متاسفانه ممنوعیت صادرات تمامی زحمات این صنعت را به هدر داد.

 ۹ برابر سم تولید داخل امکان صادرات وجود دارد

در پایان نشست محسن عسگری عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشور گفت: در حال حاضر نبود شفافیت موضع مسئولان موجب شده قانون ممنوعیت واردات سموم آماده مصرف مشابه تولید داخل اجرا نشود.

وی با اشاره به اینکه مشکل تولیدکنندگان واردات سموم نیست، افزود: تولیدکنندگان معتقدند که با وجود تولید سموم آماده به مصرف، به چه علت به ماده موثره و تکنیکالی که در داخل تولید می‌شود، ارز اختصاص می‌یابد.

عسگری با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ شرکت تولیدکننده سموم در کشور فعال هستند، بیان کرد: با استفاده از توان شرکت ها، ۳۰ درصد صرفه جویی ارزی از محل واردات خواهیم داشت.

این تولید کننده سموم ادامه داد: اگر ماده موثره سموم به دلیل محدودیت ارزی وارد نشود، صنعت با مشکل جدی روبرو می‌شود.

وی افزود: سموم تولید داخل بر مبنای استاندارد‌های بین المللی فائو و با سموم اروپایی قابل رقابت است، به طوریکه ناخالصی آن برحسب استاندارد‌ها تعیین می‌شود.

عسگری در پایان با بیان اینکه شرکت‌های داخلی ۱۰ برابر نیاز کشور سم تولید می‌کنند، تصریح کرد: سالیانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن سم در داخل تولید می‌شود که ۳۰ هزارتن از این میزان در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد که این امر نشان می‌دهد ۹ برابر سم تولیدی قابلیت صادرات داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
صادر نمیکنی قیمت شده واویلا
اگه صادر می کردی دیگه ...
ایشون هم سنگ خودش به سینه میزنه
بیچاره کشاورز سم دیازینون اول سال ۹۰هزار تومان می خریده حالا شده ۳۵۰هزار تومان اونوقت میگه صادر نمی کنیم این خوب از صادرات باصرفه تر هست
آخرین اخبار