فرصت مناسبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به سوریه و عراق وجود دارد

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی آذربایجان شرقی بابیان اینکه برای افزایش صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی باید ارتباط بیشتری با کشور‌های دیگر وجود داشته باشد گفت:در کشور‌هایی همچون سوریه و عراق، فرصت‌های خوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی از استان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،محمد علی نجاری کهنمویی رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شرایط تحریم و از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا سبب کاهش صادرات اعضای این انجمن به خصوص در سال جاری شده است  گفت: امسال به دلیل شرایط پیش آمده، هیچ یک از شرکت‌های انجمن نتوانسته اند در مناقصات بین المللی برنده شده و در خارج از کشور، پروژه‌ای در زمینه خدمات فنی و مهندسی داشته باشند.

او با تاکید بر ایجاد دیدگاه صادرات محور در کشور افزود:اگر خواستار افزایش صادرات از کشور هستیم، باید تولیدات ما نیز صادرات محور بوده و از سوی دیگر زیرساخت‌های لازم برای صادرات ایجاد شود.

او با بیان اینکه تربیت صادرکنندگان حرفه‌ای نیز باید در دستور کار دانشگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط قرار بگیرد افزود: در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی که به عبارتی صادرات تکنولوژی محسوب می‌شود، باید اقدام به تربیت نیرو‌های حرفه‌ای فنی و مهندسی در دانشگاه‌ها و به دنبال آن تلاش برای ارتقای تکنولوژی‌های مهندسی شود چرا که این نوع صادرات به شدت رقابت پذیر است و برای افزایش آن، باید مجهز به آخرین تکنولوژی‌های روز بود.

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی آذربایجان شرقی با تاکید بر دوری از صادرات نفت محور گفت: حوزه خدمات فنی و مهندسی می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد به شرطی که زیرساخت‌ها برای آن فراهم باشد.

نجاری بر بازنگری در سیاست‌های تعاملی به منظور توسعه صادرات در حوزه کالا و خدمات و به خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی تاکید و خاطرنشان کرد: برخی زیرساخت‌ها توسط تجار مختلف کشور ایجاد شده، اما به صورت سیستماتیک نیست.

اوافزود: اگر نتوانیم تمهیدات لازم را برای حضور در این بازار‌ها بیندیشیم، به طور قطع کشور‌های دیگر، سریع‌تر از ما وارد عمل شده و این فرصت را از ما خواهند گرفت.

انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی آذربایجان شرقی یکی از انجمن‌های ثبت شده در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است که طبق گفته رییس این انجمن، ۴۸ شرکت در حوزه فنی و مهندسی عضو آن هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار