ماشین شخصی داشتن، در کنار محاسنش گرفتاری‌هایی هم دارد و یکی از آن‌ها مسئله تصادف است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در تصادف  چه مقصر باشی و چه تقصیر با طرف مقابل باشد به هر حال  این قضیه هم برای انسان مسئله مالی درست می‌کند و هم پروسه‌ای از کار‌های حقوقی و اداری.

طبیعتا در حد تعیین خسارت و دریافت آن از بیمه را در جریان هستید، ولی در تصادف با خودرو‌های لوکس یا نو، چه مالک آن باشید و چه با خودروی دیگری با اینگونه خودرو‌های تصادف کنید، مسئله‌ای به وجود می‌آید تحت عنوان «افت قیمت».

افت قیمت یعنی چه؟ حتما تا به حال دیده یا شنیده‌اید که خودرو را وقت فروش به مراکز تست رنگ می‌برند یا می‌پرسند که آیا این خودرو تصادف داشته یا نه و برای این کار، کارشناس استخدام می‌کنند. دلیل این اقدامات آن است که در صورت تصادف، از قیمت خودرو کاسته می‌شود. البته که در این موارد خودرو تعمیر شده و سالم است، ولی نفس تصادفی بودن آن باعث افت قیمت آن می‌شود. حالا بیایید چند مورد را در این خصوص با هم مرور کنیم.


بیشتربخوانید


یک: افت ارزش قیمت خودرو، شامل هرگونه خودرویی نمی‌شود و در حال حاضر خودرو‌های صفر به طور عرفی تا ۵ سال ساخت، خودرو‌های خارجی (حتی با سال ساخت بالاتر) و خودرو‌های خاص که مثلا عتیقه باشند، شامل حال این موضوع می‌شوند.

دو: افت ارزش قیمت خودرو، اتوماتیک مطرح نمی‌شود و مالک خودرویی که مدعی افت ارزش شده باید به دادگاه مراجعه کند و تقاضای پرداخت افت قیمت را داشته باشد. برای آغاز این روند بایستی به دفاتر خدمات قضایی مراجعه و شکایت را تنظیم کرد.

سه: برای دریافت افت ارزش قیمت خودرو، لازم است که درخواست کننده، طبق گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی در ایجاد تصادف رانندگی مقصر نباشد.

چهار: تعیین میزان افت ارزش خودرو با کارشناس است. هر یک از طرفین که به نظر کارشناسی اعتراض داشته باشند باید درخواست کارشناسی مجدد کرده و البته هزینه کارشناسی را پرداخت کنند. طبیعتا در اینجا منظور از کارشناس، کارشناس رسمی دادگستری است.

پنج: هیچ بیمه‌ای تعهد به پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را ندارد و پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو بر عهده شخص مقصر تصادف است؛ بنابراین برای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت ماشین باید به راننده مقصر حادثه مراجعه کرد.

شش: گفته شده که برخی کارشناسان معیار خودرو‌های متعارف که در باب خسارت خودرو چند سالی است قانونی شده و در آن همه خسارت خودرو‌های خارجی از سوی بیمه پرداخت نمی‌شود را در کارشناسی خود داخل کرده و کمتر از حد واقعی، افت ارزش را برآورد می‌کنند. این موضوع را باید با اعتراض اصلاح کرد چرا که این دو موضوع به هم ارتباطی ندارد.

هفت: و در نهایت اینکه در صورت محکومیت به پرداخت هر مبلغی در دادگاه می‌توانید ادعای اعسار کرده و آن را پرداخت نکنید البته به شرط اینکه ادعای اعسار یا به عبارت ساده‌تر، «نداری» شما، برای دادگاه اثبات شود.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.