وزیر آموزش‌وپرورش گفت: پژوهش جایگاه اصلی خود را در آموزش‌وپرورش پیدا نکرده است .

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش در دیدار با رئیس و کارکنان پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش که به مناسبت هفته پژوهش انجام شد، اظهار کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در گزارش‌های ارائه‌شده بر بهبود و افزایش کیفیت در فرایند‌های تعلیم و تربیت تمرکز بیشتری داشته باشد.

او با بیان اینکه ایجاد تحول در آموزش‌وپرورش ضروری و مهم است، گفت: فلسفه وجودی پژوهشگاه این است که ابزار اصلی سیاست‌گذاری باشد و تحول را رقم بزند و نقطه عزیمت آموزش‌وپرورش به سیاست‌گذاری‌های دقیق‌تر باشد.

او ادامه داد: امروزه در نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا مناسبات گذشته برهم‌خورده است و براثر شیوع کرونا ساختار‌هایی که طی سال‌های متمادی استفاده می‌شد دیگر کاربردی ندارد. اینکه چه ساختاری را جایگزین ساختار فعلی کنیم سؤالی است که باید پژوهش‌ها به آن پاسخ دهد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه باید همکاری منسجم و سازمانی مؤثر بین پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی صورت گیرد، اظهار کرد: پژوهش جایگاه اصلی خود را در آموزش‌وپرورش پیدا نکرده است و باید در رسیدن پژوهش به جایگاه خود، تلاش کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: شرط ضروری و لاینفک هر جامعه‌ای برای حل مسائل و تحقق اهدافش داشتن فهم درست از پژوهش است و باید در توسعه فرهنگ پژوهش صاحب‌نظر باشیم.

او با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در فعالیت‌های پژوهشی گفت: دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی باید در مسیری حرکت کنند که به تحقق اهداف آموزش‌وپرورش منجر شود.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در انجام فعالیت‌ها، به‌جای کمیت بر کیفیت تمرکز داشته باشیم، اظهار کرد: مهم نیست چند پژوهش انجام داده‌ایم بلکه مهم این است که با انجام پژوهش‌ها مسائل را حل کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه یکی از ملاک‌های ارزیابی موفقیت یک سازمان، میزان تحقق مأموریت‌های آن سازمان است، گفت: به‌جای تمرکز بر وظایف باید بر مأموریت‌ها تمرکز داشته باشیم، زیرا ارزش عملکرد وابسته به میزان تحقق مأموریت‌ها است.

او گفت: ارتقای کیفیت، توسعه فرهنگ پژوهش، پیش‌بینی آینده و حل مسائل موجود؛ چهار مأموریت اصلی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش است و برای تحقق این اهداف از برنامه‌های پژوهشگاه حمایت می‌کنیم.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
آموزش و پرورش ما بیمار هست و تنها دلیلی واضح برا ی اثبات این ادعا کم سواد بودن و حتی می توان گفت بی سواد بودن فرزندان ما می باشد . اشکال سیستم قدیم آموزشی این بود که معلم با روش سخنرانی تدریس می کرد و دانش آموزان با روش حفظ کردن مطالب را می آموختند . اما امروزه ادعا می شود که با روشهای نوین تدریس می شود ولی از بازدهی خبری نیست . وقتی دانش آموز مطلب را نمی فهمد و به پدر و مادرش مراجعه می کند یعنی آموزش و پرورش در کار خود نا موفق می باشد . اگر قرار است دانش آموز مطالب را در جای دیگر و با کمک فرد دیگر غیر از مدرسه و معلم یاد بگیرد این مفهوم را می رساند که این همه هزینه های آموزش و پرورش حیف و میل کردن بیت المال است . دانش آموز باید درس را در مدرسه و توسط معلم یاد بگیر ، نه در جای دیگر و توسط کمک دیگران !!! به نظر من تا زمانی که دانش آموزان شیوه صحیح مطالعه کردن را یاد نگیرند به همین صورت بیسواد خواهند ماند !!! و نکته مهم دیگر که اساس و زیر بنای آموزش و پرورش می باشد ، معلم است . باید زبده ترین افرادرا برای تربیت فرزندانمان انتخاب کنیم و بالاترین ارزش و اعتبار را به معلم بدهیم ، چرا که اگر فرزندان ما درست تربیت شوند می توانند تمام مشکلات موجود در کشور را حل بکنند و آرزوی هر پدر و مادر ایرانی را برآورده بکنند . در غیر اینصورت که هنوز هم شیوه های غلط ادامه دارند و پول بیت المال هم هدر می شود وضع ما بد تر از این هم خواهد شد .